kvirre kvirre skrev:
Kan det ha med konstruksjonens bruksområde? (grind) For gran er jo et lettere treslag enn furu.
Du spurte meg...
Det antar jeg siden det var det TS skrev. Men jeg er nysgjerrig på hvorfor det var så viktig med gran. Og hvorfor TS ville unngå furu. Men det spørsmålet er vel ganske passé nå. I alle fall om man har lest hva som er skrevet i tråden.

F fribygg skrev:
Hvorfor skulle TS ville ha gran til en grind hvis man kan få tak i furu for rimelige penger?
Akkurat det jeg også ville vite...

P PHPersson skrev:
Da har du rett, men saken er at kjernefuru tåler fukt mye bedre enn gran, dvs. holder lenger. Men på den annen side er "dårlig" furu noen ganger til og med dårligere enn gran. Det er ikke så ofte man ser vinduer laget i gran. Jeg ville selv alle dager i uken bygge porten i feit kjernefuru og mette den i olje før maling. Men selvfølgelig går det bra med gran også.
Absolutt! Men begge disse alternativene holder betydelig dårligere enn trykkimpregnert trevirke.

• Liker
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Absolutt! Men begge disse alternativene holder betydelig dårligere enn trykkimpregnert virke.
TS bør velge tettvokst fet furu eller eik, hurtigvokst trykket virke er jo ikke verdt å bruke til grinder.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
hurtigvokst trykket trevirke er jo ikke verdt å bruke til grinder.
Forstår ikke. Hvorfor "jo ikke verdt"?

Min erfaring er at grinder i trykkimpregnert trevirke holder bra i 30år, ja til og med >50år

• Liker
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Forstår ikke. Hvorfor "jo ikke verdt"?

Min erfaring er at grinder i trykkimpregnert virke holder bra i 30 år, ja til og med >50 år
Fribygg har rett.
Dagens trykte virke er dårlig i impregneringshenseende.
Man må velge tettvokst virke hvis det skal leve lenge.
Så har du både rett og feil.
Min trebrygge la jeg for 41 år siden i trykt virke, men min terrasse som jeg bygde for
28 år siden har jeg måttet bytte flere planker på allerede for 5 år siden.

Velg tettvokst virke på byggevarehuset, det er i dag ikke så viktig om det er trykt eller ei, det skal være tettvokst, monteres riktig og med riktig råtebeskyttelse og riktig overflatebehandling.
/Workingclasshero

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
O O skrev:
Absolutt! Men begge disse alternativene holder betydelig dårligere enn trykkimpregnert trevirke.
Derom strides de lærde, mine furuvinduer fra 1800-tallet er noe eldre enn de fleste trykte terrassene jeg ser. Så jeg hevder at du tar feil når du sier slik... det avhenger av bruk, vedlikehold mm. I en grind... høyst tvilsomt vil jeg si. Men det hadde vært virkelig gøy å gjøre en test, problemet med å f.eks. sammenligne med lader i furu og gran fra 1800-tallet er at det er vanskelig å finne trykt trevirke fra den tiden.

C
P PHPersson skrev:
problemet med å f.eks. sammenligne med låver i furu og gran fra 1800-tallet er at det er vanskelig å finne trykt virke fra den tiden.
Problemet er at impregneringsmidlene har forandret seg med tiden. Impregnert virke på 1800-tallet = tjæret virke. Men det er jo ikke direkte sammenlignbart.

Et annet problem med ferdigimpregnert virke i sammenhengen er at det meste av impregneringen forsvinner når du kløyver virket. Så det egner seg jo dermed mindre bra for snekring som grinder, med mindre det er en veldig enkel grind. Så kan man heller ikke sammenligne terrassebord med oppreiste konstruksjoner. Helt andre forutsetninger.

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
C cpalm skrev:
er at det meste av impregneringen ryker når du kløyver virket.
Er det virkelig så ille. Jeg har kløyvd en hel del trykkimpregnert og har ikke merket noen større forskjell verken i utseende eller holdbarhet.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Er det virkelig så ille. Jeg har kløyvd en hel del trykt og ikke merket noen større forskjell verken i utseende eller holdbarhet.
Tja, jeg kanskje dro litt langtgående konklusjoner omkring årsaken, men det advares generelt mot annen bearbeiding enn kapp av trykkimpregnert virke.

Sist redigert:
  • Liker
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet er at impregneringsmidlene har endret seg med tiden. Impregnert trevirke på 1800-tallet = tjæret trevirke. Men det er jo ikke direkte sammenlignbart.

Et annet problem med ferdigimpregnert trevirke i sammenhengen er at det meste av impregneringen forsvinner når du kløyver treverket. Så det egner seg dermed mindre godt for snekkering som grinder, med mindre det er en veldig enkel grind. Deretter kan man ikke heller sammenligne terrassebord med stående konstruksjoner. Helt andre forutsetninger.
Selvfølgelig er det forskjell, men vårt trykkede gjerde på terrassen er likevel råttent helt nederst allerede. Det fra 2016 tror jeg (tidligere eiere).
Men tjæret… nå snakker vi holdbarhet.

P PHPersson skrev:
problemet med att f.eks. sammenligne med låver i furu og gran fra 1800-tallet er at det er vanskelig å finne trykkimpregnert virke fra den tiden.
Det ser jeg som et ikke-problem. Dagens trykkimpregnerte virke er overlegen 1800-tallets.

Derimot er det veldig vanskelig å i dag finne furu av samme kvalitet som man hadde i vinduene på 1800-tallet. Jeg vil si at dagens furu er underlegen 1800-tallets.

C cpalm skrev:
Et annet problem med ferdigimpregnert virke i sammenhengen er at det meste av impregneringen forsvinner når du kløyver virket.
Det der stemmer rett og slett ikke. Det finnes ingen rimelig grunn til at det skulle være slik. Impregneringen sitter fortsatt igjen.

O O skrev:
Det ser jeg som et ikke-problem. Dagens trykkimpregnerte virke er overlegen 1800-tallets.

Derimot er det veldig vanskelig å i dag finne furu av samme kvalitet som man hadde i vinduene på 1800-tallet. Jeg vil si at dagens furu er underlegen 1800-tallets.
Siden det ikke finnes noe å sammenligne med, er påstanden din «Dagens trykkimpregnerte virke er overlegen 1800-tallets.» noe du har belegg for, eller er det bare noe du synes / tror?
At det er vanskelig å finne god furu har du et poeng i. De fleste XL-bygg og lignende selger bare søppel, hurtigvoksende gran med 1cm mellom årringene med den eneste fordelen at de ikke veier noe, men det går og da er de selvfølgelig samme som kvaliteten fra 1800-tallet.

Så forstår jeg ikke hvordan noen som vet at det er gift i det trykkimpregnerte virket (kobbersalter) vil bruke det.

Sist redigert:
P PHPersson skrev:
Selvfølgelig er det forskjell, men vårt trykte gjerde på terrassen er dog råttent nederst allerede. Det fra 2016 tror jeg (tidligere eiere).
Men tjæret… nå snakker vi holdbarhet.
Og naboens og vårt fra tidlig 90-tallet har ingenting råttent, stående spiler og malt på alle sider.
Jeg har byttet materiale i bryggene når overflaten begynner å bli slitt etter ca 20 år, det er ingenting råttent men blir gjenbrukt som markunderlag til vedstabling ute.
Ber om unnskyldning, men at gjerde med trykte materialer bygget 2016 råtner neppe, dette høres veldig merkelig ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.