Mikael_L
Dette føles litt vanskelig å forklare, så jeg prøver slik.

Tenk dere et 1,5 etasjes hus med rammetakstol.
På takstolenes underrammer (og på like høye lekter mellom hver takstol) hviler gulvet for OV.

Hvordan gjør man best ved gavlveggen, om man har muligheten til å tilpasse husets lengde akkurat som man vil.

1. Siste takstol er "inne" i gavlveggen, dvs en del av gavlspissen.
- Da kan vel ikke gulvet hvile på dens underramme, uten man må ... ja hva? sette en ekstra bjelke?

2. Siste takstol rett innenfor veggens overflatesjikt (vi kan også tenke oss en innvendig krysslekting med 45x45, for sånn tenker jeg ha det).
- Da kan kanskje gulvet hvile på takstolen, litt avhengig av hvordan man gjør det ..., eller?
-Men samtidig blir det ganske langt fra der råsponten sitter spikret i siste takstol og ut til takutspringet, men det kan man kanskje fikse med en ekstra støttende lekter, rett innenfor ytterpanelet?

Ja, hva sier dere kloke her.
Hvor ville, nettopp du, satt siste takstol på huset, om du ikke trengte å ta hensyn til noe annet.
Og hvordan skulle så OV gulv og takets råspont anbringes i relasjon til dette?

Jeg håper dette gikk å forstå, jeg vurderte å tegne noen bilder, men det føltes så slitsomt... :o . Spør, om det ikke gikk fram.

Jeg bygde de siste takstolene på gavlene direkte på hammarbandet. Da trenger man ikke tenke på holdfastheten for gulvbjelkelaget, bare å bruke enkleste typen av trevirke. Enkleste er å bruke samme dimensjoner også ellers som de andre takstolene (for å ikke få problemer ved isolering og innertak etc). Noen ekstra lekter mot hammarbandet så går det bra med uklassifisert trevirke også der...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.