13.642 lest ·
69 svar
14k lest
69 svar
Gran eller furu?
Noterte at du bor i Stockholm. Vindö Byggvaror ute på Värmdö har et høvleri og de tilvirker sitt eget sortiment av lekter i 34mm tykk gran i ypperlig kvalitet. Disse lektene har skarpe kanter lik planhøvlet tre og fungerer utmerket til finere utesnekring. De har også en trykkimpregneringsanlegg der tilsvarende furulekterne 34mm trykkes i NTR-A.
Lykke til med grinden!
Lykke til med grinden!
Vil du utvikle?P PHPersson skrev:
Begge er middels harde bartrær med kvistkjerner og feit kvae. Granen er noe mykere enn furuen og mer "bøyelig" (elastisk) men på grunn av sine perlegrener mellom grenene får du oftere flere kvistutslag når du høvler den.
Granen er noe lysere enn furuen men kan ha mer kvaesamling i visse partier. Den kan også ha en tendens til å "svette" fra disse samlingene.
Min poeng med innlegget var at furu fungerer like godt som gran til en grind som skal males hvis dette var lettest å få tak i.
Det kan til og med være bedre i den grad at hvis granen svetter kvae under malingen vil dette sprenge overflaten.
Sist redigert:
Kan det ha med konstruksjonens bruksområde? (grind) For gran er jo et lettere treslag enn furu.O skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 226 innlegg
Gran har lukket cellestruktur. Innpåsmøring gir bare en overflatebeskyttelse som et malingslag. Oljen kan ikke trenge inn og impregnere. Furu har åpen cellestruktur. Dermed kan det impregneres og oljemettes. Det gjør også at furutre også trekker til seg fukt og annet skitt når det er ubehandlet.
Hvorfor skulle TS ønske å ha gran til en port om man kan få tak i furu for rimelige penger?K Kramlan skrev:Noterte at du bor i Stockholm. Vindö Byggvaror ute på Värmdö har et høvleri og de produserer sitt eget sortiment av lekter i 34mm tykk gran i utmerket kvalitet. Disse lektene har skarpe kanter som høvlet virke og fungerer utmerket til finere utendørssnekkerier. De har også et trykkimpregneringsanlegg der tilsvarende furulektere 34mm trykkes i NTR-A.
Lykke til med porten!
Jeg har vært med på at yteved av furu i visse tilfeller råtner fort, men jeg er usikker på om jeg har opplevd det på saget virke eller om det bare har vært på usagede stammer. Kan jo ha å gjøre med den åpnere cellestrukturen. Tror dog at moderne tørkeanlegg muligens noen ganger sprenger cellestrukturen i det treet som skal tørkes gjennom damputvikling ved høy varme.
Har en hytte fra 1860-tallet som så vidt jeg vet har originalpanel, og den er av ukantede furubord så det er både kjerneved og yteved. Skikkelige takutstikk har sikkert hjulpet til å beskytte, men jeg tror det er vanlig at gammel furupanel holder bra mens folk på nyere hus bytter panel ofte. Jeg har snakket med en gammel snekker som var enig i at furu nok ville vært bedre. Finnes nok mange årsaker til hyppige bytter i dag (moderne hurtigvokst virke, gran, kanskje tørkeprosess, fargesystem, forfengelighet, reklame fra bedrifter som har spesialisert seg på panelbytter). Trolig kan også en panel i tilsynelatende dårlig stand fylle sin funksjon ganske lenge.
Et problem er at Svenskt Træ promoterer gran på uklare grunner, og at det mest bare finnes gran i byggevarehandelen, og at furu mest bare finnes som dyre lister og lignende. Skogseierne blir betalt med omtrent samme pris for furu og gran, en brøkdel av det sagede virket deretter koster. Trykkimp er dog ikke mye dyrere enn granvirket, men man kan som sagt diskutere om det er bra når det deretter skal males, hvilket også gjelder høvlet virke.
Har en hytte fra 1860-tallet som så vidt jeg vet har originalpanel, og den er av ukantede furubord så det er både kjerneved og yteved. Skikkelige takutstikk har sikkert hjulpet til å beskytte, men jeg tror det er vanlig at gammel furupanel holder bra mens folk på nyere hus bytter panel ofte. Jeg har snakket med en gammel snekker som var enig i at furu nok ville vært bedre. Finnes nok mange årsaker til hyppige bytter i dag (moderne hurtigvokst virke, gran, kanskje tørkeprosess, fargesystem, forfengelighet, reklame fra bedrifter som har spesialisert seg på panelbytter). Trolig kan også en panel i tilsynelatende dårlig stand fylle sin funksjon ganske lenge.
Et problem er at Svenskt Træ promoterer gran på uklare grunner, og at det mest bare finnes gran i byggevarehandelen, og at furu mest bare finnes som dyre lister og lignende. Skogseierne blir betalt med omtrent samme pris for furu og gran, en brøkdel av det sagede virket deretter koster. Trykkimp er dog ikke mye dyrere enn granvirket, men man kan som sagt diskutere om det er bra når det deretter skal males, hvilket også gjelder høvlet virke.
Da har du rett, men saken er at kjernefuru tåler fukt mye bedre enn gran, dvs holder lenger. Men på den andre siden er ”dårlig” furu iblant til og med dårligere enn gran. Det er ikke så ofte man ser vinduer laget i gran. Jeg ville selv byggd grinda i fet kjernefuru og mettet den i olje før maling alle dager i uken. Men selvfølgelig går det bra med gran også.I Ibruks skrev:Vil du utvikle?
Begge er meldelharde bartrær med kvistkjerner og fet kvae. Grana er noe mykere enn furua og mer "bøyelig" (elastisk) men pga sine perlegrener mellom grenene får du oftere flere kvistutslag når du høvler den.
Grana er noe lysere enn furua men kan ha mer kvaesamling i visse partier. Den kan også ha en tendens til å "svette" fra disse samlingene.
Min poeng med innlegget var at furu fungerer like bra som gran til en grind som skal males om dette var lettest å få tak i.
Det kan tilogmed være bedre i den grad at om grana svetter kvae under maling vil dette sprenge overflaten.
Hvilken type maling ville du brukt?P PHPersson skrev:Da har du rett, men saken er at kjernefuru tåler fukt mye bedre enn gran, dvs holder lengre. Men på den andre siden er “dårlig” furu av og til til og med dårligere enn gran. Det er ikke så ofte man ser vinduer laget av gran. Jeg ville selv alle dager i uka bygget porten i fet kjernefuru og mettet den i olje før maling. Men selvfølgelig går det bra med gran også.