339.637 lest ·
410 svar
340k lest
410 svar
Handle byggematerialer i utlandet
Hvordan er det om man ikke vil ha et IKEA kjøkken??
Det bygges jo kjempestilige kjøkken i Polen!
Er de OK prismessig, og er det som i Sverige, at delene produseres på bestilling slik at man må reise to ganger for et kjøkken?
MvH
Thorsten
Det bygges jo kjempestilige kjøkken i Polen!
Er de OK prismessig, og er det som i Sverige, at delene produseres på bestilling slik at man må reise to ganger for et kjøkken?
MvH
Thorsten
Vi hadde litt løst planlagt en shoppingtur til Polen i romjulen, men som vanlig er vi sent ute. Da jeg sjekket ferjene fra Nynäshamn, innser jeg at man enten kommer fram tolv på dagen og drar hjem 18.00 med retourferjen, eller så må man vente og dra hjem to døgn senere. Ingen av tidene passer oss særlig bra, planen var å bo 1 natt i Polen og to netter på ferjen.
Så da er et alternativ å reise til Karlskrona (har ikke sjekket hvordan ferjene går der) eller å reise til et annet land.
Er det noen som har vært i Estland og handlet, eller er det Polen som gjelder?
Vi kommer til å dra ned med en vanlig bil og har altså begrenset plass, så det vi vil kjøpe er hansgrohe-blandere + flislim og sperresjikt.
Så da er et alternativ å reise til Karlskrona (har ikke sjekket hvordan ferjene går der) eller å reise til et annet land.
Er det noen som har vært i Estland og handlet, eller er det Polen som gjelder?
Vi kommer til å dra ned med en vanlig bil og har altså begrenset plass, så det vi vil kjøpe er hansgrohe-blandere + flislim og sperresjikt.
En hjelp på veien fra Karlskrona: http://www7.stenaline.se/servlet/se...in?data.language.id=1&data.node.id=18080#sollentuna skrev:
TUSEN TAKK! Nå har jeg sjekket litt mer og det ser ikke ut til å gå noen ferger som passer oss i romjulen, så vi må vente noen uker. Billigst akkurat nå ser ut til å være en helg i Polen fra Nynäs.
Man reiser ut kl. 18.00 på fredag kveld og så reiser man hjem kl. 18.00 på søndag kveld. Man får da 1,5 døgn i Polen og natten der bor man på båten. Kostnad ca 2000 for to personer inkl. bil og en oppgradering til to-sengs lugar med vindu.
Jeg har sett at man kan reise billigere fra Karlskrona og at man da får mer tid i Polen siden båturen ikke er like lang, men for vår del innebærer det jo 50 mils biltur i hver retning også.
Men er det ingen som har noen kommentarer om noen av baltlandene??
Man reiser ut kl. 18.00 på fredag kveld og så reiser man hjem kl. 18.00 på søndag kveld. Man får da 1,5 døgn i Polen og natten der bor man på båten. Kostnad ca 2000 for to personer inkl. bil og en oppgradering til to-sengs lugar med vindu.
Jeg har sett at man kan reise billigere fra Karlskrona og at man da får mer tid i Polen siden båturen ikke er like lang, men for vår del innebærer det jo 50 mils biltur i hver retning også.
Men er det ingen som har noen kommentarer om noen av baltlandene??
8)Bør det gjøre.Inger.P. skrev:
Altfor knapt med tid om dere ikke vet hvor alle tingene ligger.
Ikke lenger påbudt, men ta med uansett. Glem ikke det grønne kortet til bilen.
Hei!
Vi renoverer vårt hus og har tenkt å reise til Polen
for å handle byggevarer, da først og fremst trevarer. F.eks.
panel å sette i taket og eik å bygge en trapp med.
Vi har også tenkt å bygge en terrasse i lærketre.
Er det noen som vet hvor man kan finne denne typen
av trevarer? Finnes det på Praktiker eller Castorama?
Eller bør man lete et annet sted?
M.V.H ByggFia.
Vi renoverer vårt hus og har tenkt å reise til Polen
for å handle byggevarer, da først og fremst trevarer. F.eks.
panel å sette i taket og eik å bygge en trapp med.
Vi har også tenkt å bygge en terrasse i lærketre.
Er det noen som vet hvor man kan finne denne typen
av trevarer? Finnes det på Praktiker eller Castorama?
Eller bør man lete et annet sted?
M.V.H ByggFia.
Da har de endret siden i sommer. Jeg har måttet vise grønt kort ved ferjen begge gangene jeg kjørte til Polen. Grønt kort får du fra forsikringsselskapet ditt. Ikke glem å oppgi sjåfør hvis det ikke er den samme som bileieren.
mvh
David
mvh
David
OK, tydeligvis har de sløyfet kravet om det grønne kortet.
Registreringsbevis i original for både bil og tilhenger kreves.
Passet må være gyldig i minst 6 måneder for å aksepteres. Det innebærer antagelig også at barna også skal være innskrevet eller ha egne pass.
Diverse info finnes på: http://www7.stenaline.se/servlet/se...Main?data.language.id=1&data.node.id=1931
Registreringsbevis i original for både bil og tilhenger kreves.
Passet må være gyldig i minst 6 måneder for å aksepteres. Det innebærer antagelig også at barna også skal være innskrevet eller ha egne pass.
Diverse info finnes på: http://www7.stenaline.se/servlet/se...Main?data.language.id=1&data.node.id=1931
Jeg ringte mitt forsikringsselskap angående elektronisk låsesystem, og det som skjer er at egenandelen blir høyere om man er uten, du mister ikke erstatningen.
Ang. grønt kort så trengs det ikke ifølge lovene innen EU, men den Polske tollen SPURTE etter det ved vår gjennomreise. Så for å være sikker er det like greit å ta med seg dette, det koster jo ingenting heller....
Ang. grønt kort så trengs det ikke ifølge lovene innen EU, men den Polske tollen SPURTE etter det ved vår gjennomreise. Så for å være sikker er det like greit å ta med seg dette, det koster jo ingenting heller....
Hei
Det finnes jo masse penger å tjene bare på et ikea kjøkken http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...918&langId=-11&parentCats=10110*10652
Dette skapet er ca 700 kr billigere i Polen.
For meg er det veldig merkelig at et svenskprodusert produkt (ifølge ikeas selger) er billigere i utlandet enn her.
Er det slik Kamprad at vi svensker med høye lønninger skal sponsere lavlønnslandene så de kan holde sine lave lønninger for deretter å flytte produksjonen med begrunnelse at det er billigere å produsere det i utlandet.
Det finnes jo masse penger å tjene bare på et ikea kjøkken http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...918&langId=-11&parentCats=10110*10652
Dette skapet er ca 700 kr billigere i Polen.
For meg er det veldig merkelig at et svenskprodusert produkt (ifølge ikeas selger) er billigere i utlandet enn her.
Er det slik Kamprad at vi svensker med høye lønninger skal sponsere lavlønnslandene så de kan holde sine lave lønninger for deretter å flytte produksjonen med begrunnelse at det er billigere å produsere det i utlandet.
Er virkelig enig med deg, Inger P.!
Ingvar Kamprad virket som en foretagsom mann med varme og omtanke, som setter service og omtanke for forbrukeren først.
Dessuten går han foran med et utmerket eksempel gjennom sunne og enkle levnadsvaner, ingen prangende type som har lagt seg til med noen divalater.
Heia Kamprad!
P.S. At det er dyrere i Sverige kan vel neppe ha noe å gjøre med skyhøye personalkostnader, skatter, moms...
D.S.
Ingvar Kamprad virket som en foretagsom mann med varme og omtanke, som setter service og omtanke for forbrukeren først.
Dessuten går han foran med et utmerket eksempel gjennom sunne og enkle levnadsvaner, ingen prangende type som har lagt seg til med noen divalater.
Heia Kamprad!
P.S. At det er dyrere i Sverige kan vel neppe ha noe å gjøre med skyhøye personalkostnader, skatter, moms...
Kamprad har åpnet en masse IKEA-varehus i Sverige, som i mange år har dratt inn hundretalls millioner til Sverige, skapt utallige arbeidsplasser samt mange ganger mer skatt til staten (=offentlige ressurser) enn vi alle her i forumet betaler sammen i løpet av hele vår levetid.fooney skrev:
Nå blir jeg litt nysgjerrig fooney: Ville vært veldig interessant å få vite hvordan du kom frem til konklusjonen at dette senker Sverige...???
Heia Kamprad!