S
S smurfen72 skrev:
På tak har man stø lekt for at vannet som trenger gjennom f.eks. platesskjøtene skal kunne renne bort.
precis. dog finnes også til tak en løsning med horisontale stålregler med hull i.
som skal fjerne bruk av strølekt. hvor stor bruk av metallet vet jeg ej.

H hul skrev:
Neden kommer utdrag fra Resultat og Konklusjoner fra forskningen for dere som ikke orker å lese hele.
SBH: du mener fortsatt at du ikke bygger feil, til og med juksebygger selv når du har fått svart på hvitt at din metode er feilaktig og forskning har vist dette

Det har blitt vist at luftomsetning og konvektiv fukttransport i spalter påvirkes av et meget stort antall faktorer. Hovedkonklusjonene fra arbeidet er at:

•  konvektiv fukttransport og uttørkingsforløp i spalter fremmes av en stor spaltespredde 25- 40 mm og vertikale lekter som ikke tilfører strømningsmotstand

•  med horisontale, perforerte stållekter reduseres den konvektive fukttransporten sammenlignet med vertikale lekter, spesielt når spaltsåpningene ikke begrenser strømningarealet

•  spalter med bredde < 10 mm har en sterkt begrenset konvektiv fukttransportevne og uttørkingstider kan bli meget lange

•  årstid, fasadefarge, fasadeorientering, spaltestørrelse og detaljutforming ved spaltsåpningene er alle faktorer som har betydning for størrelsen på mulig konvektiv fukttransport
Fuktutbytte og konvektiv fukttransport
Med våte materialoverflater mot spalten varierer beregnet fuktutbytte [g/m2∙døgn] innenfor vide grenser. Liten spaltespredde, nordorientering, lys fasadefarge og horisontale lekter påvirker fuktutbyttet negativt. I denne uttørkingsfasen gjelder at fuktutbyttet:

•  er cirka 30 ganger større ved 40 mm spaltespredde sammenlignet med 5 mm (sydorientering)

•  reduseres til cirka en fjerdedel ved nordorientering i stedet for sydorientering

•  reduseres til cirka en tredjedel hvis fargen er lys i stedet for mørk (sydorientering)

•  reduseres til mindre enn halvparten med horisontale lekter i stedet for vertikale
    1. Luftomsetning over lang tid
      Den gjennomsnittlige luftomsetningen i eksperimentveggens spalter i perioden oktober til februar kunne anslås til:
      •  230-310 oms/h ved utførelse med vertikale lekter

•  75-100 oms/h ved utførelse med horisontale lekter Lindab

•  95-130 oms/h ved utførelse med horisontale lekter Europrofil
Du skriver at luftomsetningen reduseres til mindre enn halvparten, men det er jo med gips på fasaden - hvor mye reduseres luftomsetningen med trepanel som er sporadisk på utsiden?

R RoBo skrev:
Les ordentlig! ekstra distanser har jeg skrevet. Klart det må være distanser ellers funker det ikke.
Glipp av meg trodde du skulle kjøre uten distanser og ekstra distanser var vel ikke aktuelt eller hvor skulle de sitte.

H
S smurfen72 skrev:
Du skriver at luftutbyttet reduseres til mindre enn halvparten, men det er jo med gips på fasaden. Hvor mye reduseres luftutbyttet med trepanel som er sporet på utsiden?
Det har jeg ingen tall på.
Men det står tydelig i flere av studiene at horisontal lekting samt lufting via panel ikke er tilstrekkelig.
Se mine tidligere innlegg

S smurfen72 skrev:
Miss av mig trodde du skulle köra utan distanser och ekstra distanser var vel ikke aktuelt eller hvor skulle de sitte.
Kanskje litt uklart skrevet mente lekter eller distanser utenpå de eksisterende for å få en luftspalte. Vanskelig å skrive riktig noen ganger når man har klart for seg selv i hodet hvordan tanken er.

S
H hul skrev:
De har jeg ingen tall på.
Men det står tydelig i flere av studiene at horisontel lekt samt lufting via panel ikke er tilstrekkelig.
da spør jeg. hvorfor gir for eksempel isover denne løsningen?
hvorfor gjør de ikke et eksempel med krysslagte spikregler?

H
SBH skrev:
da spør jeg. hvorfor gir eksempelvis isover denne løsningen?
hvorfor gjør de ikke et eksempel med krysslagte spikregler?
Det kan ikke jeg svare på.
Men bare fordi en leverandør gir en monteringsanvisning betyr det ikke at de er korrekte.

Ulike leverandører gir ofte ulike monteringsanvisninger. Ofte handler det jo om penger.

Finnes jo for eksempel visse leverandører som fortsatt foreslår enstegstete fasader.

S
H hul skrev:
De kan ikke jeg svare på. Men bare fordi en leverandør gir en monteringsanvisning betyr ikke det at den er korrekt.

Ulike leverandører gir jo ofte forskjellige monteringsanvisninger. Ofte handler det jo om penger.

Det finnes jo for eksempel visse leverandører som fortsatt forespråker enstegstettede fasader
du mener foreslår noe som er skadelig for panelet og isolasjonen sin.

så du synes at trepanel fasader skal bygges likt mot hva puss/tegl fasader bygges?

S
H hul skrev:
Det kan ikke jeg svare på.
Men bare fordi en leverandør gir en monteringsanvisning betyr det ikke at den er korrekt.

Ulike leverandører gir jo ofte forskjellige monteringsanvisninger. Ofte handler det jo om penger.

Det finnes jo for eksempel visse leverandører som fortsatt anbefaler enstegstettede fasader
hvor setter du plast og hvor setter du vindtett membran?

H
SBH skrev:
hvor setter du plast og hvor setter du vindsperre?
Hva, hva var det for et spørsmål?
Hva har det med saken å gjøre?

H hul skrev:
De har jeg ingen tall på.
Men de står tydelig i flere av studiene at horisontal lekt samt lufting via panel ikke er tilstrekkelig.
Studiene virker ikke så seriøst utført om de til og med sammenligner en spalte på 28-32 mm med en enstegs tett fasade der fasaden ligger direkte i kontakt med underliggende materiale. Merkelig om ca halvert luftstrømning gjør så stor forskjell at det sammenlignes med en enstegs tett fasade.

H
S smurfen72 skrev:
Studiene virker ikke så seriøst utført om de til og med sammenligner en spalte på 28-32 mm med en enstegs tettet fasade der fasaden ligger direkte i kontakt med underliggende material. Merkelig om omtrent halvert luftstrøm gjør så stor forskjell at det sammenlignes med enstegs tettet fasade.
De likestiller det med det jeg.
Og det stemmer. Får du inn for mye fukt i luftspalten så blir det jo ikke lenger en totrinnstettet fasade, men snarere en enstegs tettet.

Forskjellen er vel ikke om fuktigheten kommer inn eller ikke, men hvordan den forsvinner. Enstegs tett fasade er vanligvis ikke et problem hvis man bygger hus slik man tradisjonelt gjør.

H
S smurfen72 skrev:
Forskjellen er vel ikke om fukten kommer inn eller ikke, men hvordan den forsvinner. Enstegstettet fasade er normalt ikke noe problem om man bygger hus som man tradisjonelt gjør.
Absolutt, enstegstettet fasade er virkelig ikke noe feil på i seg selv.
Men den er veldig følsom for når de først går galt, så blir konsekvensene raskt veldig alvorlige.

S
H hul skrev:
Hva, hva var det for et spørsmål?
Hva har det med saken å gjøre?
bare svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.