Hva koster en trapp i Polen tro...?
Så på ACs tips om marchewka.pl (takk ;D) og ble interessert i nr 17...
Vi planlegger en tur i sommer for innkjøp av fliser, hvitevarer og baderomsporselen, samt om vi finner noen fine billige gulv eller lignende, og regner med å kunne spare ca 50'. Blir spennende å se om det går så bra som vi håper!

Betina
Var nede i Warszawa for noen uker siden, det var et så stort utvalg av varehus at vi ikke rakk alt vi dro ned for. Men mitt inntrykk var at alt innen hage er utrolig mye billigere i Polen. Inkludert gjerder.
Der fantes TTW OPEX, som er et slags expo for alt innen bad, kjøkken, dører samt litt møbler. De hadde varer av litt høyere kaliber men var likevel billigere enn i Sverige.
Agata Meble var et fire etasjer stort møbelvarehus som hadde alt, dog var ikke alt billigere enn i Sverige.
På Agena Meble fantes en annen firma; Witek´s, de har kjøkkenutstyr, porselen og glass. De har også en filial i Gdansk på Ul. Grunwaldzka 211. Vel verdt et besøk!
Vil man kjøpe sko billig kan jeg anbefale et besøk på Real (omtrent som OBS) (Ul. Kolobrzeska 32 i Gdansk), vi kjøpte sko for 100 kr paret. På Real er alt billig, de har også vinmonopol.
Til de minste finnes det meste på Smyk (Ul. Kolobrzeska 41C i Gdansk), der kjøpte vi kosedyr billig.
Mediamarkt var billigst når det gjelder hvitevarer, men de artikkelnumrene jeg noterte prisene på der fant jeg ikke her! Dermed er det ikke sagt at vi ikke kan ha de samme som dem, bare ikke akkurat de jeg ville ha. Så jeg kunne ikke sammenligne prisene. De hadde dog merker som Amica, Candy og Mastercook i tillegg til de vi er vant til. Veldig gode priser, men jeg vet ingenting om kvaliteten på de merkene.
Electrolux støvsugere ligger på omtrent samme pris som her.
Euro ADG(hvitevarer) RTV(radio&tv) var veldig billige på ekstra børster til elektriske tannbørster. For øvrig lå de over Mediamarkt i pris.

Noe vi ikke rakk å sjekke var priser på trelast, gips, OSB og isolasjon. Foruten gips fra Norgips selvfølgelig, samme pris som i Sverige. Har søkt her på forumet, men ikke funnet tilfredsstillende svar.
Så jeg lurer;
Har noen en opplysning om pris for isolasjon 195mm, 70mm, 45mm, råplank i samme bredder, gips 1200x2500x13mm fra f.eks. Danogips, OSB 1200x2500x12/15mm?
Og i så fall fra hvilke varehus?

Ifølge Norgips Sverige kan man ikke sammenligne Polen med øvrige Norgips da de lever sitt eget liv. Fant grønne gipsplater som jeg først trodde var U-gips, men de var impregnert gipsplater for kjøkken og bad. Det virker som om man ikke har U-gips overhodet i Polen.

Er det noen som vet hvordan Optirocs blokk står seg i sammenligning med Leca? Tåler de å være under bakken og tåler de like mye belastning? Castorama har dem for 6,70 Zloty per stk.

Har for øvrig funnet en ny kjærlighet: BAT som jeg synes har større utvalg av tradisjonelle byggevarer enn Castorama. De er litt tilsvarende til Orminge Trä der Castorama er som Bauhaus. Får se om prisene deres er like bra som utvalget.

mvh
David

Betina
David skrev:
Er det noen som vet hvordan Optirocs blokk står seg i forhold til Leca? Tåler de å være under bakken og tåler de like mye belastning? Castorama har dem for 6,70 Zloty per stykk.
Så vidt jeg vet bruker Optiroc (Maxit) de samme lecablockene som Leca....Da vi ba Optiroc om brosjyrer sendte de akkurat Leca-brosjyrer. Så, slå til vet ja'!

Har for øvrig funnet en ny forelskelse: BAT, som jeg synes har større utvalg av tradisjonelle byggevarer enn Castorama. De er litt tilsvarende Orminge Trä der Castorama er som Bauhaus. Får se om prisene deres er like bra som utvalget.
Kom gjerne tilbake med sammenligninger mellom Castorama og BAT. Hvilken adresse ligger BAT på?

Betina skrev:
Hva jeg vet bruker Optiroc (Maxit) de samme lecablokkene som Leca....Når vi ba Optiroc om brosjyrer så sendte de nettopp Leca-brosjyrer. Så, slå til vet ja'!

Kom gjerne med sammenligninger mellom Castorama og BAT. Hvilken adresse ligger BAT på?
Er det ikke så at Maxit eier både Optiroc og Leca?

Har ikke adressen i hodet, men det ligger relativt nær LeroyMerlin. Får komme tilbake med dette.

mvh
David

Så at Castorama solgte massivt tegl for 0,60 Zloty som må anses som veldig billig. Dog ser teglet ikke så bra ut, men utseendemessig spiller det ingen rolle siden det uansett skal pusses opp. Det jeg bekymrer meg for er holdbarheten. Hadde tenkt å bruke det til peis og skorstein. Noen som vet hvor viktig det er med spesielt tegl for slikt? Eller er massivt tegl = massivt tegl?

Fant også virkelig pen massiv eikeparkett i forskjellige kvaliteter som alle var litt under 150 SEK/kvm. Ble litt fristet til å prøve å legge det. Noen som har prøvd? Fornøyd med resultatet?

mvh
David

Nå blir det meldinger av bare farten. ;)
Møtte en polsk forhandler av et svensk produkt som ikke fikk fakturere svenske kunder da deres svenske HK ville bli fly forbanna over at de dumper markedet.
Nå er det ikke noe problem for meg da jeg kjenner noen som kan ta det gjennom sitt polske selskap men likevel. Er dette tillatt?

mvh
David

David skrev:
Nå blir det meldinger av bare farten.  ;)
Møtte en polsk forhandler av et svensk produkt som ikke ble tillatt å fakturere svenske kunder da deres svenske  HK skulle bli fly forbannet over at de dumper markedet.
Nå er det ikke noe problem for meg da jeg kjenner noen som kan ta det gjennom sitt polske foretak men uansett. Er dette tillatt?

mvh
David
Ifølge EU er det ikke tillatt å hindre handel.
De har rett til å selge innen EU.

:)

Betina
David, Optiroc heter nå Maxit.
Interessant det der med teglstenen, vet ikke om det skal være noe spesielt ved husbygging, jeg har tenkt å bruke det i hagen.
Du som har en polsk kontakt, hva står det på polsk når gipset er "utegips", sammenlignet med "innegips"?

Betina skrev:
David, Optiroc heter nå Maxit.
Interessant det der med teglet, vet ikke om det skal være noe spesielt ved husbygging, jeg har tenkt å bruke det i hagen.
Du som har en polsk kontakt, hva står det på polsk når gipset er "utegips", sammenlignet med "innegips"?
Det var ikke uteips men bare impregnert innegips baderom etc.

mvh
David

Noen som har handlet hagemøbler i Polen? I så fall, hvordan er utvalget?

Er det noen som har leid en container av POLFERRIES for å få over tingene sine med?

Hvor lenge kan man ha den containeren på kaia i Polen og holde på med lasting?

Eller må man dra den derfra og hvor skal man da ha den... det tar jo noen dager å samle sammen alt man skal laste i den...?

Pris?

Dere som vet noe som helst om disse containerne kan jo skrive en linje. :)

Er det noen som har kjøpt ventilasjonskanaler og -utstyr i Polen og vet hvordan prisnivået er?

Optiroc har noe som kalles "Gjuta Grov" her i Sverige. Siden Optiroc finnes i Polen tenkte jeg å prøve å finne noe lignende der uten hell. Har noen et tips om noe lignende som jeg kan bestille fra Polen.

mvh
David

Navneendret til Maxit grovbetong, har ikke funnet noe på polske Maxit´s hjemmeside. Forstår dog ikke poenget med å transportere grus så lang vei? Har du forsøkt på noen betongstasjon å få det blandet sammen? Fraksjon 0-12
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.