Jeg jobber på Radio Uppland og holder på med et reportasje om manglende konkurranse innen byggevarehandelen. Jeg vil gjerne komme i kontakt med folk fra Uppland som har vært i ett av våre naboland for å handle byggematerialer, noen som kan fortelle om sine erfaringer med det. Ring meg i så fall på 018 560533 (9-17.30).

Mvh Marcus Hansson

Husbyggarn skrev:
Tror vad fooney menar är att import av varor i sig inte bidrar till arbetstillfällen här, förutom iform av lagerarbetare förstås...
Det är dock export av varor & tjänster som vi förmodas få ihop till pensionspengar.
Det är bara ett scenario som inte kommer hända...men tänk om Ikea haft möjlighet att haft sin tillverkning här i landet, DET hade blitt arbetstillfällen det!!

Ungefär så menar jag.....
Den snåle ingvar har världens affärsinne! inge snack om den saken.
Men om vi lämnar ikea lite så hjälper inte det att handla utomlands eller hur !
Sänk Sverige handla utomlands !

fooney skrev:
Omtrent så mener jeg .....
Den gjerrige ingvar har verdens forretningssans! ingen tvil om den saken.
Men om vi forlater ikea litt, så hjelper det ikke å handle utenlands eller hva!
Senk Sverige, handle utenlands!
Så enkelt, men likevel så feil tenkt. Jeg ville sagt: Senk Sverige, handle svensk, om jeg nå får overdrive motsatt vei. ;)
Jo mer konkurranse vi får, desto bedre konkurransekraft kommer vi til å ha i slutten. Ingen vinner på å holde industrier som ikke kan konkurrere under armene. Det blir i sluttenden bare dyrt for forbrukerne.

mvh
David

Er også trelast som lekter og panel billigere i Polen?

Jeg ville ikke kjøpe trelast i Polen. Dels er kvaliteten lavere mens prisen er omtrent den samme. I følge de polakkene jeg har snakket med.

Hørte en skrekkhistorie her om dagen. En stall øst for Stockholm som var bygd med trelast fra et eller annet øststatland var infisert med en slags sopp. I begynnelsen var det snakk om at alt skulle rives og at til og med vaskemaskiner osv måtte kastes på grunn av smittefaren. :o Nå ser det ut som om stallen uansett kan reddes.

Jeg kjøper nok min trelast i Sverige. Spesielt etter stormen så burde prisene falle en hel del.

mvh
David

David skrev:
Jeg ville ikke kjøpe virke i Polen. Dels er kvaliteten lavere mens prisen er omtrent det samme. Ifølge de polakker jeg har snakket med.

Hørte en skrekkhistorie her om dagen. En stall øst for Stockholm som ble bygd med virke fra et eller annet øststatland var infisert med en eller annen form for sopp. I starten var det snakk om at alt måtte rives og at til og med vaskemaskiner osv måtte kastes pga smittefaren.  :o Nå virker det som om stallen likevel kan reddes.

Jeg kjøper nok mitt virke i Sverige. Spesielt etter stormen så burde prisene synke en hel del.

mvh
David
Tømmerprisene ja! men knapt prisene på foredlet virke(trelasthandlere)!

synvinkeln skrev:
Tømmerprisene ja! Men knapt prisene på foredlet trevirke (treslag)!
Det vet du antagelig bedre enn jeg, men burde det ikke være relatert i en eller annen form?

mvh
David

David skrev:
Det vet du antagelig bedre enn jeg, men burde det ikke være relatert på noen måte?

mvh
David
Jo, men det handler jo om tilgang og etterspørsel, samt at det er mange som skal dele på pengene fra den lille tømmerstokken

Synes selv at trelastprisene er for høye, men vet også at mange små sager i Sverige må stenge fordi det er for dårlig lønnsomhet, storsagene samt typ Byggmax, Bauhaus konkurrerer dem ut med tiden :-(

Hei på dere !!!

Ville bare si at nå har man vært i Polen og handlet,
Vi dro torsdag kveld (21:00) fra Karlskrona, kom fram fredag morgen kl 09:00 i Gdynia. Vi hadde leid en
Merca Sprinter med komposittskap på Statoil, man kunne laste 1060 kg. Uansett, da vi kom fram var det bare å kjøre rett til hotellet for å sjekke inn
(Bodde på Hotel Faltom) merkelig nok lå det vegg i vegg med Castorama i bydelen Rumia i Gdynia.
Det tok et kvarter å kjøre dit fra ferja. Kl 10:00
Ruslet vi over til Castorama, man var som et barn i en godteributikk. Utvalget der var helt enormt, men vi bestemte oss for å sjekke prisene før vi skulle kjøpe noe, sagt og gjort så dro vi videre til alle de "kjente byggevarehusene" man har lest om her på forumet.
Sluttkonklusjonen var at Castorama samt Leroy Merlin var de varehusene som gav mest "kvalitetsfølelse".
Jeg vil påstå at det LØNNER seg å dra ned for å gjøre alle innkjøp, det var alt fra halv pris til en femtedel mot svenske priser, samt at det var merkevarer som ble handlet, så åpenbart er det noen som tjener en solid slant på at man skal være "solidarisk" eller patriotisk eller rent av idiotisk (haha) velg selv. Denne turen fikk meg til å lure... hvor er Sverige på vei??? Det var en kar på jobben som ikke kunne forstå hvordan jeg kunne dra ned til Polen og støtte dem. Han syntes at jeg svikter svensk handel....(det er ikke Skanska som finansierer mitt byggeprosjekt) men egne surt opparbeidede penger, så man må se om sitt, sånn er det.
Jeg må bare få tilføye en ting til, så skal dere slippe å høre på mitt prat. På fredagskvelden når vi hadde vært ute og tittet på alle varehusene klokken var ca 20:45, da tenkte jeg at jeg stikker innom Castorama som lå ved hotellet vårt, nå visste jeg jo hva jeg ville ha, så jeg tok tak i en polakk der inne og sa: Jeg vil gjerne handle noen ting, men dere stenger om typ 15 minutter så vi kunne kanskje avtale en tid i morgen tidlig så du kan hjelpe meg å samle alt, da svarte han: vent et øyeblikk, jeg skal bare hente sjefen.. Der kom han og sjefen, da sa sjefen, Hei!! Skal vi se på hva du skulle ha, vi stenger ikke før du er fornøyd, så pakker vi alt så du kan komme hit i morgen tidlig og hente varene dine, det tok 1 time og 10 minutter så var jeg ferdig. Kvitteringen fra kassen står det 22:18 på.
Jeg vil påpeke at dette er et varehus like stort som Hornbach hvis ikke større. Jeg kjøpte ting for 20000 kr den kvelden, hvilket er en liten sum i et så stort varehus. Hvilket byggevarehus eller hvilken som helst annen butikk i Sverige ville gjort så.......INGEN!!! Så mitt råd er ta med vennene eller familien dra ned ha det fint, handle som bare det. Jeg har allerede planlagt en tur til om 2 måneder. ;) Jeg kommer sannsynligvis til å legge ut prisene på alt jeg har kjøpt her på forumet.

//Skopis

Hei Skopis,

kult at det ble en vellykket reise for deg. Det er alltid suverent å kunne lese om dere som virkelig har vært der i stedet for å høre på rene spekulasjoner. Det ville vært mye verdt om du ville oppgi noen priser på ting du handlet på reisen din.

Takk

/Blofeldt

Takk skopis!!

Enig med forrige taler, litt prisjämförelse hadde vært snilt av deg..

mvh Svartjobbarn

Jeg kan også bidra med litt 'praktisk' erfaring. Kom hjem fra Polen (Gdansk, via Swinoujscie - Ystad) på søndag (32 mil kjøring i snøvær, 49 km i gjennomsnittshastighet...).

De butikkene som har et utvalg som best passer nordmenn (tror jeg!) er nettopp Castorama og Leroy Merlin. Praktiker og OBI har ikke i det hele tatt samme utvalg og ligger generelt sett høyere i prisnivå. Unntaket er de produktene de bruker som lokkevarer i sine reklameblad. Nomi (polsk byggevarehandel) har for så vidt gode priser men et begrenset utvalg i forhold til Castorama. Leroy Merlin var etter vår mening den butikken som hadde best utvalg - alt fra billig til dyrt (f.eks. polske blandebatterier og importerte blandebatterier som Hans Grohe). Castorama vinner dog på helhetsinntrykket!

I Gdansk finnes det tre Castorama-butikker, og vil dere spare tid, bør dere ikke besøke den som ligger i Gdansk city (begrenset utvalg pga. butikkens størrelse), men velge i stedet Rumia eller den butikken som ligger nær IKEA.

Tips er å sende e-post til butikken før dere reiser ned hvis dere vet hva dere ser etter - e-postadresser finnes på http://www.castorama.pl hvis dere klikker dere frem til adresseinformasjonene.

Selv har jeg kjøpt garasjeporter (med åpner, LPU40 Hörmann) og sparte da ca. 33% mot hardt forhandlede priser i Norge. Hva vi trolig vil kjøpe i tillegg er kjøkken fra IKEA (her sparer vi mer enn 10 tusen, nesten 40%), gulv (25-75%), hvitevarer (20-75% - Electrolux, Whirlpool, Bosch, Siemens eller Miele), hageutstyr samt ellers diverse småting. Vi regner med å spare 40-50% på våre innkjøp. Vi avstår fra sanitærporselen og andre VVS-artikler siden vi har inkludert dette i VVS-kontrakten. Ellers hadde sanitærporselen vært enda en produkttype hvor man kan spare mye penger (50-90%).

Ikke glem å besøke en av de store dagligvarebutikkene (Geant, Auchan eller Real) hvor man virkelig kan handle og spare penger (hvis man vet hva varen koster hjemme altså).

Det som ikke lønner seg særlig er å kjøpe produkter som er importert til Polen. Noen unntak finnes naturligvis.

Hva som trolig heller ikke lønner seg er å kjøpe de produktene som allerede importeres av norske byggevarefirmaer som Byggmax, http://www.city-country.se/, m.fl. Fraktkostnaden spiser nok opp størsteparten av prisforskjellen på sekk-varer, gips, stein, m.m.

For dere som bor i Sørlandet er det for mange en omvei å reise via Karlskrona med Stenaline, selv om prisen for shoppingcruise er fenomenalt priset. Ystad-linjen til Swinoujscie har vi prøvd, men vil velge å reise med TT-line til Tyskland neste gang vi reiser til Szczecin (Stettin på tysk). Prisen blir bedre hvis man velger en dagsavgang da tilhengeren ikke koster mer enn et par hundrelapper å ta med seg - og da kan man velge sin hjemreise når det passer! I Stettin finnes det to Castorama-butikker og flere andre byggevarebutikker (bl.a. Nomi). Shopping ellers er også godt utviklet siden tiden da grensehandelen med Tyskland var den store vekstfaktoren for området.

Jo, et siste tips - se opp for den polske bilføreren. Hastigheten er ofte høy, forbikjøringer skjer med minimale marginer, og respekt for heldragen linje og trafikkatferd som vi i Norge oppfatter som 'selvfølgeligheter' er veldig lav.

Lykke til med shoppingen!

Hvis jeg forstår deg rett er Stettin et ganske bra alternativ til Gdansk? Jeg vet når vi sjekket i høst at mange mindre/spesialiserte butikker bare fantes i Gdansk-området. Men om de større butikkene dekker ens behov så kan man i det minste begynne der.

Selv vurderte vi å reise via Sassnitz om vi nå en gang kommer av gårde.

Janne

Hei Gott Folk !!!

Skopis her. Jeg lovet å legge ut litt priser her på forumet og her kommer følgende:

Hans Grohe håndvaskbatteri:

mod: Talis Sportive, pris 395 zl

Hans Grohe termostatbatteri til dusj
mod: Centostat 1000, pris 654 zl

Hans Grohe dusjsett
mod: Unica Torrent, pris 798 zl

Hans Grohe Vegghengt toalett med innebygd sisterne i vegg

mod: Rapid S, pris komplett med alt inkludert toalettlokk 1037 zl

frostede glassbetongblokker (obs samme fabrikat som også selges på Hornbach og de andre byggevarehusene i Sverige)

pris: 12:70 zl (like i Sverige koster ca 70 kr stk)

Massive eiketrinn til den nytenkte trappen, trenger bare oljes (målene på trinnene 1200x300x35) pris 138 zl

100 liters varmtvannsbereder (rustfri) av merke Gorenje med digital display samt A klassifisert for el

pris: 1029 zl

Turbovent vifte 200mm for selvtrekk til peis
jeg tror de kalles for spiravent eller noe i den stilen her hjemme, finnes alltid med blant annonsesidene i Vi i villa

pris: 332 zl

Innedør av fabrikat Kilgard kplt. med karm
(glatt hvit dør med et lite rundt vindu i midten)
mod: G64 pris 787 zl

Jeg har kjøpt en masse saker, men dette bør gi dere et
inntrykk av hva ting koster i Polen, husk å
gange alle priser med 2,25 for å få den svenske summen.

Min snekker var med på turen, han skulle bare sjekke ut det polske markedet, det endte med at han fikk med
seg et boblebadekar (2300 zl) Elekrolux vaskemaskin samt kondensator tørketrommel (3100 zl for begge) dusjvegg
(250 zl) samt 6 stoler og et eikebord samt 2 ileggsplater (1800 zl) på Jysk i Polen. + en hel haug med sko til sin samboer og barna. Heldigvis hadde vi god plass i Merca Sprintern.

Håper dette gir dere en idé om prisene i,

Vi skal ned igjen om ca 2 måneder

MVH
Skopis

Og hvor mye er zlotyen verdt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.