Hei alle sammen!

Tenker ikke å kjede dere med detaljer, men har følgende:

Problemet:

En fundamentmur på gotlandsk trehus som består av kalkmørtel har blitt dekket med en kraftig sementmørtel og "bommet".

Har lest gjennom forum samt på mange andre nettsider og kommet fram til følgende:

Lufthærdende vs hydraulisk - Virker som det heller mot lufthærdende da den hydrauliske kan være for sterk og utvaske kalken bak. Så jeg satser på lufthærdende kalk i stedet. Stemmer det eller snakker jeg i nattlua?

Skal man hakke bort ALL sementmørtel, eller kan jeg kalke ovenpå de partiene som ikke har "bommet" ennå? Føles mer seriøst å hakke bort all dritten og gjøre om gjøre rett?

Arbeidsrekkefølge (stemmer dette?)

0. Fiks kapillærbryting på de delene av muren som ikke har det. Grave 30cm ned og bredt og helle i grus/pukk.

1. Skaffe kalk av god kvalitet (våtslakket). Hvordan kan man regne ut hvor mye man trenger da de selges i 25 kg/sekker?

2. Bland mørtelen med X sand X vann hvis ikke ferdigblandet (avhengig av hvilken oppskrift man vil ha). Ellers kun vann.

3. Ha et armeringsnett på - galvanisert og klart.

4. Bland mørtelen slik at man kan holde "sleiven" opp-ned uten at den faller av.

5. Vanne muren, fjern det som er løst bak sementen (dvs original kalkmørtelen). Børste med rotbørste - sørg for at overflaten er ren.

6. Sleiv på mørtelen der hullene er som størst - maks 10-15 mm om dagen.

7. Når hele veggen er nogenlunde glatt - kalke hele muren glatt i omganger. Sørg for at den er fuktig (vanne en gang om dagen mellom hvert lag).

8. Når muren er glatt og fin, påfør kalkfarge (25 kg -> 125 liter vann) - smør på med kalkbørste med syntetisk hår. 6-8 ganger - maks 1 gang om dagen i kryss.

9. Betrakt underet som er en fin fundamentmur. Gjør om samme prosedyre for kjelleren som også er kalket på samme måte, kanskje også skorsteinen som smuldrer opp?

Takk for all innspill/hjelp!

/V

Source lenker (foruten bøker og lignende):

http://www.gardochtorp.se/print.aspx?article=6029

http://www.buttlekalk.se/anvandning

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/material/gör-det-själv-revetering-för-amatörer

http://www.sfv.se/globalassets/bygg-pa-kunskap/byggnadsvard/tekniska-anvisningar-putsarbeten.pdf

Sist redigert:
Beklager trådbumpen, men håper at noen kan hjelpe meg her.

V -Vinnie- skrev:
Hei alle sammen!

Tenker ikke å kjede dere med detaljer, men har følgende:

Problemet:

En grunnmur på et gotländskt trehus som består av kalkmørtel er dekket med et kraftig sementmørtel og "bommet".

Har lest gjennom forum samt på mange andre nettsider og kommet frem til følgende:

Luftmørtel vs hydraulisk - Ser ut som det heller mot luftmørtel da det hydrauliske kan være for sterkt og utarme kalken bak. Så jeg satser på luften kalken i stedet. Stemmer det eller snakker jeg i nattluen?

Skal man fjerne ALL sementmørtel, eller kan jeg kalke på de partiene som ikke har "bommet" ennå? Føles mer seriøst å fjerne all dritt og gjøre om gjøre rett?

Arbeidsordningen (stemmer dette?)

0. Fikse kapillærbrudd på de delene av muren som ikke har det. Grave 30 cm ned og bredt og helle i grus/makadam.

1. Skaffe kalk av god kvalitet (våtslakket). Hvordan kan man regne ut hvor mye man trenger da de selges i 25 kg/sekk?

2. Blande mørtelen med X sand X vann om ikke ferdigblandet (avhengig av hvilken oppskrift man vil ha). Ellers kun vann.

3. Ha et armeringsnett på - galvanisert og klart.

4. Blande mørtelen så man kan holde "skeen" opp og ned uten at den faller av.

5. Vanne muren, fjerne det som er løst bak sementet (dvs orginal kalkmørtelen). Børste med rotbørste - sørg for at overflaten er ren.

6. Påføre mørtelen der hullene er størst - som mest 10-15 mm om dagen.

7. Når hele veggen er noenlunde glatt - kalke hele muren glatt i omganger. Sørg for at den er fuktig (vanne en gang om dagen mellom hvert lag).

8. Når muren er glatt og fin, påføre kalkfarge (25 kg -> 125 liter vann) - spre på med kalkbørste med syntetisk hår. 6-8 ganger - maks 1 gang om dagen i kryss.

9. Betrakte underet som er en fin grunnmur. Gjør om samme prosedyre for kjelleren som også er kalket på samme måte, kanskje også skorsteinen som forvitrer?

Takk for all input/hjelp!

/V

Source lenker (foruten bøker o.l.):

[lenke]

[lenke]

[lenke]

[lenke]
Hvordan har det gått? Skal selv pusse med våtslakket gotlandskalk og er nysgjerrig.

Hei!

Droppet ideen om å bruke gotlandsbruk. Prisen ble 10 ganger høyere, men løste det på en annen måte som også ble bra.

Brukte KC bruk og farget med KC farge HYDRAULIT. Glitrer, har ikke bommet, ser ut som kalkbruk, holder bedre og mye billigere. Det kan komme litt påvekst på fargen på nordsiden, men den forsvinner av seg selv når det blir varmere. Veldig fornøyd! Håper det hjelper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.