Hei på dere alle sammen!

Jeg har fulgt denne tråden med stor interesse over en lengre tid. Jeg og kona dro ned til Polen noen dager og kikket på utvalget.
Kan si at det ble en stor skuffelse!

Praktiker, LeroyMerlin, OBI m.fl hadde et helt elendig utvalg stort sett.

Den polske smaken når det gjelder fargesetting av fliser og klinker skiller seg vesentlig fra den svenske! Rare farger og mønstre i flisene som ikke ville passet i et svensk "homestaget" hjem!

Utvalget samt størrelsen på butikkene er enormt, men kvaliteten er betydelig dårligere.
F.eks kjøkken og baderomsmøbler minner om det man ser i campingvogner...
Jeg ville absolutt ikke kjøpt polske VVS-greier, kraner f.eks. fungerer dårlig, og det mangler reservedeler som pakninger i Sverige.

Visst finnes det unntak, man kan finne enkelte kvalitetsgreier, men det er veldig få og knapt verdt å dra til Polen for å kjøpe!

Jeg så at man kan kjøpe veldig fine, store marmorplater eller stilige polerte porselensplater for ca 99 zloty (ca 250 SEK) per m2. Veldig prisverdig!

Jeg har fotografert en del i samtlige ovennevnte butikker. Tenkte å legge opp noen bilder så snart jeg har tid og hvis noen kan hjelpe meg hvordan...

Det finnes veldig få merker som er kjente i Sverige når det gjelder maling, tettsjikt, flislim, fugemasse, flytsparkel osv. Det er en blanding mellom polske og tyske merker. Det fungerer nok å bruke disse, men det er tvilsomt om man tør. Trodde da mest på tettsjikt, om man skal følge PER's bransjeregler.

Det virker ikke som man i det hele tatt bruker Vtg på gulv, da jeg ikke så en eneste butikk som solgte glassdører til dusj. Det var bare dusjkabiner eller løse "badekar" som man hadde i dusjen.

Må bare nevne at om dere har veien forbi Warszawa så må dere sjekke ut Expo-utstillingen noen kilometer utenfor byen i Bartyska (tror det staves slik)
Der finnes en mindre "by" helt full av små butikker/grossister. Vi var der en hel dag, men man kan nok tilbringe en hel uke der...
Der er det produkter av høyere kvalitet generelt, men det er nok fortsatt polsk smak som råder også der.

Til slutt så tror jeg at om man som vi er ute etter å finne ting til kjøkken- og baderomsrenovering så er det veldig vanskelig/unødvendig å dra til Polen for det.
Skal man derimot bygge hus og leter etter trelast eller annet grovere byggemateriale så kan man kanskje tjene på det. Vi har ikke lett/sett etter den typen byggemateriale, så der kan jeg ikke uttale meg.

Jeg kommer tilbake litt senere med bilder.

Mvh Kim

Jeg lurer på om vi engang har vært i samme land. :D

Fliser og klinker er allerede kommentert i tråden og hvis man søker litt mer eksklusive slike så er det spesialbutikkene som gjelder.

Angående VVS så fant jeg de samme blandebatterier som hjemme, blant annet Grohe som burde bety at reservedeler finnes, kjøkken fant jeg både HTH og IKEA, oppvaskkummer fant jeg Franke i stort sett hver butikk.

Samme sak med Fix, Fug osv. merker som jeg finner her hjemme.

Ang. maling så jeg Beckers malingsblandingsrobot på de fleste byggevarehus.

Var det i Gdansk/Gdynia dere var?

Jeg var i Warzawa :)

Jeg så at det fantes Grohe blandebatterier, men disse er jo ikke spesielt mye billigere i Polen enn i Sverige!

Jeg så noen få varianter av Maxit´s fix og fugemasse, er dog usikker på om det er de samme modellene som brukes i Sverige.

Jeg lette spesielt etter f.eks. Casco eller Kiilto´s tettesystemer i hver butikk, så ikke en eneste butikk som hadde disse.
Likeledes finnes det en mengde lokale produsenter av varmekabler, men ikke f.eks. Tyco (T2 rød og blå). Tør du støpe inn en varmekabel av for deg ukjent fabrikat?

Det samme med maling. En masse lokale fabrikat pluss noen tyske. Jeg ville ikke male et helt hus, med alt arbeidet det innebærer, med en maling som ikke er ment for svensk klima.

Kjøkkenbenker var det nok av. Bl.a. var det mange som var laget helt i plast :rolleyes:

Jeg tror at det handler mye om smak og behag. Samt hvilke krav til kvalitet og hvilke risikoer man er villig til å ta.

Om man vil ha god kvalitet så koster det nesten som i Sverige, da de produktene er importert til Polen fra et annet land. De lokale produktene er billigere men med dårligere kvalitet.

Man kan jo som sagt kjøpe på Ikea i Polen, det er jo litt billigere enn i Sverige, men reisen og bilen koster penger. Også tid er penger, hva koster en feriedag? Man må regne med en til to overnattinger for å rekke rundt og handle, da blir det ikke så mye avkobling om man hadde tenkt å få en feriereise på kjøpet.

Jeg sier ikke at man ikke skal dra til Polen og handle, mye mulig at jeg selv kommer til å gjøre det, men jeg ville gi mitt syn på muligheten å handle billig i Polen.
Leser man gjennom innleggene siden tidligere er det lett å få inntrykk av at alt er billig og bra, men sånn er det ikke. Det tar mye tid og energi å finne det man er ute etter. (Om man i det hele tatt finner det)

Jeg tror det er lett å bli skuffet (slik som jeg ble). Ville på denne måten opplyse andre som har tenkt å dra at de i det minste reiser en gang for å sjekke, før man leier bil og drar ned.

Er det ikke flere enn jeg som har dratt ned til Polen og blitt skuffet :confused:

Mvh Kim

Som du nevner i innlegget ditt, er det et stort utvalg som er vanskelig å få oversikt over, spesielt hvis du ikke snakker polsk. Det finnes selskaper, både små og store, som har spesialisert seg på å hjelpe utlendinger som kommer til Polen for å handle, eller som vi, ved å e-maile og ringe. Utvalget er enormt mye større enn i Sverige, men det gjelder å vite hva man vil ha eller få hjelp med å finne de butikkene som selger kvalitetsprodukter. De store kjøpesentrene som nevnes ovenfor, holder seg ofte med varer som er produsert kun for byggvarehus, derfor lavere pris, men også lavere kvalitet. Fordelen med å finne noen på stedet, er at de hjelper til ikke bare med å velge ut gode produkter, men du får også hjelp med transport. Dette med å undersøke før man skal handle koster naturligvis også penger, og å finne de rette butikkene i Warszawa kan ta ikke bare dager, men uker:-). Ta hjelp fra noen som har vært der eller allerede er på stedet, jeg vet av erfaring at det lønner seg.

Min kone er fra polen så rent språklig har vi ikke hatt noen problemer.

Kanskje bør jeg presisere at jeg liker polen som land, vi har vært nede i polen hvert år de siste fire årene. (Szczecin, Gdansk, Krakow og sist Warzawa)

Jeg har da vært i de fleste store byggkjedene og kunnet konstatere de samme forholdene uavhengig av hvilken by jeg har vært i.

Rent generelt synes jeg at prisbildet i polen har økt ganske mye bare i løpet av de siste årene hva gjelder f.eks. Restauranter og taxi. Ølen er dog fortsatt billig :)

// Kim

B6304S1 skrev:
Jeg lette spesielt etter f.eks. Casco eller Kiilto's tettelag i hver butikk, så ikke en eneste butikk som hadde disse.
Du tror ikke at andre merker av tettelag fungerer like bra som Casco eller Kiilto? Eller er Casco og Kiilto 'best' bare fordi du har brukt disse? Hvis man skal kjøpe nettopp sitt favorittmerke bør man sjekke på nettet om det er tilgjengelig i landet det gjelder.

B6304S1 skrev:
Likeså finnes det en mengde lokale produsenter av varmekabler, men ikke f.eks. Tyco (T2 rød og blå). Tør du støpe inn en varmekabel av et for deg ukjent fabrikat?
Skal jeg være ærlig så er ditt favorittmerke Tyco, helt ukjent for meg. ;)

B6304S1 skrev:
Likeså med malinger. En masse lokale fabrikater pluss noen tyske. Jeg ville ikke malt et helt hus, med alt arbeidet det innebærer, med en maling som ikke er beregnet på norsk klima.
Det er vel knapt noen større forskjell på norsk og polsk klima, og samtidig finnes det ganske store regionale forskjeller, både i Norge og i Polen.
Rent geografisk, hvor går grensen for "norsk klima"?

Derimot er jeg helt enig i at fargesetting i Polen avviker kraftig fra vanlig norsk oppfatning av god smak.

Takk for tipset om Expo-utstillingen utenfor Warszawa. Forhåpentligvis skal jeg rekke en tur dit i løpet av neste uke og kommer tilbake med bilder.

Årsaken til at jeg er tvilende til å bruke polske produkter for tettesjikt er følgende;

Ettersom de aldri ser ut til å bruke klinker som underlag i dusjen, men alltid (hva jeg har sett) bruker noe kar i dusjen, får det meg til å mistenke at det kanskje ikke er godkjent i henhold til polske byggnormer, eller at de polske merkene ikke er tilstrekkelig tette.

Med at det kommer en skjerpelse av kravene ifølge svenske byggnormer (PERs bransjeregler) den 1. juli, som i stor grad underkjenner flere kjente merker i Sverige, hva gjelder krav til damptetthet. Hva vet man om hvilken damptetthet de polske produktene oppfyller?

Ønsker man å bygge i henhold til gjeldende bransjeregler, kan man ikke bruke tettesjikt som har mindre damptetthet enn 1 million s/m etter 1. juli -07.

Som jeg skrev tidligere;

"Jeg tror det handler mye om smak og behag. Samt hvilke krav til kvalitet og hvilke risikoer man er villig til å ta."

Man kan jo kjøpe både maling og tettesjikt i Polen, men hva skjer om man får en vannskade eller om malingen begynner å mugne? Kanskje det fungerer, eller så står man med et erstatningsansvar overfor en eventuell fremtidig kjøper av huset ditt på grunn av byggfusk.

Her kommer en lenke til Tycos produkter: Tyco Thermal Controls

Isolde Sett av nok tid hvis du kan til Expo-utstillingen. Det er skikkelig stort!

Ta spesielt en titt på

PRZEDSIEBIORSTWO
Produkcyjno-uslugowo-handlowe
MIRAD Sp.zo.o.
00-716 Warszawa
ul.Bartycka 26 paw. 16
Tel. 840 44 94

Vennlig hilsen Kim

B6304S1 skrev:
Grunnen til at jeg er tvilende til å bruke polske fabrikater på tettesjikt er følgende;

Siden de aldri ser ut til å bruke fliser som underlag i dusjen, men alltid (hva jeg har sett) bruker et kar i dusjen, får det meg til å mistenke at det kanskje ikke er godkjent i henhold til polske byggnormer, eller at de polske merkene ikke klarer å være tette nok.
Jeg forstår din bekymring, men hvordan folk innreder sine hjem styres langt fra rasjonell tenkning. Tradisjon, og det "man alltid har gjort slik" pleier å veie tyngst. På samme måte kunne man hevde at steinhus må være mangelfulle konstruksjoner som kanskje ikke oppfyller norske byggnormer, siden trehus dominerer helt (i Norge :)).

GVK har en liste med godkjente produkter i henhold til PERs bransjeregler. De aller fleste kan kjøpes i Polen, men som så ofte, under et annet navn. Best er det å google produsenten, for deretter å velge det spesifikke landet, i dette tilfellet Polen.

Noen eksempler:

- Ardex Tätsystem S1-K - Lenke. Klikk 'Oferta' og deretter 'Lista wszystkich produktow' for å velge ARDEX S1-K.
- Deitermann Superflex 1 - Lenke. Deitermanns produkter i bokstavsorden
- Henkel Ceresit CL51 - Lenke. Fungerer ikke deres utrolig lange url, så får man begynne fra fyrste steg og klikke seg fram til "CL51".

Er bleeding edge ens motto, kan man alltid satse på BASFs produkter som ifølge sies klare de nye reglene med god margin.

"Ved tester på SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut ble det målt 3,13 millioner s/m, det vil si, tre ganger mer enn reglene krever. Tettesjiktet beholder alltid angitt tykkelse når det er montert og damptettheten er alltid 3,13 millioner. PCI Pecilastic W går raskt å montere, og skjøtene blir tette og tynne."

Produktens polske lenke samt brosjyrer til andre PCI-produkter fra BASF.

Generelt når det gjelder for oss interessante produkter gjelder følgende:
Det som finnes i Norge, kan skaffes i Polen, men det motsatte gjelder ikke alltid.
Noe som definitivt ikke er verdt å kaste bort tid på å finne i Polen, er kjøkkenmøbler, dersom man unntar IKEA. Den eneste måten å handle vettige kjøkkenmøbler i Polen er enten å kjøpe importerte (sjelden billigere), eller å fra bunnen av målbestille et helt kjøkken.

Selger de vinduer på de store byggevarehusene i Polen?

I så fall, hvordan er prisbildet og utvalget. finnes det mange forskjellige mål på lager?

Har skikkelig lyst på en Polen-tur

Ja, da var man tilbake fra en tur til Warszawa.
B6304S1 nevner et par innlegg lengre opp i tråden en utstilling på Bartycka-gaten. Den skulle tydeligvis ta en uke å få med seg, men den optimisten jeg er, tok jeg taxi dit i hensikt å kun skumme på overflaten, se hva som fantes.

Big mistake! Området er delt inn i to eller tre soner, og allerede den minste som heter "DOM" rommer 51(!) butikker med bare baderomsporselen. Utvendig minner området litt om en kåkby ;)
Ok, det ser lite glamorøst ut på overflaten, men vel inne i butikkene er det koselig og prima varer.

Hvis det tilfeldigvis står at noe koster X zloty eksklusive moms, er det ikke uvanlig at butikkeieren byr på momsen (22%).

Beslutningsvegring, vanskelig å bestemme seg for en viss fliser/klinker-kombinasjon? Bare å levere inn plantegning av sitt bad eller kjøkken, så kontakter butikken en interiørarkitekt som de samarbeider med, og kunden får et antall forslag (3D-bilder) å velge fra samt materialspesifikasjon. Gratis!

Inne på området "DOM" finnes det et lite informasjonskontor hvor man kan hente brosjyre med kart over området, samt vare- og adresseregister. Så fort man forlot en butikk, snublet man nærmest over terskelen inn til en annen. Jeg innså ganske umiddelbart at det ikke fantes en sjanse til å engang skumme på overflaten, men forsøkte i det minste å ta noen bilder. Det ble en hel del, til slutt. Skal prøve lykken og se om jeg lykkes i å laste opp et smalt utvalg.

Baderomsporselen.

• Toalettspyleknapp fra Geberit, med speiloverflate og to trykknapper. Produktinformasjon ved siden av.
  • Toalett og bidet med dekorativ flis bak, inkludert en flisevegg med bilde av elefant og sommerfugl.
  • Hvitt badrumsvask med dusjhode og beige fliser, omgitt av dekorative steiner, sett ovenfra.
  • Hvit frittstående badekar med løveføtter, plassert på et flislagt gulv ved siden av et vindu.
Baderomsporselen. Merk 50% rabatt på boblebad.

• Hvit vask med metallkran og prislapper.
  • Baderomsutstilling med vask, speil og toalett. Rabatt på boblebad nevnt.
  • Baderomsservant med skap i treverk, beige fliser på veggen og reklameplakat for baderomsprodukter.
  • Bilde av et badekar med boblefunksjon, utstilt med 50% rabatt, omgitt av mørkt tre og kromdetaljer.
Badromsporselen til lede.

• Baderomsmøbler utstilt i en butikk, inkludert vasker og toaletter arrangert på en moderne grå og trefarget bakgrunn.
  • Butikk med utstilling av badrumsporselen som vasker, kraner og toaletter, sett fra inngangen.
  • Vask og toalett på baderomsutstilling med skilt som viser produktinformasjon.
Kjøkkenvasker. Franke, Intra, og en hel del andre. Vær oppmerksom på kraftige rabatter.

• Dobbel stålvask fra Franke og Intra med reklameplakater og prislapp i butikkvindu.
  • Bilde av en Franke diskbänk med to kummer, utstilt med rabattprislapp på 1129,-.
  • Rund kjøkkenvask fra Franke til salgs, med prislapp og rabatter.
  • Butikkutstilling med ulike kjøkkenvasker og kraner, inkludert Franke og Intra. Skilt viser 20% rabatt.
Dusj og ymse accessoarer. Alt fra saftige priser til virkelig lave. Hadde vanskelig for å merke noen kvalitetsskillnad. Ingenting føltes billig eller så billig ut.

• Glassdusjkabinett med skinnende kromdetaljer foran en oransje bakgrunn, med et skilt som viser "SANIPLAST".
  • Dusjpanel av merke Pharo montert på oransje bakgrunn med prislapp som viser 6497 kroner.
  • Dusj- og baderomsutstillinger i en butikk, merkene "isy by zucchetti" kan sees, med diverse baderomstilbehør som kraner og håndklestenger.
  • Krom farget blandebatteri på en vask med prisetikett som viser 35% rabatt, plassert i en butikksetting med brosjyrer i bakgrunnen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.