zuljin skrev:
Er det noen av dere som kan tenke seg å ta en bestilling eller eventuelt en ekstra passasjer? Jeg trenger granittkeramikk, men det blir ikke økonomisk for meg å dra ned selv... Dessuten har jeg så vanskelig for å få tid...
Sitter også i samme situasjon. Har en badekarsfront som skal hentes hjem, samt at jeg må kjøpe et nytt toalettsete da jeg klarte å ødelegge det.

Er det noen som kan tenkes å frakte dette hjem for meg mot betaling? Eller er det noen som vil reise med eller sende med en bestilling og dele på kostnaden om jeg drar dit.

Jeg bor i Malmö, men om noen kan ta hjem tingene til meg fungerer det å levere dem i Nyköping eller Stockholm også.

Har forsøkt å ta til meg hele tråden, flere har større ordrer med f.eks. betongelement og tilsvarende tunge deler med levering til Sverige. Noen hadde bestilt 44 pall lettbetong f.eks.

Fungerer hjemleveransen bra, i tide og alt er prima? Den leveransen som noen nevnte at castorama eventuelt kunne besørge, fungerer bra?

Tenkte om man skulle våge å bestille noen standardprodukt i stil med Porotherm blokker til et husbygg. En slik produkt som man ikke selv ville kunne kjøre hjem med tilhenger bak kombin direkte..:)

Jeg har planlagt mitt husbygging vääääldigt lenge nå, endelig er det tid til å gå fra teori til praksis = )
Jeg vurderer å importere byggblokker fra Polen, har fortsatt ikke bestemt meg for om det skal være lettbetong eller leca blokker... Er det flere enn meg som tenker på dette? Har dere funnet priser og forslag på leverandører?

imported_mana skrev:
Jeg har planlagt for husbyggingen min vääääldigt lenge nå, endelig er det tid for å gå fra teori til praksis = )
Jeg vurderer å importere byggeblokker fra Polen, har fortsatt ikke bestemt meg for om det skal være lettbetong eller lecablokker... Flere som gjør dette? Har dere funnet priser og forslag på leverandører?
Hei

Har selv (eller via tolk) kjøpt 3 lastebiler med lettbetong, og det har fungert knirkefritt. Se mine tidligere innlegg.
Skal til sommeren/høsten kjøpe inn så mye av "inkråmet" som mulig i Polen.

Said

Kan noen svare på hvorvidt det fortsatt er lønnsomt å reise til Polen og kjøpe hvitevarer og fliser/klinker? Jeg har forstått at det var det for ca 2-3 år siden, men at prisene har gått opp nå i det siste.

Siden de fleste innlegg er fra 04/05 er det vanskelig å få et klart bilde.

Jeg tenkte å ta meg ned i begynnelsen av mai-07 men finner ingen god nettside å sjekke priser på. De fleste er jo bare på polsk uten en engelsk versjon. Noen som har noen gode tips?

All hjelp og info tas imot med takk :)

Noen søkesider som fungerer i hvert fall på hvitevarer og diverse annet kjøkkenutstyr.

Ja, hvitevarer er vesentlig billigere.

Porównaj sklep i ceny: nagrywarki, lodówki, telewizory, monitory, kamery, aparaty cyfrowe, notebooki
Kuchnie Gazowe i elektryczne - porównanie cen w 500 sklepach
Ceneo - porównanie cen, sklepy internetowe, perfumy, agd, rtv, komputery

Butikkpris er akkurat som i Sverige litt dyrere enn rene internettselgere, men det spiser ikke opp lønnsomheten. Samtidig er ikke alt billigere, så det gjelder å vite og kunne sammenligne.

Jeg reiser ned igjen om en uke.

imported_mana skrev:
Jeg vurderer å importere byggblokker fra Polen, har fortsatt ikke bestemt meg for om det skal være lettbetong eller leca blokker... Flere enn meg som vurderer dette? Har dere funnet priser og forslag på leverandører?
Å kjøpe Ytong i Polen til våren/sommeren 2007 blir ytterst vanskelig. Det er ekstrem byggeboom, og Xellas fabrikker tar ikke engang imot bestillinger fra forhandlere. Bestiller du i dag, må du pent vente på levering en gang i midten av september.
På bare noen år har Ytong-blokker gått opp med 300%. Også andre typer blokker som Leca og Porotherm er veldig vanskelige å få tak i, med mindre man kan vente til høsten.

Reiser snart til Polen for å kjøpe fliser, klinker og hvitevarer.
Noen som kan anbefale et bra sted å kjøpe fine fliser?
Hvor ligger ImexTop32 som visstnok skal være bedre enn de andre?

Hvitevarer ser ut til å være best å kjøpe på Castorama eller Praktiker.

Vanskelig dette her.

Et spørsmål til...
Hvor leier man en lastebil som kan kjøre til Polen?
Jeg har kontaktet Statoil, Q8 og OK og alle sier blankt nei til reiser til Polen pga tyveririsikoen.

Som det ser ut nå faller hele reisen min på at ingen vil leie ut en lastebil. Tragisk.

Du kan jo be butikkene om å pakke varene dine på pall og kjøre dem ned til fergen og sende det som cargo. Butikkene tok 100:- for den tjenesten da jeg var ned. Da lastes pallene av havnepersonalet på båten, og du plukker opp pallene hjemme i Sverige. Vet ikke hva pallfrakten koster, men det er ikke så veldig dyrt.

basil skrev:
Et spørsmål til...
Hvor leier man en lastebil som får lov til å kjøre til Polen?
Jeg har kontaktet Statoil, Q8 og OK og alle sier blankt nei til reiser til Polen på grunn av tyveririsikoen.

Som det ser ut nå, faller hele reisen min på at ingen vil leie ut en lastebil. Tragisk.
Jeg hadde samme problem. OK/Q8 tillater at du reiser til Polen, men på den andre siden skal de ha 50 % høyere leiebilpris med henvisning til de økte risikoene, noe som er helt vanvittig. F.eks. tillater Avis at kjøretøy kjøres fra Tyskland til Polen, men ikke fra Sverige til Polen, noe som er et tydelig tegn på hvordan leiebilmarkedet diskriminerer dem.

Kjøretøyet står innelåst på en ferge ca. 20 timer t&r. Avhengig av hvor lenge du blir, sitter du enten i kjøretøyet selv, parkerer det på en vanligvis bevoktet parkering (området som IKEA ligger på blir bevoktet av vakter rundt hele parkeringen), noe jeg i hvert fall oppfatter som betydelig tryggere enn i Sverige. Andre byggevarehus har vakter ved alle inn/utganger, Mediamarkt har vakter som til og med kontrollerer personalet at riktig produkt utleveres til kunden.

Hvis du klarer deg med tilhenger eller flytteboks tillater Tule rental at tilhengeren kjøres til Polen, de krever 10 000 kr i depositum, du kan hente den på Preem Karlskrona og levere den i nærheten der du skal med sakene. Preem Karlskrona har egne tilhengere og tar 5 000 kr i depositum.

Fant selv en egen OK/Q8 som hadde vesentlig lavere priser enn offisielt og ikke hadde noen innvendinger mot at man tok tilhengeren over til Polen, ingen depositum.

Noen burde kontakte Konsument Europa og informere dem.

Finnes det andre land enn Polen som er fornuftige å reise til for å handle billigere? Bor man som jeg i Stockholm, og skal flytte 25 mil nordover så føles ikke Polen som et fornuftig alternativ. Derimot går jo fergene til Estland herfra. Hvordan er prisnivået der? Noen som har gjort et kupp?

Er Finland billigere enn Sverige?

For øvrig husker jeg begynnelsen av 1990-tallet da jeg bodde i Oxelösund. Derfra gikk en ferjelinje til Polen noen dager i uken, og vi sto ofte og ristet på hodet av deres små Fiat hvor det fikk plass til 4 brukte kjøle/fryseskap på taket. De stod på høy kant, og det var definitivt ingen svenske trafikkregler som ble fulgt.

Nå har strømmen snudd, vi drar til Polen og laster bilene våre så fulle det går. Så fort det kan gå...

Noen som har erfaring med å kjøpe hvitevarer i Polen og få dem fraktet hjem med Polferries til Nynäshamn?

Siden ingen leier ut lastebiler til Polen lenger, ser det ut til å være den eneste måten.

Føles litt "sånn" å dra dit, kjøpe ting for 50.000 og håpe at det ordner seg med hjemtransport. Ingen j*vel prater jo engelsk heller.

Klart de snakker Engelsk! Ikke alle, men en god del snakker Engelsk så det går å kommunisere med dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.