49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
Du må vel hul kunne forstå at det går utmerket å bygge både med og uten stående lekter i henhold til noen av de systemene med plater og montasjedetaljer som tas opp her? Har man selv litt kunnskap og tatt til seg tanker fra diverse metoder og tidsaldre er det bare å velge vei helt på egen hånd. Litt likt hva Smurfen, SBH osv. har vært inne på tidligere.
Bra at du presenterer disse rapportene og funnene, men hvorfor skape unødvendig krangel også. Å forsøke å styrke gjennom titler osv. gir i det minste ikke meg økt tillit.
Bra at du presenterer disse rapportene og funnene, men hvorfor skape unødvendig krangel også. Å forsøke å styrke gjennom titler osv. gir i det minste ikke meg økt tillit.
det gjør jeg ikke, jeg vil gjerne lære meg noe også.SBH skrev:
Kan absolutt endre meg om jeg blir overbevist.
Derfor ber jeg deg legge frem noen som helst studier/undersøkelser/artikler ja hva som helst i prinsippet som støtter dine påstander.
jeg har presentert fakta angående det jeg har sagt fra velrenommerte personer i bransjen.
pleier å funke slik med personer i byggebransjen som ikke har vært aktiv i byggebransjen, men direkte fra skolebenk til en høyere posisjon.GK100 skrev:
Du må vel hul forstå at det går utmerket å bygge både med og uten stående lekter i samsvar med noen av de systemene med plater og montasjedetaljer som tas opp her? Har man selv litt kunnskap og har tatt til seg tanker fra diverse metoder og tidsaldre, er det bare å velge vei helt på egen hånd. Litt likt hva Smurfen, SBH osv. har vært inne på tidligere.
Bra at du presenterer disse rapportene og funnene, men hvorfor skape unødig mas også. Å forsøke å styrke gjennom titler osv. gir i det minste ikke meg økt tillit.
GK100 skrev:
Du må vel kunne forstå at det går utmerket å bygge både med og uten stående lekt i samsvar med noen av de systemene med plater og montasjedetaljer som nevnes her? Har man selv litt kunnskap og har tatt til seg tanker fra diverse metoder og tidsaldre er det bare å velge vei helt på egen hånd. Litt likt hva Smurfen, SBH osv har vært inne på tidligere.
Bra at du presenterer disse rapportene og funnene, men hvorfor skape unødige diskusjoner også. Å prøve å styrke gjennom titler osv gir i alle fall ikke meg økt tillit.
Ja absolutt det går utmerket å bygge på begge måtene men hvis et er bedre og det andre ikke er fullt tilstrekkelig, noe som er allment kjent og påvises i de fleste studier jeg har lest, så er det vel bra at det presenteres for folk som tror at de bygger riktig når de i virkeligheten bygger en risikokonstruksjon.
Det vil sikkert fungere på flere hus å ikke bruke bred luftspalte men hvorfor ta sjansen når man vet at det er en risikokonstruksjon som kan unngås?
Det var jo til og med en leser som trodde han hadde lufting via hjørnebordene, noe som selvsagt ikke er korrekt.
Er det ikke bra at de blir opplyste hvis noe har annen fakta?
Men jeg er enig med deg at selvfølgelig får man bygge hvordan man vil.
Hva? Jeg har riktignok jobbet som tømrer i nesten 4 år, ikke lenge men jeg har gjort det.SBH skrev:
Men det sier litt om deg, utrolig trangsynt at folk som kommer fra skolen ikke er kapable. Det sier mest om deg og din innstilling.
har lenge arbeidet med folk som kommer direkte fra skolebenken. fått visse til å forstå at alt går ikke an å lese seg til.H hul skrev:
fire år gir ingen god innsikt.
ok da har vi klart gjort at jeg har arbeidet for kort tid og bare er en akademiker hvilke man ikke skal lytte til.SBH skrev:
kan vi gå tilbake til spørsmålet?
kan du legge frem noen som helst studier/undersøkelser/artikler ja hva som helst i prinsippet som støtter dine påstander.
jeg har presentert fakta angående det jeg har sagt fra velrenommerte personer i bransjen.
du har gitt fakta fra teorier og forskning.H hul skrev:okei da har vi klart gjort at jeg har arbeidet for kort tid og bare er en akademiker hvilke man ikke skal lytte til.
kan vi gå tilbake til spørsmålet?
kan du legge fram noen som helst studier/undersøkelser/artikler ja hva som helst i prinsippet som støtter dine påstander.
jeg har presentert fakta angående de jeg sa fra vel renommerte personer i bransjen.
jeg har bare fakta fra hus som fortsatt står med fungerende fasade.
Her kommer noen utdrag fra en ærverdig omfattende forskningsartikkel der man har gjort tester på virkelige bygninger etc, dog er den gjort av en akademiker. Jeg anbefaler virkelig å lese denne.
"Resultatene viser på små forskjeller i uttørkingstid mellom spalter med bredde 25 og 40 mm utført med vertikale lekter, spesielt hvis detaljutformingen ved spaltningsåpningene begrenser strømningsarealet. En utforming med liggende stållekter forlenger uttørkingstiden sammenlignet med vertikale trelekter, spesielt hvis fasaden er lys eller nordorientert. Et fremtredende resultat er at en liten spaltebredde (< 10 mm) er meget ugunstig for uttørkingstiden som, avhengig av de eksakte materialvalgene, kan være på nivå med de uttørkingstider som oppnås når fasaden helt mangler luftspalte og har et fasadelag av puss på isolering."
"Liten spaltebredde, lys fasadefarge og nordorientert fasaderetning vises å være ugunstige faktorer for fuktutbyttet."
https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4219237/1730985.pdf
"Resultatene viser på små forskjeller i uttørkingstid mellom spalter med bredde 25 og 40 mm utført med vertikale lekter, spesielt hvis detaljutformingen ved spaltningsåpningene begrenser strømningsarealet. En utforming med liggende stållekter forlenger uttørkingstiden sammenlignet med vertikale trelekter, spesielt hvis fasaden er lys eller nordorientert. Et fremtredende resultat er at en liten spaltebredde (< 10 mm) er meget ugunstig for uttørkingstiden som, avhengig av de eksakte materialvalgene, kan være på nivå med de uttørkingstider som oppnås når fasaden helt mangler luftspalte og har et fasadelag av puss på isolering."
"Liten spaltebredde, lys fasadefarge og nordorientert fasaderetning vises å være ugunstige faktorer for fuktutbyttet."
https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4219237/1730985.pdf
les gjennom forskningen jeg nettopp lenket til.SBH skrev:
der tester de virkelige konstruksjoner og har veldig klare svar at slik som du bygger ikke er tilstrekkelig.
Du bygger rett og slett feil
Ja leter du lenge nok kommer du til min licentiatuppsats. hvilket jeg skriver omtrent det samme, bare for et annet firma og en annen Teknisk Høgskole.H hul skrev:Her kommer noen utdrag fra en ærverdig omfattende forskningsartikkel der man har gjort tester på virkelige bygninger etc., men den er gjort av en akademiker. Jeg anbefaler virkelig å lese denne.
"Resultatene viser på små forskjeller i uttørkingstid mellom spalter med bredde 25 og 40 mm utført med vertikale lekter, spesielt om detaljutformingen ved spalteåpningene begrenser strømningsarealet. En utforming med liggende stållekter forlenger uttørkingstiden sammenlignet med vertikale trelekter, spesielt om fasaden er lys eller nordorientert. Et fremtredende resultat er at en liten spaltebredde (< 10 mm) er meget ugunstig for uttørkingstiden som, avhengig av de eksakte materialvalgene, kan være på linje med de uttørkingstidene som oppnås når fasaden helt mangler luftspalte og har et fasadelag av puss på isolering."
[lenke]
Neden kommer utdrag fra Resultat og Konklusjoner fra forskningen for dere som ikke orker å lese alt.
SBH: du mener fortsatt ikke at du bygger feil, jukser til og med når du har fått svart på hvitt at din metode er feilaktig og forskning har vist dette
Det har blitt vist at luftomsetning og konvektiv fukttransport i spalter påvirkes av et meget stort antall faktorer. Hovedkonklusjonene fra arbeidet er at:
Med våte materialoverflater mot spalten varierer beregnet fuktutveksling [g/m2∙døgn] innen vide grenser. Liten spaltbredde, nordorientering, lys fasadefarge og horisontale lekter påvirker fuktutvekslingen negativt. I denne uttørkingsfasen gjelder at fuktutvekslingen:
SBH: du mener fortsatt ikke at du bygger feil, jukser til og med når du har fått svart på hvitt at din metode er feilaktig og forskning har vist dette
Det har blitt vist at luftomsetning og konvektiv fukttransport i spalter påvirkes av et meget stort antall faktorer. Hovedkonklusjonene fra arbeidet er at:
- konvektiv fukttransport og uttørkingsprosess i spalter fremmes av en stor spaltbredde 25-40 mm og vertikale lekter som ikke tilfører strømningsmotstand
- med horisontale, perforerte stållister reduseres den konvektive fukttransporten sammenlignet med vertikale lekter, spesielt når spaltsåpningene ikke begrenser strømingsarealet
- spalter med bredde < 10 mm har en sterkt begrenset konvektiv fukttransportkapasitet og uttørkingstider kan bli meget lange
- årstid, fasadefarge, fasaderetning, spaltsåpningshøyde og detaljutforming ved spaltsåpningene er alle faktorer som har betydning for størrelsen på mulig konvektiv fukttransport
Med våte materialoverflater mot spalten varierer beregnet fuktutveksling [g/m2∙døgn] innen vide grenser. Liten spaltbredde, nordorientering, lys fasadefarge og horisontale lekter påvirker fuktutvekslingen negativt. I denne uttørkingsfasen gjelder at fuktutvekslingen:
- er cirka 30 ganger større ved 40 mm spaltbredde sammenlignet med 5 mm (sørorientering)
- reduseres til cirka en fjerdedel ved nordorientering istedenfor sørorientering
- reduseres til cirka en tredjedel hvis fargen er lys i stedet for mørk (sørorientering)
- reduseres til mindre enn halvparten med horisontale lekter i stedet for vertikale
- Luftomsetning over lang tid
Den gjennomsnittlige luftomsetningen i eksperimentveggenes spalter i perioden oktober til februar kunne anslås til:
- 230-310 oms/h ved utførelse med vertikale lekter
- 75-100 oms/h ved utførelse med horisontale lekter Lindab
- 95-130 oms/h ved utførelse med horisontale lekter Europrofil
- 230-310 oms/h ved utførelse med vertikale lekter
- Luftomsetning over lang tid