339.655 lest ·
410 svar
340k lest
410 svar
Handle byggematerialer i utlandet
Tilbake etter en tredagstur til Gdansk.
Bodde på Hotel Posejdon i Gdansk - kan varmt anbefale dette hotellet av følgende årsaker:
For øvrig etter å ha spatsert flere kilometer inne på de forskjellige byggvarehusene så kan man vel si følelsene er blandede.
Visst - man kan sikkert spare både 20 og 30 prosent på visse ting som lamper, verktøy, utemøbler, servanter, badekar og eventuelt toalettstoler om man finner noe som man liker.
Fantes en del fliser og klinker som hadde bra prisnivå og som dessuten var både pene og temperaturbestandige.
Fant pene massiv parkett (15 mm tykkelse) som gikk på ca 200 kr per kvadrat.
Dog....om jeg var optimistisk før jeg dro dit, så er jeg nok mer nøytral etter å ha vært der. DVS jeg kan tenke meg å dra dit og handle en del ting men da er det ikke i det hele tatt i den utstrekning som jeg hadde tenkt meg fra begynnelsen.
Praktiker - var som en supersize:et Harald Nyborg - dvs det fantes en hel del B-varer.
Det store Castorama var en fryd for kropp og sjel å rusle rundt i...var nær at både motorsager og vinkelslipere liftet med meg hjem.
Fant aldri noen hvitevarehandel som hadde det jeg søkte etter.
Fantes riktignok bra og pene kokeplater, men få med induksjonsplater. Fantes en del gasskomfyrer og gasstevn for de som har gass. Dog så skal man gå til steder som elektronikkhandelskjedene (fantes en stor i nærheten av IKEA) for å finne disse.
OBI var en skuffelse på alt unntatt fliser og klinker (er overbevist om at andre har ulike meninger, men jeg fant ikke noe som interesserte meg).
Kan legge ut litt bilder og så om noen er interessert.
Bodde på Hotel Posejdon i Gdansk - kan varmt anbefale dette hotellet av følgende årsaker:
- Ligger 5-10 minutter fra det sentrale Castorama...og dermed nesten like nær Praktiker og Alfa Center (kjøpesenter)
- Lett å finne til Osowa (der det STORE Castorama ligger) - er i prinsippet bare en vei man følger for å komme dit
- Er helt ok om man ikke bare er ute etter å handle...er 100 meter fra hotellet til stranden
- Finnes både inngjerdet og bevoktet parkering (er på samme parkeringsplass) dog så koster dette litt, men det kan det være verdt. 70 Zloty for to dagers parkering
- Restaurantens "Roasted duck" er meget god...dog så bør man bytte ut deres potet dumplings med stekte potet.
For øvrig etter å ha spatsert flere kilometer inne på de forskjellige byggvarehusene så kan man vel si følelsene er blandede.
Visst - man kan sikkert spare både 20 og 30 prosent på visse ting som lamper, verktøy, utemøbler, servanter, badekar og eventuelt toalettstoler om man finner noe som man liker.
Fantes en del fliser og klinker som hadde bra prisnivå og som dessuten var både pene og temperaturbestandige.
Fant pene massiv parkett (15 mm tykkelse) som gikk på ca 200 kr per kvadrat.
Dog....om jeg var optimistisk før jeg dro dit, så er jeg nok mer nøytral etter å ha vært der. DVS jeg kan tenke meg å dra dit og handle en del ting men da er det ikke i det hele tatt i den utstrekning som jeg hadde tenkt meg fra begynnelsen.
Praktiker - var som en supersize:et Harald Nyborg - dvs det fantes en hel del B-varer.
Det store Castorama var en fryd for kropp og sjel å rusle rundt i...var nær at både motorsager og vinkelslipere liftet med meg hjem.
Fant aldri noen hvitevarehandel som hadde det jeg søkte etter.
Fantes riktignok bra og pene kokeplater, men få med induksjonsplater. Fantes en del gasskomfyrer og gasstevn for de som har gass. Dog så skal man gå til steder som elektronikkhandelskjedene (fantes en stor i nærheten av IKEA) for å finne disse.
OBI var en skuffelse på alt unntatt fliser og klinker (er overbevist om at andre har ulike meninger, men jeg fant ikke noe som interesserte meg).
Kan legge ut litt bilder og så om noen er interessert.
Hei!
Noen som har sett billig uglasert terracottaklinker 20x20 i utlandet? Skal kjøpe til hele kjelleren, så jeg ville være takknemlig for alle tips om lave priser
/Elin
Noen som har sett billig uglasert terracottaklinker 20x20 i utlandet? Skal kjøpe til hele kjelleren, så jeg ville være takknemlig for alle tips om lave priser
/Elin
Jeg var der for et par måneder siden og syntes jeg så terrakotta klinkers overalt 
Kanskje ikke helt, men det fantes visst ting. Praktiker og castorama syntes jeg hadde best ting.
Planlegger forresten å dra neste fredag igjen. Om jeg finner en bra lett lastebil å leie, så blir det tur til gdynia
Kanskje ikke helt, men det fantes visst ting. Praktiker og castorama syntes jeg hadde best ting.
Planlegger forresten å dra neste fredag igjen. Om jeg finner en bra lett lastebil å leie, så blir det tur til gdynia
Om du kunne holde et oppsøkende øye etter uglazert terracotta ville det vært greit!
/Elin
/Elin
Så har da også jeg vært nede i Szczecin (Stettin) og handlet. Dessverre lyktes jeg ikke få tak i noen lastebil, så det ble bare bil med henger. Tok fergen 03.15 fra Trelleborg til Sassnitz og kjørte de 25 milene til Szczecin. Fergen var i land kl 7 og vi var i Szczecin ved 11 (inkludert et stopp for veiarbeid).
Siden jeg hadde en bøllete henger bak, var jeg ikke videre interessert i å kjøre rundt for mye i byen, så vi stoppet ganske umiddelbart på det store Castorama som ligger rett ved innkjørselen til Szczecin.
Utvalget og prisene der da? Vel, både pluss og minus Jeg fant utrolig flott italiensk flis for 100 kroner/kvm og glassblokker til dusjhjørnet for ca 10 kroner stykket. Fix til hele badet (35 kvm) kostet ikke mer enn et par hundrelapper, men håndkletørkeren våget jeg ikke kjøpe for jeg ble ikke helt sikker på om den fungerer i Norge. (Det var litt så som så med språket.)
Toalettstoler var billige, men veide for mye for min lille henger.
Dusjpanel med massasje eller lignende var rimelig billige.
En ting som vi noterte var at rett i nærheten av Castorama var det et par virkelig fine flisbutikker med virkelig høy kvalitet for 100 kroner/kvm. Disse var dessverre bestillingsvarer, så egentlig hadde man villet dra ned tidligere, bestilt, og så kommet tilbake og hentet (eller fått det levert)
For øvrig fant jeg en masse flotte og billige klær og sko - både til meg og til ungene.
Hjemreisen skjedde straks etter kl 17, noe som ga oss en halvtime på Bordeshoppen i Sassnitz før fergen gikk kl 22.30.
Alt i alt (inkludert ferge og bensin) gikk jeg bra med pluss på reisen, først og fremst takket være de billige flisene og fixen.
Siden jeg hadde en bøllete henger bak, var jeg ikke videre interessert i å kjøre rundt for mye i byen, så vi stoppet ganske umiddelbart på det store Castorama som ligger rett ved innkjørselen til Szczecin.
Utvalget og prisene der da? Vel, både pluss og minus Jeg fant utrolig flott italiensk flis for 100 kroner/kvm og glassblokker til dusjhjørnet for ca 10 kroner stykket. Fix til hele badet (35 kvm) kostet ikke mer enn et par hundrelapper, men håndkletørkeren våget jeg ikke kjøpe for jeg ble ikke helt sikker på om den fungerer i Norge. (Det var litt så som så med språket.)
Toalettstoler var billige, men veide for mye for min lille henger.
Dusjpanel med massasje eller lignende var rimelig billige.
En ting som vi noterte var at rett i nærheten av Castorama var det et par virkelig fine flisbutikker med virkelig høy kvalitet for 100 kroner/kvm. Disse var dessverre bestillingsvarer, så egentlig hadde man villet dra ned tidligere, bestilt, og så kommet tilbake og hentet (eller fått det levert)
For øvrig fant jeg en masse flotte og billige klær og sko - både til meg og til ungene.
Hjemreisen skjedde straks etter kl 17, noe som ga oss en halvtime på Bordeshoppen i Sassnitz før fergen gikk kl 22.30.
Alt i alt (inkludert ferge og bensin) gikk jeg bra med pluss på reisen, først og fremst takket være de billige flisene og fixen.
En veldig interessant lenke da man bor innen en 20 mils radius til både havnen i Karlskrona og Ystad.
Hva jeg har forstått så er visse ting verdt å kjøpe i Polen.
Noen som vet hvordan det er med uterommets materialer. Skyvedører, kanalplast, kantelement osv?
Finnes også dette å kjøpe på de store varehusene?
Takknemlig for svar.
Eklundh
Hva jeg har forstått så er visse ting verdt å kjøpe i Polen.
Noen som vet hvordan det er med uterommets materialer. Skyvedører, kanalplast, kantelement osv?
Finnes også dette å kjøpe på de store varehusene?
Takknemlig for svar.
Eklundh
Noe som har kjøpt spa i Polen??
Jeg sendte noen spørsmål til Castorama og fikk svar tilbake 
a. Tilbyr dere transport til Sverige?
Nei. Vi fant et transportselskap for dine formål
Priser til Stockholm:
1m3 530 z[ch322] brutto - 1241 SEK
2m3 660 z[ch322] brutto - 1545 SEK
3m3 820 z[ch322] brutto - 1920 SEK
4m3 1150 z[ch322] brutto - 2693 SEK
5m3 1300 z[ch322] brutto - 3044 SEK
6m3 1500 z[ch322] brutto - 3512 SEK
7m3 1620 z[ch322] brutto - 3793 SEK
8m3 1750 z[ch322] brutto - 4098 SEK
9m3 1880 z[ch322] brutto - 4402 SEK
10m3 2000 z[ch322] brutto - 4683 SEK
15m3 2250 z[ch322] brutto - 5269 SEK
20m3 2600 z[ch322] brutto - 6088 SEK
1 eu = 3.87 z[ch322] today
1 zl = 2.34 SEK ifølge http://www.oanda.com/convert/classic
b. Hvis jeg kjøper andre ting i en annen butikk, kan jeg legge til disse varene til samme transport?
Det kommer an på hva det ville være, men det er mulig. Vi har ikke et magasin, så vi kan ikke oppbevare varer.
c. Er det mulig å bestille PVC-vinduer laget etter våre mål, design og farge?
Ja.
d. Hvis ja, hvor lang tid tar det fra bestilling til levering?
Det kan ta 3 uker.
a. Tilbyr dere transport til Sverige?
Nei. Vi fant et transportselskap for dine formål
Priser til Stockholm:
1m3 530 z[ch322] brutto - 1241 SEK
2m3 660 z[ch322] brutto - 1545 SEK
3m3 820 z[ch322] brutto - 1920 SEK
4m3 1150 z[ch322] brutto - 2693 SEK
5m3 1300 z[ch322] brutto - 3044 SEK
6m3 1500 z[ch322] brutto - 3512 SEK
7m3 1620 z[ch322] brutto - 3793 SEK
8m3 1750 z[ch322] brutto - 4098 SEK
9m3 1880 z[ch322] brutto - 4402 SEK
10m3 2000 z[ch322] brutto - 4683 SEK
15m3 2250 z[ch322] brutto - 5269 SEK
20m3 2600 z[ch322] brutto - 6088 SEK
1 eu = 3.87 z[ch322] today
1 zl = 2.34 SEK ifølge http://www.oanda.com/convert/classic
b. Hvis jeg kjøper andre ting i en annen butikk, kan jeg legge til disse varene til samme transport?
Det kommer an på hva det ville være, men det er mulig. Vi har ikke et magasin, så vi kan ikke oppbevare varer.
c. Er det mulig å bestille PVC-vinduer laget etter våre mål, design og farge?
Ja.
d. Hvis ja, hvor lang tid tar det fra bestilling til levering?
Det kan ta 3 uker.
Hei!
Finnes det omtrent samme utvalg på fliser som i Sverige? Altså er standarden omtrent den samme?
mvh
Fredrik
Finnes det omtrent samme utvalg på fliser som i Sverige? Altså er standarden omtrent den samme?
mvh
Fredrik
zico98 skrev:Tenkte å oppdatere dere litt om priser og produkter i Polen. Vi skal selv dra ned med
lastebil den 23/7 og fløy ned med ryan air for en uke siden for å se om det
virkelig lønner seg.
Det viser seg at det gjør det med god margin. Eksakt samme varer som f.eks. Becker maling,
Electrolux hvitevarer, Hörman garasjeporter, fliser & klinker, spiraltrapper er fra 20% billigere der nede.
Vi skal selv kjøpe produkter for ca 130 000 og regner med at vi sparer ca 40 000.
Gå gjerne inn på følgende link så har dere en del bilder av forskjellige ting (prisene er
i polske zloty og man må ta disse x 2.4 ca for å få det til svenske kroner). Noen bilder kan virke rare, men de er for våre egne notater:
[lenke]
Det vi har tatt bilder av er:
Baderomsmøbler + vask mm
Klinker
Fliser
Innerdører + tilberhør til det
Ytterdører
Spotter i tak
Peisovner
Tilhengere
Kjøkkenvasker
Maling og tapeter
El stikkontakter
mm
Vi fikk også vite at det er mulig å få ytterligere 5-10% rabatt på de allerede lave prisene om man handler for større summer = 10 000 Euro.
Vi har også fått navn og mail/fax til personer på mediamarkt og OBI for at vi skal kunne få et tilbud på ting vi kommer til å kjøpe.
Når det gjelder frakt så har jeg ikke sjekket så mye, men vi skal selv dra ned med en egen lastebil som rommer ca 18 paller.
Det koster oss ca 11 000 tur/retur til Gdansk inkl. båtreisen fra Karlskrona. (Vi starter med lastebilen fra Linköping)
Jeg kan også nevne at det er veldig vanskelig å få tak i noen som snakker engelsk i de større varehusene som f.eks. OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.
Ta gjerne kontakt hvis dere har noen spørsmål.
Ps. Vi har noen plasser igjen enn så lenge i lastebilen om det er noen som er interessert i å kjøpe plass. Vi kan levere av ting på strekningen fra
Karlskrona opp til Linköping den 25/7 for 750:- pallen.
Det virker jo som interessen er stor?
Visst kan man bruke søkefunksjonen og lese innleggene fra 2004 og fremover, men de fra 2004 er jo nettopp det, fra 2004..så når noen tar opp emnet igjen henvises de til denne, riktignok veldig opplysende, tråd.
Iaf jeg skulle gjerne vite hvordan prisutviklingen har sett ut, hvilke løsninger for logistikk som har kommet til (har selv gjennom sløvsurfing sett et antall) generelt en oppdatert og levende tråd.
Usikker på om det er mot noen regel, men om så ikke er tilfelle ville det jo også vært en ypperlig møteplass hvis man vil "gå sammen" om en last?
Kan jo gjelde frakt fra Statene også f.eks?
Mvh humlan
Visst kan man bruke søkefunksjonen og lese innleggene fra 2004 og fremover, men de fra 2004 er jo nettopp det, fra 2004..så når noen tar opp emnet igjen henvises de til denne, riktignok veldig opplysende, tråd.
Iaf jeg skulle gjerne vite hvordan prisutviklingen har sett ut, hvilke løsninger for logistikk som har kommet til (har selv gjennom sløvsurfing sett et antall) generelt en oppdatert og levende tråd.
Usikker på om det er mot noen regel, men om så ikke er tilfelle ville det jo også vært en ypperlig møteplass hvis man vil "gå sammen" om en last?
Kan jo gjelde frakt fra Statene også f.eks?
Mvh humlan
hei.
jeg er ny her på forumet og har sittet og lest om Polen i et par uker nå.
synes det står veldig mye nyttig her.
skal reise ned med stena den 23-3 og være der et par dager og se om man kan få med noe morsomt hjem.
tenker akkurat som Humlan skrev om utvikling på priser etc
mange har vært skuffet over vinduer, er det noen som har funnet noe interessant?
tenker også på om det finnes noen indiske møbler til en grei pris sånn at også jenta blir fornøyd?
mvh Robert
jeg er ny her på forumet og har sittet og lest om Polen i et par uker nå.
synes det står veldig mye nyttig her.
skal reise ned med stena den 23-3 og være der et par dager og se om man kan få med noe morsomt hjem.
tenker akkurat som Humlan skrev om utvikling på priser etc
mange har vært skuffet over vinduer, er det noen som har funnet noe interessant?
tenker også på om det finnes noen indiske møbler til en grei pris sånn at også jenta blir fornøyd?
mvh Robert