Jeg skal bygge en ny ca 1 meter bred treport og har litt funderinger rundt materialvalg. Hvis man googler nevnes ofte gran som passende treverk, men jeg kan bare finne det i vanlige høvlede lekter. Alternativet ville være planhøvlet furu, og i så fall trenger jeg nok også å lime ulike biter for å få riktig dimensjon på "rammeverket". Hva ville dere brukt (porten skal males hvit)?
Hva vil du helst ha for treslag?E Ehrlemark skrev:Jeg skal bygge en ny ca 1 meter bred tregrind og har litt funderinger rundt materialvalg. Googler man nevnes ofte gran som egnet virke, men jeg kan bare finne det i vanlige høvlede lekter. Alternativet ville være planhøvlet furu, og i så fall trenger jeg nok også å lime forskjellige biter for å få riktig dimensjon på "rammeverket". Hva ville dere brukt (grinden skal males hvit)?
Jeg ville valgt fet, tettvokst furu eller eik for å få lang holdbarhet på grinden.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
TS hadde googlet frem gran som egnet, ingenting annet.O skrev:
Jeg tok lerk til mine grinder.
Med en sirkelsag kan man lett redusere til valgte dimensjoner.
Legg tid på riktig overflatebehandling, og rødt råteskydd om det skal tappes, forsøk å få tette skjøter så det ikke renner inn vann, så holder det lenger.
/W
Jeg har sjekket hos Byggmax, Beijer, Bauhaus mfl men som sagt bare funnet gran i lekter og type ytterpanel. Ingenting høvlet. Vet du om noe sted i Stockholmsområdet som har bedre sortiment?O skrev:
En seriøs byggevarehandel tar inn det du trenger, ser du nøye på Beijers nettside ser du at de tilbyr furu i ulike kvaliteter og mål.E Ehrlemark skrev:
Jeg ville heller kjøpt virket av en liten produsent/sagbruk da jeg synes at Beijer er unødvendig dyre.
Har funnet kjernefuru som terrassebord noen steder. Så det heller mot at jeg kjøper slike og deretter selv sager til de dimensjonene jeg vil haF fribygg skrev:
1. Pløytet fordi de fleste grinder ser ut til å være bygget med det virketO skrev:
2. Gran bare fordi bl.a. Svenskt Trä anbefaler det i sine byggeanvisninger...
3. Grinden skal sitte ute og males hvit...
P.S. Men nå heller det mot at jeg velger kjernefuru i stedet, ser ut til å finnes på "vanlige" trelasthandler som terrassebord
Skal den sitte ute kommer den til å bli utsatt for vær og fukt fra alle sider, det er et tøft miljø. I så fall ville jeg alltid valgt trykkimpregnert virke. For å få best holdbarhet. Gjerne så kvistfritt som mulig å finne.
"kjernefuru" finnes i ulike kvaliteter, men det er vanskelig å finne virkelig bra. Velger man trykt virke spiller det ingen rolle. Da er det til og med en fordel å unngå kjernevirke siden impregneringen har vanskeligere for å trenge inn i det. "kjernefuru" har rett og slett dårligere motstandskraft og høyere pris, samt er vanskeligere å finne.
"kjernefuru" finnes i ulike kvaliteter, men det er vanskelig å finne virkelig bra. Velger man trykt virke spiller det ingen rolle. Da er det til og med en fordel å unngå kjernevirke siden impregneringen har vanskeligere for å trenge inn i det. "kjernefuru" har rett og slett dårligere motstandskraft og høyere pris, samt er vanskeligere å finne.