Skal lage en åpning i en bærende vegg i huset. Veggen ligger rett under mønet i mønets retning. Åpningen skal være nærmest en gavl, helst vil jeg unngå å ha en stående søyle mot gavlen på grunn av plassmangel.
Legger ved en paintskisse... Det røde er altså den tenkte åpningen. Mot den bærende veggen har jeg plass til en stående søyle.
Ifølge byggbeskrivningar.se kan jeg bruke en 66x270 limtrebjelke som avvekslingsbjelke. Som stående søyle kan jeg bruke 45x145 C14 som første alternativ.
Mot gavlveggen vil jeg helst unngå den stående bjelken. Jeg bor i et fasadeteglhus, Innerst består veggen av stående panelt virke 2"4.
Kan man enten lage en åpning i det panelte virket, og legge inn bjelken der så den får støtte, eller eventuelt lage en bjelkesko modell robust i 3mm stålplate som bjelken kan hvile i? Og dermed regne med at den stående veggen tåler lasten?
Hvorfor ikke legge bjelken oppå bjelkelaget? Altså på underrammen på takstolen. Takstolen lengst ut mot gavlveggen kanskje hviler på plankeveggen eller er eller kan festes i denne?
Det var jo en tanke, så er det gjort i andre enden av huset når det ble bygget. Problemet er at loftet på denne enden av huset har et enkelt bordgulv og fungerer som lager. Så dessverre går det bort. Men det var et godt forslag ellers, men med tanke på ditt forslag så burde jeg uten problemer kunne bruke meg av den eksisterende gavlveggen til å bære lasten?
Du har jo ikke avslørt spennvidden på bjelken, men det ser jo ut til å være en ganske kort strekning? Du har jo solide planker i veggen så visst søren bør det være mulig å feste bjelken i. Vanskelig å ha en formening uten å se hvordan det ser ut.
Hva med å feste en horisontal bjelke i plankeveggen for å fordele lasten på gavlen og deretter henge bjelken i denne liggende bjelken? Sannsynligvis helt overarbeidet, men det vil jo ikke falle i småbiter.
Spennvidden er knapt 2 meter, ja en horisontal bjelke eller et jern som fordeler vekten over 4-5 stående planker så er man nok hjemme. Bør vel funke med et solid flatjern med en plate sveiset på som bjelken kan hvile på, så lar man bjelken stikke inn i veggen også.
Så får det bli, heller overdimensjon enn underdimensjon.
Jeg gjorde for noen år siden en lignende løsning, jeg brukte en stålbjelke i stedet for limtre, men innfestingen og plankeveggen (2"4) var lignende.
Jeg la den største spikerplaten jeg kunne finne under min bjelke, det ble samme prinsipp som MathiasS foreslo, men mindre plasskrevende (kunne skjules under et lag veggips). Spikerplaten fordelte lasten på 4-5 stående planker.
Jeg kunne for øvrig sveise spikerplaten mot min stålbjelke, i ditt tilfelle med limtre så får du prøve å finne eller lage en form for vinkelplate som gir støtte til limtredrageren.
Hvis man tenker seg at man lager en egen bjelkesko, med ambisjonen om å oppnå minimal byggehøyde for å kunne montere en gipsplate over. Hvor "tynt" kan man dimensjonere tror dere?
Hvis man tar utgangspunkt i en plate på 500x300 mm slik at den altså strekker seg over 5 stående planker i bredden. Man skrulimer den med treskruer og konstruksjonslim med et firkantmønster på 50x50.
Hvor tynn plate kan man da bruke? Selve bjelkeskoen tenker jeg at 3mm ville være passende, platen på veggen ville jo vært fint om man kunne dimensjonert litt ned, klarer man seg med 2mm?
Man kan jo fortsatt la bjelken gå inn i veggen og ta støtte.
Nå har den sittet på plass i et par dager og ser ut til ikke å ha falt ned ennå, så jeg har nok lykkes...
Ble en 8mm plate som ble hakket ut og der felte jeg inn en 3mm bøyd plate. Sveiste fast 2 støtter, riktignok overkurs men hvorfor underdimensjonere, Platen ble skrudd fast med 15 skruer fordelt på 4 stående planker, Limte platen med et bostiklim som skulle holde for 250kg/m2 så skruer var jo egentlig overkurs
Festet bjelken i bjelkeskoen med vanlige ankerskruer.
I den andre enden felte jeg inn en stående 90x90 i veggen så avlastningen blir helt skjult. Jeg er meget fornøyd med resultatet, 2 bilder til allmenn beskuelse.