Hei!

Jeg skal installere en peisovn på en eksisterende skorstein her hjemme.

Jeg har søkt som en galning men har ikke fått svar på et spørsmål jeg har.

Forutsetninger:

Skorsteinen sitter i en sjakt og kommer ned i fyrrommet. Peisovnen skal stå på andre siden av veggen.
Gjennomføringen er helt uisolert. Spørsmålet er, hvor mye luft må jeg ha mellom gipsen og tilkoblingsrøret?

• Diagram som viser skorsteinstilkobling, lettbetong, luftspalte, uisolert metallstøtte og dobbelt gips. Fokus på sikker installasjon av kamin.
D09
http://www.sotarbolaget.se/fragor_svar.html

"

Uisolert røkrør:
Ikke-isolerte røkrør/tilkoblingsrør skal anordnes til en avstand på minst 500 mm i sidelengs samt loddrett, avstanden kan reduseres til 250 mm om den brennbare delen utstyres med en strålingsbeskyttelse.

"

D09
Kan du ikke bygge en sjakt av minerittplate?

Og hvorfor ikke ha et isolert røykrør gjennom veggen?

:)

D09 skrev:
Kan du ikke bygge en sjakt av mineritplate?

Og hvorfor ikke ha et isolert røkrør gjennom veggen?

:)
Røret sitter allerede der fra tidligere. Da var det en murt peis der. Nå har jeg sveiset på et 150mm rør og laget rammeverk, gipset og malt. Så det blir ingen endringer nå. Det handler altså kun om de 26mm gips, hvis røret er 150mm, hvor stort bør hullet i gipsen være? Det finnes ikke brennbart materiale i veggen.

D09
Tror gipsplaten regnes som brennbar

D09 skrev:
Tror gipsskivan räknas som brennbar
Pratet med feieren som utfører brannverninspeksjonen som sa følgende:
Gips regnes ikke som brennbart da pappen ikke kan opprettholde egen brann.
Det som kan skje er at gipsen blir porøs og faller fra hverandre samt pappen kan forkulles og malingen gulne. Hans forslag var å gå på 2 runder med steinullsmatte (modellen med folie og hønsenetting) ca 40-50mm er nok for å forhindre misfarging på veggen.

Siden kragen jeg har dekker 45mm rundt røret, så satser jeg på å isolere 40mm. Blir det misfarging får jeg:
1. Leve med det.
2. Male om innimellom.
3. Isolere mer og kjøpe en større krage.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.