49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
H hul skrev:
disse tre veggene på en sørvegg på 7 meter. Måling gjort på noen få dagerH hul skrev:Nedenfor kommer utdrag fra Resultater og Konklusjoner fra forskningen for dere som ikke orker å lese hele.
SBH: du mener fortsatt ikke at du bygger feil, juksebygger til og med når du har fått svart på hvitt at din måte er feilaktig og forskning har vist dette
Det har blitt vist at luftomsetning og konvektiv fukttransport i spalter påvirkes av et meget stort antall faktorer. Hovedkonklusjonene fra arbeidet er at:
Fuktutveksling og konvektiv fukttransport
- konvektiv fukttransport og uttørkingsforløp i spalter nyter godt av en stor spaltbredde 25- 40 mm og vertikale lekter som ikke tilfører strømningsmotstand
- med horisontale, perforerte stållekter reduseres den konvektive fukttransporten sammenlignet med vertikale lekter, spesielt når spaltsåpningene ikke begrenser strømningsarealet
- spalter med bredde < 10 mm har en sterkt begrenset konvektiv fukttransportevne og uttørkingstider kan bli veldig lange
- årstid, fasadefarge, fasadeorientering, spalhøyde og detaljutforming ved spaltsåpningene er alle faktorer som har betydning for størrelsen på mulig konvektiv fukttransport
Med våte materialoverflater mot spalten viser beregnet fuktutveksling [g/m2∙døgn] innen vide grenser. Liten spaltbredde, nordorientering, lys fasadefarge og horisontale lekter påvirker fuktutvekslingen negativt. I denne uttørkingsfasen gjelder at fuktutvekslingen:
- er cirka 30 ganger større ved 40 mm spaltbredde sammenlignet med 5 mm (sydorientering)
- reduseres til cirka en fjerdedel ved nordorientering i stedet for sydorientering
- reduseres til cirka en tredjedel om fargen er lys i stedet for mørk (sydorientering)
- reduseres til mindre enn halvparten med horisontale lekter i stedet for vertikale
- Luftomsetning over lang tid
Den gjennomsnittlige luftomsetningen i eksperimentveggens spalter under perioden oktober til februar kunne anslås til:
- 230-310 omsetninger/t ved utførelse med vertikale lekter
- 75-100 omsetninger/t ved utførelse med horisontale lekter Lindab
- 95-130 omsetninger/t ved utførelse med horisontale lekter Europrofil
veggene har mål 1.0x2.1 m (BxH) der en side av veggen er plexiglass.
gir ingen virkelig resultat.
du kan se med røyk se luftens bevegelse. du kan så klart måle luftstrøm.
men du får ikke frem hvordan en virkelig vegg fungerer.
og så at du tar frem en 7 år gammel i forskningsverdenen er den antikk
Sist redigert av en moderator:
haha slutt nå, innse bare nå at du er overbevist.SBH skrev:disse tre veggene på en sørvegg på 7 meter. måling gjort på noen få dager
veggene har mål 1.0x2.1 m (BxH) der en side av veggen er plexiglass.
gir ingen virkelig resultat.
du kan se med røyk se luftens vandring. du kan så klart måle luftstrøm.
og deretter at du tar frem en 7 år gammel i forskningsverdenen er den antikk
bemøyer meg ikke engang med å svare på ovenstående latterlige påstander for alle i denne tråden inkl. du vet at det bare er latterlig å si noe slikt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Og for oss, som fornuftig nok har liggende fasadepanel på vertikale spiklekter:
Hvor mye dårligere blir fukttransporten pga musbandene, som sitter i nederkanten?
Nja, det er vel i alle fall 50% sprekker i musbandene.
OT
At jeg satte horisontal lekt på det nye huset skyldes mye mine inntrykk fra Norske Sørlandet, hvor jeg seilte mye før. Hvert og hvert annet hus hadde liggende panel, og jeg forsket litt i hvorfor.
Liggende panel, falsed eller sponted, var bedre ved kystens heftige slagregn var svaret. Slipper altså inn mindre vann enn utett, isærsprukken stående lokk-/lokklektpanel.
Hvor mye dårligere blir fukttransporten pga musbandene, som sitter i nederkanten?
Nja, det er vel i alle fall 50% sprekker i musbandene.
OT
At jeg satte horisontal lekt på det nye huset skyldes mye mine inntrykk fra Norske Sørlandet, hvor jeg seilte mye før. Hvert og hvert annet hus hadde liggende panel, og jeg forsket litt i hvorfor.
Liggende panel, falsed eller sponted, var bedre ved kystens heftige slagregn var svaret. Slipper altså inn mindre vann enn utett, isærsprukken stående lokk-/lokklektpanel.
Japp i Norge er de krav på å ha de, dog skal man vite at Norge overlag er mye mer utsatt enn Sverige.KnockOnWood skrev:
Og for oss, som forstandig nok har liggende fasadepanel på vertikale spiklekt:
Hu mye dårligere blir fukttransporten pga musebåndene, som sitter i nederkanten?
Nja, det er vel i alle fall 50% sprekker i musebåndene.
OT
At jeg satte horisontal lekter på nye huset skyldes mye på mine inntrykk fra Norske Sørlandet, hvor jeg seilte mye før. Hvert og hvert annet hus hadde liggende panel, og jeg forsket litt i hvorfor.
Liggende panel, falsed eller spontet, var bedre ved kystens heftige slagregn var svaret. Slipper altså inn mindre vann enn utett, isærtørket stående lås-/låselistepanel.
Gjelder spørsmålet om musebånd, har jeg ingen anelse om svaret.
Jeg skal uansett svare deg for at du skal se hvor latterlige dine påstander er.H hul skrev:
Jeg skal uansett svare deg for at du skal se hvor latterlige dine påstander er.SBH skrev:disse tre veggene på en sør-vegg på 7 meter. måling gjort på noen få dager
veggene har mål 1.0x2.1 m (BxH) hvor en side av veggen er plexiglass.
gir ikke noe virkelig resultat.
du kan se med røyk se luftens vandring. du kan så klart måle luftstrøm.
og så at du finner frem en 7 år gammel i forskningsverdenen er den antikk
Angående 7 år gammel forskning:
Relativitetsteorien er utviklet i 1905, altså mer enn 7 år gammel. Motsetter du deg denne også?
Tror du virkelig at alt som læres på universitet og skoler mm er oppdatert 2017? og så gjøres om for hvert år?
Kan du ikke motbevise med noen studie som er nyere (hvilket du ikke har kunnet) så må man jo anta at den nyeste gjelder, eller?
jeg kan ikke ta fram en studie som ikke er gjort. men vi kan ta det på internmail etter ferienH hul skrev:Jeg skal likevel svare deg for at du skal se hvor latterlige dine påstander er.
Jeg skal likevel svare deg for at du skal se hvor latterlige dine påstander er.
Angående 7 år gammel forskning:
Relativitetsteorien er utviklet i 1905, altså mer enn 7 år gammel. Motsier du deg denne også?
Tror du seriøst at alt som læres ut på universitet og skoler mm er oppdatert 2017? og deretter gjøres om for hvert år?
Kan du ikke motbevise med en studie som er nyere (noe du ikke har kunnet), så må man jo anta at den siste gjelder, eller?
Men hvordan vet du at disse husene er friske?SBH skrev:
Jeg har renovert mange hus og revet hus i mine dager, og det er jo ikke sjelden man støter på muggvekst bak fasaden og i veggen.
Et vanlig sted er også på baksiden av diffplasten(utsiden)
for hus blir inspisert, hus blir bygget om, panel byttes fordi neste eier vil ha en annen type panel.H hul skrev:
etter å ha lest flere av dine andre innlegg forstår jeg at det er mye tøys fra din side.
På taket har man strølekt for at vannet som trenger gjennom for eksempel platens skjøter skal kunne renne bort.H hul skrev:Precis, dessuten synes jeg ikke man skal stirre seg blindt på beskrivelser/anvisninger fra leverandører.
Disse er ofte utformet for å være profittmaksimerende og billige, så man skal kunne forsvare kostnadene for deres system i et prosjekt.
Vet man med seg at de enkelt kan forbedres (som i dette tilfellet med en ekstra bærelekt), så synes jeg man skal gjøre det, spesielt hvis det er ens eget hus man planlegger å bo i.
Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg personlig det er mye man gjør på ulike byggeprosjekter som jeg aldri ville gjort hjemme.
For øvrig, angående bærelekt kontra strølekt samt bærelekt, hvorfor legger man strø- og bærelekt på taket og ikke bare en bærelekt? Kreves det mer lufting på tak?