Hei!
Nyinnflyttet i hus og skal sette opp et gjerde mot naboen. 110 høyt, tenkt med ganske smale stående ribber i trykkimpregnert tre.
Halve tomten er på fjell, så jeg borer stolper. Halve er grunt gress, så jeg tenkte å bruke sement og bore ned armeringsjern i grunnen for bedre feste.
Tror dere det funker med 70x70 stolper? Kanskje tykkere 95x95 i endene?
Og hovedspørsmålet: Hvor bredt mellom stolpene? Byggevarehusenes nettsider sier "ikke over 180", så jeg tenkte å gå for ca. 170, men naboen tror det er bedre med tettere... tomten heller litt.
Takk!
Erik
Nyinnflyttet i hus og skal sette opp et gjerde mot naboen. 110 høyt, tenkt med ganske smale stående ribber i trykkimpregnert tre.
Halve tomten er på fjell, så jeg borer stolper. Halve er grunt gress, så jeg tenkte å bruke sement og bore ned armeringsjern i grunnen for bedre feste.
Tror dere det funker med 70x70 stolper? Kanskje tykkere 95x95 i endene?
Og hovedspørsmålet: Hvor bredt mellom stolpene? Byggevarehusenes nettsider sier "ikke over 180", så jeg tenkte å gå for ca. 170, men naboen tror det er bedre med tettere... tomten heller litt.
Takk!
Erik
Her finnes Svenskt träs byggeanvisninger som du kan følge:
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
"Til stolper velges trykkimpregnert tre, trebeskyttelsesklasse NTR/A. Stolpenes dimensjon bestemmes av gjerdets eller plankens høyde og av stolpeavstanden (maksimalt 2 000). Er stolpeavstanden for eksempel cirka 1 800 kan stolper 70 x 95 brukes ved høyder opp til cirka 800, og 95 x 95 ved høyder fra 900 opp til cirka 1 800."
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
"Til stolper velges trykkimpregnert tre, trebeskyttelsesklasse NTR/A. Stolpenes dimensjon bestemmes av gjerdets eller plankens høyde og av stolpeavstanden (maksimalt 2 000). Er stolpeavstanden for eksempel cirka 1 800 kan stolper 70 x 95 brukes ved høyder opp til cirka 800, og 95 x 95 ved høyder fra 900 opp til cirka 1 800."
Ja der ser det ut til at 180 cm mellom stolpene anbefales men er det konsensus virkelig?Claes Sörmland skrev:
Her finnes Svenskt träs byggbeskrivelser som du kan følge:
[lenke]
"Til stolper velges trykkimpregnert tre, trebeskyttelsesklasse NTR/A. Stolpenes dimensjon bestemmes av gjerdets eller plankets høyde og av stolpeavstanden (maksimalt 2 000). Er stolpeavstanden for eksempel cirka 1 800 kan stolper 70 x 95 brukes ved høyder opp til cirka 800, og 95 x 95 ved høyder fra 900 opp til cirka 1 800."
Svensk tre er vanskelig å argumentere mot, men det avhenger også av hvor mye tre du skrur på lektene. Vekten på et gjerde med samme lengde kan variere betydelig.
Avstanden mellom stolpene kan også reguleres med dimensjon, antall og plassering av lektene. En eller to skråstag fungerer bra for en port, så hvorfor ikke på et gjerde? (svaret er at det er et elende å male).
Avstanden mellom stolpene kan også reguleres med dimensjon, antall og plassering av lektene. En eller to skråstag fungerer bra for en port, så hvorfor ikke på et gjerde? (svaret er at det er et elende å male).
Klikk her for å svare