339.663 lest ·
410 svar
340k lest
410 svar
Handle byggematerialer i utlandet
Har vært nede i Gdynia og rekat litt før de store innkjøpene senere i høst. Ble gledelig overrasket over hvor billig maling og tapeter var.. Kjøpte kvalitetstapet av de dyrere typene og betalte ca 80 kr rullen, de billigste lå på ca 20 kr. 10 liter takmaling for 75 kr. Har ikke prøvd den ennå, men det var verdt å ta sjansen for de pengene. Ble dog overrasket over hvor dyrt betong var. 25 kg sement kostet ca 45 kr, dvs. nesten det samme som hjemme. Klinker kjøpte jeg en finere type som dog var nedsatt og en katalogvare. Den kostet ca 85 kr kvm og er frostsikker. Til det kommer lim og fugemasse for ca 35 kr kvm. Vinduer i plast likte jeg ikke utseendet på, så det blir nok svenske. Innendørsdørene har et hengsel som minner om gamle tiders kjøkkenskapshengsler. Så ikke så robust ut, så jeg er litt skeptisk. Takstein fant jeg ikke, så jeg må lete videre.
Fikk dog mersmak, men skal nok ta med en polsk venn neste gang. Det var få som snakket engelsk.
Fikk dog mersmak, men skal nok ta med en polsk venn neste gang. Det var få som snakket engelsk.
Også jeg har vært i Gdansk og, etter å ha lest om hvor billig det er, blitt overrasket over at for eksempel tregulv ikke generelt var billigere der enn her hjemme! Mye var dog billig, kjøpte blant annet en støpejernskamin til halve prisen. Letet blant annet etter ventilasjon, men de ser ut til å ha firkantede ventiler i stedet for, som vi har, runde.
Har noen muligens sett hvor det finnes planplåt for falsade plåttak (slätplåt plx) å kjøpe? Syntes at de fleste metallprodukter virket billige, så plåt burde også være det?
Har noen muligens sett hvor det finnes planplåt for falsade plåttak (slätplåt plx) å kjøpe? Syntes at de fleste metallprodukter virket billige, så plåt burde også være det?
Po(l)lensesongen har visst startet.maskus skrev:
Maskus, kontakt forhandlere av Plannja eller Lindab. De selger først og fremst "teglsteinplater" (LPAL og LPAH) som synes å være meget populære i Polen. Falsede plater burde derfor også finnes der. Vurderer å reise over selv for å handle falsede plater, men først må jeg forsikre meg om at det virkelig lønner seg.
Tenkte å oppdatere dere litt om priser og produkter i Polen. Vi skal selv dra ned med lastebil den 23/7 og fløy ned med Ryanair for en uke siden for å sjekke om det virkelig lønner seg.
Det viser seg at det gjør det med god margin. Akkurat de samme varene som for eksempel Becker farge, Electrolux hvitevarer, Hörmann garasjeporter, fliser & klinker, spiraltrapper er fra 20% billigere der nede.
Vi skal selv kjøpe produkter for ca. 130 000 og regner med at vi sparer ca. 40 000.
Gå gjerne inn på følgende lenke så har dere en hel del bilder av forskjellige ting (prisene er i polske zloty og man må ta disse x 2,4 ca. for å få det til norske kroner). Noen bilder kan virke rare, men de er til våre egne notater:
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOPQNDNNOI
Det vi har tatt bilder av er:
Baderomsmøbler + vask mm
Klinker
Fliser
Innerdører + tilbehør til det
Ytterdører
Spotlights i tak
Peiser
Hengere
Kjøkkenvasker
Farge og tapet
Elkontakter
mm
Vi fikk også vite at det er mulig å få ytterligere 5-10% rabatt på de allerede lave prisene hvis man handler for større summer = 10 000 Euro. Vi har også fått navn og mail/fax til personer på mediamarkt og OBI for at vi skal kunne få et tilbud på tingene vi kommer til å kjøpe.
Når det gjelder frakt har jeg ikke sjekket så mye, men vi selv kommer til å dra ned med en egen lastebil som rommer ca. 18 paller.
Det koster oss ca. 11 000 tur-retur til Gdansk inkl. båtreisen fra Karlskrona. (Vi starter med lastebilen fra Linköping)
Jeg kan også nevne at det er veldig vanskelig å få tak i noen som snakker engelsk i de større varehusene som for eksempel OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.
Ta gjerne kontakt hvis dere har noen spørsmål.
Ps. Vi har noen plasser igjen så langt i lastebilen hvis det er noen som er interessert i å kjøpe plass. Vi kan levere ting på strekningen fra Karlskrona opp til Linköping den 25/7 for 750:- per pall.
Det viser seg at det gjør det med god margin. Akkurat de samme varene som for eksempel Becker farge, Electrolux hvitevarer, Hörmann garasjeporter, fliser & klinker, spiraltrapper er fra 20% billigere der nede.
Vi skal selv kjøpe produkter for ca. 130 000 og regner med at vi sparer ca. 40 000.
Gå gjerne inn på følgende lenke så har dere en hel del bilder av forskjellige ting (prisene er i polske zloty og man må ta disse x 2,4 ca. for å få det til norske kroner). Noen bilder kan virke rare, men de er til våre egne notater:
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOOPQNDNNOI
Det vi har tatt bilder av er:
Baderomsmøbler + vask mm
Klinker
Fliser
Innerdører + tilbehør til det
Ytterdører
Spotlights i tak
Peiser
Hengere
Kjøkkenvasker
Farge og tapet
Elkontakter
mm
Vi fikk også vite at det er mulig å få ytterligere 5-10% rabatt på de allerede lave prisene hvis man handler for større summer = 10 000 Euro. Vi har også fått navn og mail/fax til personer på mediamarkt og OBI for at vi skal kunne få et tilbud på tingene vi kommer til å kjøpe.
Når det gjelder frakt har jeg ikke sjekket så mye, men vi selv kommer til å dra ned med en egen lastebil som rommer ca. 18 paller.
Det koster oss ca. 11 000 tur-retur til Gdansk inkl. båtreisen fra Karlskrona. (Vi starter med lastebilen fra Linköping)
Jeg kan også nevne at det er veldig vanskelig å få tak i noen som snakker engelsk i de større varehusene som for eksempel OBI, Leroy Merlin,
Praktikern, Castorama.
Ta gjerne kontakt hvis dere har noen spørsmål.
Ps. Vi har noen plasser igjen så langt i lastebilen hvis det er noen som er interessert i å kjøpe plass. Vi kan levere ting på strekningen fra Karlskrona opp til Linköping den 25/7 for 750:- per pall.
Vi har nettopp kommet hjem fra Polen hvor vi handlet på Castorama i Osowa Gdansk.
Fløy ned med RyanAir fra Skavsta 222 kr/person tur-retur bodde på hotell 1250 kr for 2 netter i dobbeltrom og tok taxi til og fra byggevarehusene.
Vi kjøpte blant annet vegghengte WC-stoler med Geberit-fixturer for ca 1700 kr per stk, 60 kvm 20 mm massiv eikeparkett for ca 200 kr/kvm, 65 kvm 8 mm mosaikkparkett eik ca 35 kr/kvm.
Diverse forskjellige fliser og klinker til priser mellom 35 og 150 kr/kvm.
2 paller gips 1200x2600 for ca 35 kr/stykke (120 stykker).
1 pall 12 mm OSB 1200x2600 for ca 32 kr/kvm.
Vi handlet varer for ca 45 000 kr og regner med at varene ville kostet minst det dobbelte i Sverige, frakten ble ca 9500 kr.
Castorama ordnet frakten til Dalarna med lastebil for 1006 Euro.
På Castorama var det ikke noe problem å gjøre seg forstått med engelsk.
Vi startet med å kontakte informasjonen som fortalte oss hvordan vi skulle gjøre når vi handlet.
Vi gikk rundt og kikket og noterte bestillingsnummer og antall på de produktene vi ønsket å handle, deretter laget de en prisoversikt på byggevarene og informerte om hva deres transportpartner ville ha for frakten. Deretter betalte vi varene på stedet med visakort, frakten vil dog bli fakturert.
Leveransen tar ca 2 uker og kommer med lastebil til byggeplassen, vi må da ha en lastebil som kan losse av bilen.
Vi benyttet også anledningen til å besøke IKEA hvor vi tok en kjøkkenkatalog med prisliste og kan konstatere at det er ca 35-40% billigere i Polen, vi sammenlignet da IKEAs standard kjøkkenoppsett med forskjellige fronter.
Neste tur blir dog med egen lastebil for å kunne kjøpe varer fra flere forskjellige butikker.
Tenk på at hvis dere kjøper gips og OSB kan dere ikke ta hjelp av håndverkere ved montering, profesjonelle kan kun håndtere 900 mm brede plater, 1200 mm brede veier for mye.
Vi avstod fra å kjøpe gulvspånplater i Polen fordi de polske har en kortere not der vi tror at anleggsflaten for limet er for liten, noe som kanskje gjør at det lettere blir gulvknirk.
/ Patrik
Fløy ned med RyanAir fra Skavsta 222 kr/person tur-retur bodde på hotell 1250 kr for 2 netter i dobbeltrom og tok taxi til og fra byggevarehusene.
Vi kjøpte blant annet vegghengte WC-stoler med Geberit-fixturer for ca 1700 kr per stk, 60 kvm 20 mm massiv eikeparkett for ca 200 kr/kvm, 65 kvm 8 mm mosaikkparkett eik ca 35 kr/kvm.
Diverse forskjellige fliser og klinker til priser mellom 35 og 150 kr/kvm.
2 paller gips 1200x2600 for ca 35 kr/stykke (120 stykker).
1 pall 12 mm OSB 1200x2600 for ca 32 kr/kvm.
Vi handlet varer for ca 45 000 kr og regner med at varene ville kostet minst det dobbelte i Sverige, frakten ble ca 9500 kr.
Castorama ordnet frakten til Dalarna med lastebil for 1006 Euro.
På Castorama var det ikke noe problem å gjøre seg forstått med engelsk.
Vi startet med å kontakte informasjonen som fortalte oss hvordan vi skulle gjøre når vi handlet.
Vi gikk rundt og kikket og noterte bestillingsnummer og antall på de produktene vi ønsket å handle, deretter laget de en prisoversikt på byggevarene og informerte om hva deres transportpartner ville ha for frakten. Deretter betalte vi varene på stedet med visakort, frakten vil dog bli fakturert.
Leveransen tar ca 2 uker og kommer med lastebil til byggeplassen, vi må da ha en lastebil som kan losse av bilen.
Vi benyttet også anledningen til å besøke IKEA hvor vi tok en kjøkkenkatalog med prisliste og kan konstatere at det er ca 35-40% billigere i Polen, vi sammenlignet da IKEAs standard kjøkkenoppsett med forskjellige fronter.
Neste tur blir dog med egen lastebil for å kunne kjøpe varer fra flere forskjellige butikker.
Tenk på at hvis dere kjøper gips og OSB kan dere ikke ta hjelp av håndverkere ved montering, profesjonelle kan kun håndtere 900 mm brede plater, 1200 mm brede veier for mye.
Vi avstod fra å kjøpe gulvspånplater i Polen fordi de polske har en kortere not der vi tror at anleggsflaten for limet er for liten, noe som kanskje gjør at det lettere blir gulvknirk.
/ Patrik
Hei!
Noen som vet hvor i Polen man kan få tak i bra og stilige ytterdører i gammel stil? Kanskje vanskelig å finne, men noen vet kanskje om et snekkeri? Var selv her om dagen og så på en dør som var laget av et snekkeri i Polen for rundt 10 000 skr. Den så veldig fin ut på avstand, men ved nærmere titt ble detaljarbeidet en skuffelse.
Alle tips er velkomne!
Noen som vet hvor i Polen man kan få tak i bra og stilige ytterdører i gammel stil? Kanskje vanskelig å finne, men noen vet kanskje om et snekkeri? Var selv her om dagen og så på en dør som var laget av et snekkeri i Polen for rundt 10 000 skr. Den så veldig fin ut på avstand, men ved nærmere titt ble detaljarbeidet en skuffelse.
Alle tips er velkomne!
Hei
Det går også an å laste ned kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfigurasjonen man gjør i det svenske programmet for å få eksakte prisforskjeller Polen-Sverige (på det kjøkkenet man vil ha). Vi sparte ca 5000 på å bestille vårt abstraktkök i Polen (vi bestilte alt utenom benkeplatene der).
Det går også an å laste ned kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfigurasjonen man gjør i det svenske programmet for å få eksakte prisforskjeller Polen-Sverige (på det kjøkkenet man vil ha). Vi sparte ca 5000 på å bestille vårt abstraktkök i Polen (vi bestilte alt utenom benkeplatene der).
zico98 skrev:Hei
Det går også å laste ned kitchenplanner på polsk og sammenligne den konfigurasjon man gjør i det svenske programmet for å få nøyaktige prisforskjeller Polen-Sverige (på det kjøkkenet man vil ha). Vi sparte ca 5000 på å bestille vårt abstraktkjøkken i Polen (vi bestilte alt unntatt benkeplatene der).
Var det ikke trøblete, jeg har hørt at man må dra noen turer til IKEA for å komplettere og bytte.
Har dere vært nødt til å reklamere noe, hvordan har det gått i så fall?
Jeg har tidligere handlet fra BAT og fra Castorama men da Castorama ikke kjører med Reversed VAT Charging og da BAT har byttet ut den tidligere meget dyktige selgeren mot en kløne er jeg på jakt etter en byggevarehus i Gdansk/Gdynia/Sopot som selger standardbyggvarer, kan grei engelsk og som klarer reversed VAT charging. Heller at de har god service enn at de er billigst. Noen som har gode tips? Hadde tenkt å slippe å reise ned til Gdansk denne sommeren.
mvh
David
mvh
David
Har med interesse fulgt denne tråden. Jeg og samboren besluttet oss i går for å dra til Polen på en liten miniferie i dag.
Surfet rundt litt og fant følgende lenke som inneholder diverse steder... sikkert ikke noe nytt for mange, men en god samling synes jeg.
http://www.inyourpocket.com/poland/gdansk/en/category?cid=3608&chid=320
Surfet rundt litt og fant følgende lenke som inneholder diverse steder... sikkert ikke noe nytt for mange, men en god samling synes jeg.
http://www.inyourpocket.com/poland/gdansk/en/category?cid=3608&chid=320