Parkett, gulvplanker mm. I Polen ser det ut til at man har betydelig større innslag av eksotiske tresorter i sortimentet sammenlignet med Sverige.

• Prøver av gulvplanker i ulike tresorter, inkludert eksotiske varianter, vises på et gulvutstillingssted i Polen.
  • Utvalg av parkett- og gulvplanker, inkludert eksotiske treslag som doussie.
  • Parkettgulv i tre, merket "DĄB RUSTIKAL", med synlige årringer og knuter.
  • Parkettgulv i ulike størrelser og nyanser av trefinér, sannsynligvis av eksotisk treslag, blir vist frem på et showroom i Polen.
Litt til på samme tema.

• Tre paneler av merbau gulvplanker med en prislapp som viser en rabatt på 106 til 92,96.
  • Gulvprøve av eikeparkett fra Barlinek med etikett som viser produktinfo og 30 års garanti.
  • Prøver av tre forskjellige tregulv, inkludert en med parkettmønster, vises i et utstillingsrom for gulvbelegg.
  • Trebord med etiketter som indikerer en kampanjepris for "Dab Rustikal" gulvmateriale.
Fliser og klinker finnes i helst vanvittige mengder og variasjoner. Her må man passe på hva man kjøper, for forskjeller i kvalitetsklasser er større enn man først tror.

Naturligvis lærer man stadig nye ting, og i butikkene informeres det om hva som skiller klinten fra hveten.

• Ulike fliser og prøvebiter i forskjellige farger, inkludert en stor flis med røde roser, vises i et utstillingsområde.
  • Prøveplate med keramiske fliser i forskjellige nyanser av rød og brun, vises på en utstilling i en butikk.
  • Fliser med relieff som viser en liggende kvinne i landskap med trær og vann i bakgrunnen. Elegant og detaljerik design på veggfliser.
  • Keramiske fliser utstilt i butikk med varierte mønstre og farger, samt etiketter som beskriver kvaliteter. VIVES-logoen er synlig øverst.
Kakel&Klinker 'R us!

• Utstilling av veggfliser og mosaikk, inkludert dekorative steindikorationer og flismønstre, i en butikk.
  • Utstillingslokale med fliser, ulike flismønstre og størrelser på skråstilte hyller. Lyssetting fremhever flisene i et moderne butikklokale.
  • Fliser med blomstermønster på utstilling, merkelapper med detaljer om "Antracite" og "Beige" farger fra Yeti-serien.
  • Vegg med forskjellige mosaikkfliser utstilt ved siden av en utskåret søyle.
Nå må jeg besinne meg så jeg ikke får moderatoren på meg ;)

Til slutt, legg merke til brystpanelet i brent leire (fliser?), som passer fint sammen med deres Old England-serie (postet blant baderomsporselen).

De svarte og hvite flisene modell større, kostet 400zl/kvm. Dyre, men utrolig stilige. Dessverre gjør bildet dem ingen rettferdighet.

• Brystpanel laget av brent leire, utstilt i en butikk, sammen med forskjellige prøver av fliser og gulvmaterialer.
  • Utstillingsbord med ulike fliser, inkludert svart-hvite og brente leirefliser samt designideer for baderom i en katalog.
  • Et stort, lyst flisepanel av marmorimiterende design i et utstillingsområde, med svake reflekser og lyssetting ovenfra.
  • Svart og hvitt flisoppsett med store firkanter i diagonalt mønster, sannsynligvis laget av brent leire, del av et badrumsdesign.
Hei,

Noen som vet hvordan prisbildet ser ut i Danmark eller Norge?

Og i så fall tips om en bra butikk
trenger L element, armeringsjern, armeringsmatter mm mtrl til garasjegrunn.

/Håkan

hvordan er det med f.eks. vedovner som Handöl eller Nibe? finnes det i Polen? og noen som ville vite pris ca?

og f.eks. varmepumper?

Handöl finnes helt sikkert. Har sett merket på diverse plakater og i byggebransjens tidsskrifter. Nibe, vet ikke, men har sett Jotul samt polske, tyske, østerrikske og franske merker.
For generelt utbud av ovner i Polen, enten de er moderne, rustikke, eller kakkelovner, se her Kominki

Varmepumper finnes, men har ikke sett nærmere på dem og kan ikke uttale meg om prisnivået. Prøv med nibe.pl

Derimot så jeg på FTX-aggregater fra norske Flexit (S4R, 5000zl) og franske Atlantic (top of the line, 9000zl)

Var i Tallinn og handlet kjøkkenhåndtak av denne typen:
KÄEPIDEMED / NUPUD / NAGID
Lange rustfrie til 80 cm uttrekksskuffer. Så på de samme her i Sverige, og de kostet mellom 200 og 400kr per stykk. I Tallinn betalte jeg 100kr per stykk.

Byggvarehuset hadde et sortiment tilsvarende K-rauta og lå i Järve Keskus.
La spesielt merke til bambusgulv for 97 kr kvm.

Her ligger stedet:
Järve Kaubanduskeskus

Vi tok taxi fra havnen og betalte 60 sek(= 100 estiske kroon).

Kjøpte en list som skjuler spalten mellom to L sammenføyde kjøkkenbenker. Kostet 60sek.
Har for meg at den samme koster 100-150 sek her.

Nylig hjemkommet fra en døgnreise til Polen.

Båt via Trelleborg - Sassnitz (avg 03:00), deretter bil ca 20-30 mil til Szczecin i Polen. Hjem igjen 22:15 fra Sassnitz.

Lyktes å få med meg en totalt bygningsmessig uinteressert co-pilot så det ble ikke så mange forskjellige butikker gjennomført. Kun Castorama. Første runde tok 3-3,5 timer. Etter det kunne jeg ikke få plass med mer i kurven og tok en lunsjpause for neste omgang. Fokuserte en hel del på installasjonsdeler av mindre format denne gangen, avløpsrørsdeler, VVS-koblinger, hvitevarer. Fikk ikke plass med så veldig mye da jeg ikke hadde henger med meg, men har antagelig VVS-koblinger av forskjellige kvaliteter til å rekke livet ut..:) Prisene begynner rundt 3-4:- SEK per kobling, da er det ofte en rørkobling med grov finish, noe jeg ikke har funnet i Sverige men burde holde.

Samme koblinger som kan finnes på byggevarehusene i Sverige koster rundt 3-10 Zt dvs 8 - 25 SEK (I SE kan disse finnes fra 50 - 100 SEK). Betalte f.eks. rundt 20:- per stk for tilsvarende ballofix kulekoblinger med R15 - R15 tilkoblinger.

Fant også varmtvannsberedere, lamper, servant, toalett, høytrykksspyler, en hel del maling og tilsvarende to eiendommer med avløpskoblinger, de sistnevnte kostet rundt en tier per kobling, tilsvarende 50:- / kobling i Sverige.

Noe som var dyrere enn Sverige (i alle fall på Castorama) var elinstallasjonstilbehørene. Normskapene var billige, men ikke tilbehørene, der står den svenske Hornbach-butikken seg bedre. Tenkte ta meg til Leroy xxx.. varehuset for å undersøke der, men fikk moderat god respons fra reisepartneren.

Minirenseanlegg kan nok være prisgunstige der nede også.. Ikke alle som har det problemet, men 50-100 k i Sverige kan nok presses en hel del ved å handle tingene nærmere der de produseres.. Det står en hel del slike attiraljer utenfor Castorama-butikkene, men hadde ikke tid til å undersøke denne gangen.

Så her i ettertid skulle jeg nok ønsket å stoppe og kikke på de tyske varehusene som ligger ikke så langt fra fergeleiet, OBI etc. Se hvordan disse står seg i pris. Noen som har sett etter?

Kanskje det mest irriterende under hele reisen er at jeg i løpet av den første timen i det første varehuset glemmer handlelisten på ca 5-7 sider et sted ved VVS-avdelingen, resten fikk gå "ad-hoc".. ingen problemer med så mye å handle men likevel... irriterende..:)

Vindu har noen sett det når dere har vært nede ??? Noen som har kontakt å formidle ?

Ja! Jeg etterlyser også vinduer!

Her er en ting til som er betydelig billigere enn i Sverige. Jeg har spotlights med halogenlamper. Svenskkjøpte direkte fra autorisert elektriker som håndterte installasjonen. Han sa at lampene skulle vare ca. ett år. Etter 5 måneder har jeg allerede byttet halvparten...
Uansett, her koster en halogenlampe ca. 25kr per stykk. Samme lampe av samme produsent (Phillips og Osram) koster i Litauen på byggevarehus 6.50 kr.

Kjøpte med meg en hel papirpose med disse lampene for å slippe raseriutbrudd ved kjøp i svenske butikker.

Nei, men der er jo min vask! Noen som har en anelse om hva det er for fabrikat ...? Isolde kanskje ...?

• Et hvitt keramisk vask med to armaturer montert på en flislagt vegg ved siden av et speil og en toalett med trelokk i et showroom.
Vi kjøpte vinduer i Polen og kan hjelpe til med kontakter om dere vil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.