Holder på med en utbygging. Der ytterdøren skal sitte ligger det jo ingen øvre syll. Spørsmålet er om det er dumt å legge gulvspon i åpningen, blir jo ganske fuktsensitivt der. Vurderte ellers 22mm rupanel i stedet, kanskje på "tvers" så blir det bare drøyt 20 cm spennvidde.

Eller er jeg ute og sykler?

Takknemlig for tips//Larsa

Ola78
Høres ganske fornuftig ut å gjøre det slik, sponplate er aldri bra sammen med fukt. Men du kan jo se om du finner 22*220 panelbord i stedet, tror det er bedre enn å holde på med rupanel. Er det et hull i svillen der døren skal sitte eller forstår jeg helt feil? Kan jo kanskje være lurt å forsterke under i så fall så det ikke svikter.

Undre svillen er en liggende 45x145, så en stående 45x145, så øvre svill på 45x145. Den øvre har jeg kappet bort i døråpningen, ellers kommer jo døren for høyt. Gapet mellom den ytre stående 45*145:en og første gulvreglen er ca 20cm (gulvregler langs denne veggen)

Du skal ikke få inn fukt der. Da har du et større problem enn en fuktig sponplate. Tre eller spon er like ille om du får inn fukt.

Nei det er klart at det ikke skal komme inn noe fukt. Det blir jo panel, 10mm luftspalte, terskel med terskelplate, fôr mm. Men samtidig er det jo et utsatt sted. Mitt spørsmål er altså om jeg trygt skal gå ut med gulvsponet eller om jeg skal få på plass massivt tre. Er jeg på feil spor eller kan jeg trygt legge gulvspon hele veien ut?

Du kan kjøre gulvsponet helt ut. Bare sørg for at du har støtte for platen ytterst.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.