Klurer på hvordan jeg skal løse dette på best mulig måte. Jeg skal la gulvlistene møtes mellom to rom der det er nesten 8 mm i høydeforskjell mellom gulvene, og det er 2 dm vegg mellom rommene der listene skal sitte.

Lar jeg listen bare følge med gulvet, vil det se rart ut når den møter listen i neste rom. Hvordan ville dere ha gjort det? Gjærsaget listen og montert den skrånende samt satt en bred terskel på gulvet? Satt en liten smyglister nederst for å dekke sprekken som oppstår? Eller ville dere ha vært så ambisiøse at dere hadde limt to lister på hverandre og så høvlet dem ned for å passe?
Veggmøte mellom to gulv med høydeforskjell, med mørkt gulv og hvit sokkellist. Plastpose og sko i bakgrunnen på det hevede gulvet.

Vanligst i dag ser ut til å være å sette en list fra hver side som møtes på ulik høyde ved terskelen, så maler man endetreet på den høyere listen.

Selv ville jeg dog gjort samme funksjon ved å frese til en egen sokkelbit som dekker hele avstanden med en liten morsom "knekk" på midten, men det blir jo noen timers ekstra arbeid og forutsetter at du har en fres og helst et fresbord tilgjengelig.

I stedet for list mellom rommene kanskje man kan sette en høyere blokk der som listene slutter mot. Typ som en skurknekt bare like bred som portalen.

Klyv bort 8mm fra all sokkel i rommet med det høyere gulvet.

Jeg skulle nok ha lagt doble lister. En bak som er høyere og en foran som er lavere. Nå er jo dessverre den lavere som kommer mot allerede gradert, så det skaper litt problemer, den burde vært lengre for å møte den ytre listen.
Doble lister ser ikke så dumt ut som man kan tro... Litt latex i enden på den som stikker opp "tryller" bort overgangen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.