Jeg har en alvorlig fuktskade på min gjestehytte. Innerveggen er helt råtten, men jeg vet ikke hvordan jeg skal utbedre den. Det så ikke så ille ut "på overflaten" men når jeg begynte å grave i det så...
Lengst inne sitter det en tynn (6-8 mm) gipsplate, som har kamuflert skaden ganske godt, og fasaden består av et materiale som jeg ikke blir helt klok på hva det er (cirka 20 mm tykt):
Ytterst sitter det malt puss.
Mellom det "mystiske" materialet og treverket sitter det en slags "plastaktig" blå papp (sannsynligvis er det plast som har stivnet med årene), som har fungert som en fuktsperre mellom treverket og det "mystiske" materialet:
Det er jo fullt mulig at hele innerveggen ser ut som på det første bildet, men selv om det bare er en del av den som gjør det, så vet jeg ikke hvordan jeg skal bære meg ad for å bytte ut det fuktskadede treverket.
Til saken hører at jeg er i full gang med å bytte ut de korrugerte eternittplatene som har ligget der tidligere mot rupanel og papp (lav takvinkel), og før jeg legger rupanel over det skadede området er det jo greit å vite om jeg bør fikse skaden før jeg gjør det - det er bare krypehøyde der oppe.
Slik ser det ut ovenfra "loftet":
Beskrivelsen ble kanskje litt rotete, men har dere noen ideer til hvordan jeg løser dette?
En lekkasje på taket som har gått ned i veggen før taket, så stempel opp taket innvendig og bytt ut det råtne. Den isolasjonen som er der, er heraklit. Treflis blandet med sementvann for å bli plater, den pleier ikke å råtne.
En lekkasje på taket som har gått ned i veggen før taket så stemp opp taket innvendig og bytt ut det råtne. Den isolasjonen som er der, er heraklit. Trespon blandet med sementvann for å bli plater, den pleier ikke råtne
Takk for svaret. Nå kommer det dumme spørsmålet: hva mener man når man sier "stemp opp"?
En regel som ligger mot taket og noen stående mellom gulv og den i taket, som spenner opp mot den, da kan ikke taket ramle ned når du river en del av veggen, kalles for å stempel
En regel som ligger mot taket og noen stående mellom gulv og den i taket, som spenner opp mot den, da kan ikke taket ramle ned når du river en del av veggen, kalles for å stive opp
Aha, ok. Takk. Man er jo litt nysgjerrig på bæreevnen i Heraklit...
Tror du at det er et arbeid man kan gjøre etter at taket er lagt ferdig, eller trenger man å kunne komme til ovenfra? Det hadde vært deilig om man kunne gjøre ferdig taket først mens det fortsatt er fint vær.
Det "mystiske materialet" heter Träullit, brukes blant annet som pussbærer. https://www.traullit.se/
Heraklit er en nyere kopi av originalet som ble produsert i Österbymo, Östergötland i mange år
Det ”mystiske materialet” heter Träullit, brukes blant annet som pussbærer.
[lenke]
Heraklit er en nyere kopi av originalen som er produsert i Österbymo, Östergötland i mange år
Det var et spennende materiale som jeg aldri har hørt om (noe som sannsynligvis sier en hel del om mine byggeferdigheter...)
Hva tror dere? Burde det være mulig å bytte innerveggen uten å komme til ovenfra? Jeg tar gjerne flere bilder om det trengs
Den treullsplaten ligger som isolasjon i veggen og har ingen bæring.
Det er vel stående regler i veggen og en ytterpanel, da bæres alt opp uansett.
Ved nybygg settes noen ganger ytterpanel først og innervegger senere, tror ikke du trenger å bekymre deg for at huset skulle ramle sammen om du river innerskivene.
Du og rävlyan fd. liteavvarje konkurrerer om å være utydelige. Men kanskje dere forstår hverandre. Lykke til!
Det ser ut til å være flere som deltar i konkurransen på forumet, med tanke på hva man kan finne av dine innlegg. Så jeg tror nok at du skal slutte med dine kommentarer i sarkastisk og ironisk form, det er bare en velmening med det jeg sier til deg nå og ikke være en gurra i grammatikkens verden som du så sikkert framstiller deg. Et klart overtramp på forumets regel § 4.5.1
Den träullskivan ligger som isolering i veggen og har ingen bærende evne.
Det er vel stående regler i veggen og en ytterpanel, da bæres alt opp uansett.
Ved nybygg settes noen ganger ytterpanel først og innervegger senere, tror ikke du trenger å bekymre deg
for at huset skulle rase sammen om du river innerskivene
Jeg synes det ser ut som en bærende plankvegg, så risikoen for at det raser sammen er ganske stor om man fjerner plankene.
Det var derfor jeg sa at stempel opp taket på innsiden så det ikke skjer noe når plankene byttes ut
Sen etter det skrev du
Rrävlyan skrev:
Den träullskivan ligger som isolering i veggen og har ingen bæring.
Det er vel stående regler i veggen og en ytterpanel, da bæres alt opp likevel.
Ved nybygg settes noen ganger ytterpanelet først og innervegger senere, tror ikke du trenger å bekymre deg
for at huset skulle falle sammen hvis du river innerskivene
Hvilket gjør det enn mer utydelig ettersom det er et hus med puss på utsiden, og träulliten er trolig pussbærer.