Jeg holder på å renovere leiligheten min på sør i Oslo. Det er et gammelt 50-talls hus med blåbetong i ikkebærende vegger.

Jeg skal nå rive en vegg, lage en ny døråpning samt tette to dører. Jeg bor i 14. etasje og vil helst slippe bortkjøring av materialer i størst mulig grad og lurer på om det er dumt å mure igjen dørene ved å gjenbruke betongen? Er det bedre/ enklere å kjøre betongen til gjenbruksstasjonen og bruke stendere og gipsplater?
 
Har du gjort noen radonmålinger eller sjekket hvor radioaktivt materialet er?
 
Nei, jeg har ganske nylig kjøpt leiligheten men vet at foreningen skal gjøre en radonmåling snart.
 
B
Får man sjansen til å bli kvitt blåbetong ville jeg definitivt kvittet meg med det. Unntak er vel om leiligheten har en god del under 100 bq på radonprøven.

Skal du lekte og gipse igjen hullet, bør du vurdere å gipse hele veggen for å unngå bevegelser.

Jeg ville murt igjen det med lecablokker.
 
  • Liker
Bossebu og 1 annen
  • Laddar…
Da skulle jeg ha fjernet den helt, men tenk på at om du har en vegg som ikke er i blokk, men helt støpt i lettbetong, så er det nok ikke blåbetong selv om den har en lett blyblå nyanse. Men om det ikke er noen radonmåling utført, så kan det være verdt å være forebyggende, da det helt klart er en ulempe ved et eventuelt salg i fremtiden å ha høye radonverdier. Om du er sikker på at det er Blåbetong kan det være verdt å faktisk måle strålingen om du beslutter å beholde den. Har hørt om folk som har blitt anbefalt å ikke ha sengen mot veggen da strålingen har vært for høy.
 
  • Liker
Bossebu
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.