13.642 lest ·
69 svar
14k lest
69 svar
Gran eller furu?
Litt kinkig med trykkimpregnert om man skal male grinda hvit. Man må jo da vente et år eller to til impregneringen har fått "tørke" litt før man kan male (ihvertfall sier ekspertisen det)...O skrev:
Skal den sitte ute kommer den til å bli utsatt for vær og fukt fra alle sider, det er et tøft miljø. I så fall ville jeg alle ganger valgt trykkimpregnert trevirke. For å få best holdbarhet. Gjerne så kvistfritt det går å finne.
"Kjernefuru" finnes i forskjellige kvaliteter, men det er vanskelig å finne virkelig bra. Velger man trykket trevirke spiller det ingen rolle. Da er det til og med en fordel å unngå kjernevirke fordi impregnert trevirke har vanskeligere for å trenge inn i det. "Kjernefuru" har rett og slett dårligere motstandskraft og høyere pris samt er vanskeligere å finne.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 innlegg
Ingen problem med maling av trykkimpregnert NTR-AB/B om man pusser og avfetter overflaten med nafta og deretter grunner med en metallprimer, type Caparols Uniprimer. Ingen grunoljer eller lignende. Derimot trenger man å la fuktigheten trekke ut ordentlig. Gjerne over en vinter utendørs før man bygger den.E Ehrlemark skrev:
Nja. Ikke helt.E Ehrlemark skrev:
Det viktige er at treverket har fått tørke før man maler. Trykkimpregnering innebærer at treverket blir gjennomvått. Så det tar en stund før det har tørket tilstrekkelig. Fuktighetskvoten skal være under 16% når man maler. Bare å måle om man vil være sikker.
Ofte har terrassebord tørket tilstrekkelig allerede på trelastlageret.
Jeg bygde i lekter av gran, forsøkte å finne så kvistfrie og tettvokste som mulig. Jeg lagde en ganske avansert port etter min mening, alt er felt halvveis inn og limt, ingen skruer bortsett fra beslagene. Jeg tror og håper at den vil holde lenge, det går jo an å reparere eventuelle råteskader i fremtiden. Hvis jeg skulle ha laget en port til, hadde jeg nok valgt furu fra noen som kan sage og høvle riktig dimensjon direkte. Men her var det fint at kostnaden var lav for treverket da det ble feil noen ganger, da var det enkelt å bare gjøre den delen igjen.
Jeg støpte også portstolpene selv.
Jeg støpte også portstolpene selv.
Høvlet, eller uhøvlet avhenger jo helt av hvilken type port man har tenkt å bygge. Har man et enkelt gjerde av stående uhøvlede bord, som man bare skal ha en åpning i så gjør man den sannsynligvis lik. Skal man derimot ha en litt finere port så passer høvlet betydelig bedre. Men gran finnes i veldig mange dimensjoner, men bare de grovere er høvlet på alle sider. Furu er alltid høvlet, men finnes normalt sett i veldig få dimensjoner. Trykkimpregnert finnes men er ikke så bra å male.
Høvle kan man enkelt gjøre selv så kommer man (oftast) billigere unna ved å kjøpe uhøvlet. Når det ikke er mer virke enn til en grind går det utmerket å håndhøvle.
Om man i tillegg tenker å sage ned dimensjonene så må man uansett høvle etterpå om det skal være høvlet.
Om man i tillegg tenker å sage ned dimensjonene så må man uansett høvle etterpå om det skal være høvlet.
Har malt trykkimpregnert med linoljemaling rett etter byggingen med godt resultat. Men det er likevel verdt å påpeke at for å bygge grunn bør man vel uansett sørge for at treverket er tørt.
Mange parametere her. Hva skal du male med? Linoljemaling eller plastmaling? Linolje må/bør være høvlet. Plastmaling er direkte uegnet når du skal male på alle sider fordi du stenger inn all fukt og treet ikke kan puste. Så enten linolje eller en annen diffusjonsåpen maling.
Hvis du tenker en skala på motstand mot vann/råte der 1 er dårligst og 10 best, er gran ca. 1. Furu ca. 4 og eik 5 om det er ca. samme kvalitet. Med andre ord er furu veldig mye bedre enn gran, spesielt en fet kjernefuru.
Ville absolutt fraråde mot trykkimpregnert treverk om du skal male det, har selv gått på det den harde måten og malt gjerde hvitt og dum som jeg er har jeg gjort det flere ganger fordi flere har sagt at "det er ingen problemer med de nye trykkimpregnerte plankene". Har også målt fuktighetskvoten, men det hjalp ikke, malingen slipper.
Linolje på trykkimpregnert har jeg ikke prøvd, men i teorien burde det fungere bedre.
Hvis du tenker en skala på motstand mot vann/råte der 1 er dårligst og 10 best, er gran ca. 1. Furu ca. 4 og eik 5 om det er ca. samme kvalitet. Med andre ord er furu veldig mye bedre enn gran, spesielt en fet kjernefuru.
Ville absolutt fraråde mot trykkimpregnert treverk om du skal male det, har selv gått på det den harde måten og malt gjerde hvitt og dum som jeg er har jeg gjort det flere ganger fordi flere har sagt at "det er ingen problemer med de nye trykkimpregnerte plankene". Har også målt fuktighetskvoten, men det hjalp ikke, malingen slipper.
Linolje på trykkimpregnert har jeg ikke prøvd, men i teorien burde det fungere bedre.
Jeg har masse uhøvlet furu hjemme, må være unikA AG A skrev:Høvlet, eller uhøvlet avhenger jo helt av hvilken type grind man har tenkt å bygge. Har man et enkelt stakitt av stående uhøvlede bord, som man bare skal ha en åpning i så gjør man den sannsynligvis likedan.
Skal man derimot ha en litt finere grind så passer høvlet betydelig bedre.
Men gran finnes i veldig mange dimensjoner, men bare de grovere er høvlet på alle sider. Furu er alltid høvlet, men finnes normalt sett i veldig få dimensjoner. Trykkimpregnert finnes men er ikke så bra å male.
Men å male trykt treverk er håpløst! Spiller ingen rolle om man så venter i flere år før man maler. Uhøvlet treverk utendørs, høvlet innendørs.O skrev:
Skal den sitte ute kommer den til å bli utsatt for vær og fukt fra alle sider, det er et tøft miljø. I så fall ville jeg alltid valgt trykkimpregnert treverk. For å få best holdbarhet. Gjerne så kvistfritt det går å finne.
"kärnfuru" finnes i ulike kvaliteter, men det er vanskelig å finne virkelig bra. Velger man trykt treverk spiller det ingen rolle. Det er til og med en fordel å unngå kjernevirke siden impregneringen har vanskeligere for å trenge inn i det. "kärnfuru" har rett og slett dårligere motstandskraft og høyere pris samt er vanskeligere å finne.
Det er ikke noe jeg har merket.Christer G.V. skrev:
Er det ingen forskjell om man venter flere år er det vel ingen mening i det hele tatt å vente. Dessuten blir overflaten solbleket grå og forurenset, noe som ikke er bra om man skal male.Christer G.V. skrev:
Bruker man tørt treverk å bygge med og maler direkte så fungerer det uansett om det er impregnert eller ikke.
Aller minst arbeid og problemer får man om man ikke maler i det hele tatt. Trykkimpregnert holder utmerket uten maling.
Forskjellen mellom gran og furu er mest antall kvister i kjernen.E Ehrlemark skrev:1. Planhøvlet fordi de fleste grinder ser ut til å være bygd med det virket
2. Gran bare fordi bl.a. Svenskt Trä anbefaler det i sine byggeanvisninger...
3. Grinden skal stå ute og males hvit...
P.S. Men nå heller det mot at jeg velger kjernefuru i stedet, ser ut til å finnes på "vanlige" byggevarehus som terrassevirke![]()
Furu er furutrevirke og har egentlig de samme egenskapene som gran, men med mindre "perlegrener" (små kvister mellom grenens kjerne)