Jeg har ikke noen flere bilder enn men lurer på hva den blå plasten er til for som sitter på innsiden av treulliten? Er det en slags fuktsperre eller hva er den til for? Planen akkurat nå er å lime en sponplate på innsiden av treulliten, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre med plasten?

• Bilde av en blå plastduk på innsiden av en vegg med råttent treverk og en hvit rørledning. Diskusjonen handler om plastens funksjon.
  • Blå plast som kan være en fuktspærre, plassert bak gammel trestruktur og rør, omgitt av dårlig ved.
På bildene så ser det som sagt ut som det råtne er en bærende plankevegg. Det er altså en massiv trekonstruksjon. Så du bør absolutt støtte opp. Og egentlig snarest uansett om du river nå. For veggen har ingen bæreevne ved skaden.

Dette med hvorvidt du kan lukke taket før du reparerer veggen, vanskelig å se. Men du bør selv kunne avgjøre om alt skadet er tilgjengelig for utskifting nedenfra.

H hempularen skrev:
På bildene så ser det som sagt ut som det råtne er en bærende plankvegg. Det er altså en massiv trekonstruksjon. Så du bør absolutt stemple opp. Og egentlig snarest uansett om du river nå. For veggen har ingen bæreevne ved skaden.

Dette med hvorvidt du kan stenge taket før du reparerer veggen, vanskelig å se. Men du bør selv kunne vurdere om alt skadet er tilgjengelig for utskifting nedenfra.
Ja, det stemmer at det er en bærende plankvegg. Jeg skrev/tenkte feil.

Hvor langt fra veggen pleier man å stemple opp?

Sist redigert:
Skal du gjøre det der riktig er det nok enklere å kutte bort og lage en ny vegg med normale metoder. Det har trolig vært dårlig allerede da de gjorde noe tidligere. Derav de merkelige platene og plasten og sikkert mye annet du har funnet.

Hvis du vil reparere skadene varig, bør du rive bort ALT som er angrepet. Ta også bort den blå plasten, den gjør sikkert ingen nytte. Hvis det hadde vært en fuktspærre, har det jo ikke hjulpet så mye. Stemple opp på flere steder og sørg for at gulvet er bærende. Justerbare stempler kan leies for småpenger. Bygg opp veggen med frisk virke, enten som massiv plankvegg eller med stenderverk og rom for isolasjon. Det finnes ulike oppfatninger om plastfolie, ja eller nei, jeg ville ha droppet den. Vent med taket til veggen er reparert, og dekk med presenning i mellomtiden. Benytt anledningen til å trekke ny strøm til stikkontakter og brytere nå når veggen er åpen.

• Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.