Medlem
· Stockholms Län
· 2 innlegg
Vi har begynt å planlegge å bytte panel på huset.
Huset er et tømmerhus fra begynnelsen av 1900-tallet og har blitt etterisolert med Gullfiber.
I dag ser veggene ut slik:
Ytterpanel
Vindsperre
Gullfiber, 95 mm
Vindsperre
Gammel panel
Tømmer, 150 mm
Min plan var å legge til en luftspalte og bytte ut etterisoleringen med trefiber eller cellulose.
Men så begynte jeg å tenke på om man skulle beholde den gamle isolasjonen og bare legge til en luftspalte. Isolasjon og lekter så ut til å ha det bra på de stedene jeg har sjekket bak panelen.
Hvor galt er det egentlig med Gullfiber?
Hvordan ville dere ha gjort det?
Huset er et tømmerhus fra begynnelsen av 1900-tallet og har blitt etterisolert med Gullfiber.
I dag ser veggene ut slik:
Ytterpanel
Vindsperre
Gullfiber, 95 mm
Vindsperre
Gammel panel
Tømmer, 150 mm
Min plan var å legge til en luftspalte og bytte ut etterisoleringen med trefiber eller cellulose.
Men så begynte jeg å tenke på om man skulle beholde den gamle isolasjonen og bare legge til en luftspalte. Isolasjon og lekter så ut til å ha det bra på de stedene jeg har sjekket bak panelen.
Hvor galt er det egentlig med Gullfiber?
Hvordan ville dere ha gjort det?
Ser alt friskt og bra ut så kanskje du skal nøye deg med å rive det ytterste laget ytterpanel og den gamle vindpappen. Dekk om med en ny vindsperre, spiklekter 28-34 mm og ny panel. Har du mer tid og penger så river du alt ned til tømmerstammen. Som vanlig med gamle tømmerhus så vil du nok støte på en del diverse skader rundt og under vinduer som krever reparasjoner. Deretter rette opp og feste et lag med 34 lekter, andre laget 45mm stendere, huntonisolering, duk, spiklekter og ny panel. Er huset stort så del opp fasadesidene over noen år hvis du velger det siste alternativet. (tar tid)
Klikk her for å svare