H
SBH skrev:
du menar legger forslag på noe som er skadelig mot panel og sin isolasjon.

så du synes at trepanel fasader skal bygges likverdig mot hva puss/tegel fasader bygges?
Men du må jo forstå at bare fordi en leverandør sier en monteringsmetode, trenger den ikke være korrekt.

Leverandørene av enstegsforseglede pussfasader foreslo jo sin monteringsmetode lenge etter at alle problemene oppstod. Synes du fortsatt det var bra da fordi leverandøren sa det, men all forskning viste at det ikke var det?

Dessuten er det jo merkelig at du stoler mer på leverandøren enn forskere.
Hva tror du leverandører har i tankene? Og hva tror du en forsker har?

Jeg har vist mange artikler og studier som har vist at bredde luftespalte er nødvendig og bære- samt strølekter er viktig.
Også at horisontal pluss lufting via panelet ikke er tilstrekkelig.
Du har ikke kunnet vise noe som støtter dine påstander annet enn at du har bygget hus hvor det fungerte, og derfor har alle forskere feil.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
S
H hul skrev:
Men du må jo forstå at bare fordi en leverandør sier en monteringsmetode trenger de ikke å være korrekt.

Leverandørene av en-stegstettede pussfasader forespråket jo sin monteringsmetode langt etter alle problemene oppsto. Syntes du fortsatt det var bra da fordi leverandøren sa det men all forskning viste at det ikke var det?

Dessuten er det jo merkelig at du stoler på leverandøren mer enn forskere.
Hva tror du leverandører har i tankene? Og hva tror du en forsker har?

Jeg har vist adskillige artikler og studier som har vist at bredde luftspalte er nødvendig og bære- samt lekt er viktig.
Selv at horisontal pluss lufting via panelen er ikke tilstrekkelig.
Du har ikke kunnet vise noe som støtter dine påstander bortsett fra at du har bygget hus der det har fungert for derfor har alle forskere feil.
skal jeg måtte bore hull sette måleinstrument? tror ikke at eierne vil det.
hvorfor vil du ha bær og lekt på en vegg?

H
SBH skrev:
ska jeg måtte bore hull sette måleinstrument? tror ikke at eierne vil det.
hvorfor vil du ha bære- og strølekter på en vegg?
Finnes ikke-destruktive måleinstrumenter også, burde du vite som er i bransjen.

Det er ikke jeg som vil ha dem. Men de kreves for å oppnå en fuktsikker konstruksjon i henhold til all forskning.
Og det er også ganske logisk at de kreves.
Men selv om jeg hadde vært tvilende til at de hadde kreves, men alle studier sa at de kreves, så hadde jeg montert dem for det er en ubetydelig ekstra kostnad.

S
H hul skrev:

Det er ikke jeg som vil ha dem. Men de kreves for å oppnå en fuktsikker konstruksjon ifølge all forskning.
Og det er også ganske logisk at de kreves.
Men selv om jeg hadde vært tvilende til om de ble krevet, men alle studier sa at de ble krevet, så hadde jeg montert dem for det er en ubetydelig ekstra kostnad
kreves det at man monterer instrumenter i en vegg?
tror ikke du ville likt verdienes fluktuasjon.

H
SBH skrev:
krävs det at man monterer instrument i en vegg?
tror ikke du ville like verdienes fluktasjon.
nei krever ikke at man monterer noe i veggen.
Hvordan kan du ikke vite det som er så erfaren? Hvordan måler du fukt i ferdige konstruksjoner?

for å svare på ditt andre spørsmål så monterer jeg plast på innsiden av veggen og vindsperre mot utsiden (bruker dog aldri vindsperre)
Hva tenkte du på?

S
H hul skrev:

Det er ikke jeg som vil ha dem. Men de kreves for å oppnå en fuktsikker konstruksjon ifølge all forskning. Og det er også ganske logisk at de kreves. Men selv om jeg hadde vært i tvil om de hadde vært nødvendige men alle studier sa at de var nødvendige, hadde jeg montert dem for det er en ubetydelig ekstra kostnad
så lurer jeg på hvorfor du begynner med strø og bære på en fasade. samt begynner med énstegs- og to-stegstetning på trepanel.

H
SBH skrev:
sen undrar jeg hvorfor du begynner med strø og bær på en fasade. samt begynner med enstegs og to-stegs tetning på trepanel.
forstod ikke spørsmålet? forklar igjen så skal jeg prøve å svare

S
H hul skrev:
forstod ikke spørsmålet? forklar igjen så skal jeg prøve å svare
hvorfor har du ikke oversikt over hvor man setter strø og bærelekt? samt hvorfor begynner du med enstegs- og to-trinnstetting på trepanel?

H
SBH skrev:
hvorfor har du ikke kontroll på hvor man setter strø og bærelekt?
samt hvorfor du begynner med enstegs og tostegstetning på trepanel?
helt ærlig, jeg har ingen anelse hva du spør etter?

om du spør om jeg vet hvor man monterer strø- og bærelekt, så vet jeg det ja.

hva mener du med begynner med instegs og tostegstetning på trepanel?

S
H hul skrev:
helt ærlig, jeg har ingen anelse hva du spør etter?

om du spør om jeg vet hvor man monterer strrö- og bjelkelag, så vet jeg de ja.

va mener du med begynner med inngangs- og totrinnsforsegling på trepanel?
strö og bjelkelag har man på taket.

ett-trinns og totrinnsforsegling skal man ikke fundere på når man holder på med trepanel.

Hva kunne skje om noe vann kommer gjennom panelet og ikke tørker raskt nok? Isolasjonen tåler vann godt, jeg tror at denne typen plate kan sitte ubeskyttet i noen måneder ifølge produsenten, og inn til regelstammen kommer ikke vannet siden vi har et heltett isoleringslag. Det ville være om lektene eller panelet tar skade i så fall, men tømmer tåler vann godt.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
H
SBH skrev:
strø og bærlekt har man på taket.

ettrinns- og torinnstetting skal man ikke fundere på når man holder på med trepanel
kall det hva du vil, tror alle forstår hva du mener.

selvfølgelig kan en trepanel være både ettrinnstettet og torinnstettet, eller mener du at det ikke går?

H
S smurfen72 skrev:
Hva kan skje om noe vann kommer gjennom panelet og ikke tørker raskt nok? Isolasjonen tåler vann godt, jeg mener denne typen plater kan være uskyttet i noen måneder ifølge produsenten, og vannet kommer ikke til trekonstruksjonen siden vi har et heldekkende isoleringslag. Det skulle kanskje vært om lektene eller panelet tar skade i så fall, men trevirke tåler vann bra
Kanskje det dummeste innlegget hittil i tråden, som viser din uvitenhet.

I følge din resonnering trenger man jo ikke bry seg om at fukt kommer inn i veggen.
Veggen tåler jo fukt godt.
Hvorfor setter vi da en diff. plast på innsiden for å hindre at fukt kommer inn i veggen når veggen tåler fukt så bra?
Vil du at jeg forklarer for deg, eller kan du lese om det selv?

For øvrig tror du ikke vann trenger gjennom heldekkende isoleringslag?
Det er en stor trykkforskjell over fasaden, det er derfor man har totrinns-tettede konstruksjoner hvis du ikke visste det. Fukt vil presses inn i hele veggkonstruksjonen.

Du får nok forklare for jeg skjønner ikke hvordan det går til. På innsiden er det risiko for at fukt presses inn i fasaden, men slik jeg forstår det finnes ikke den risikoen på utsiden så lenge man har en luftspalte på 28-32 mm som det alltid blir med denne typen av plate eller? På innsiden bruker man en annen type isolasjon som vi ikke diskuterer her, har ikke hørt noen produsent anbefale at en tradisjonelt isolert stamme kan stå uten kledning noen måned, men det har jeg for meg er ok med vestkyst plate. Disse platene er harde omtrent som en mark plate og de blir i alle fall ikke merkbart våte om de ligger ute i regn. Det skal være veldig lite vann som kommer gjennom en ekte trepanel visst blir panelen fuktig, men det finnes jo luftspalte og vannet hopper ikke 30 mm over fra paneler til isolasjonen.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
H
S smurfen72 skrev:
Du må nok forklare for jeg forstår ikke hvordan det går til. På innsiden er det fare for at fuktighet presses inn i fasaden, men slik jeg forstår det, er den risikoen ikke til stede på utsiden så lenge man har en luftspalte på 28-32 mm som det alltid blir med denne typen plate, eller? På innsiden bruker man en annen type isolasjon som vi ikke diskuterer her har ikke hørt noen produsent anbefale at en tradisjonelt isolert stamme kan stå uten kledning noen måneder, men det mener jeg er ok med vestkystplate. Disse platene er harde omtrent som en markplate og de blir i alle fall ikke merkbart våte om de ligger ute i regn. Det skal være veldig lite vann som kommer gjennom et skikkelig trepanel, selvfølgelig blir panelet fuktig, men det finnes jo luftspalte og vannet hopper ikke 30 mm over fra panelene til isolasjonen.

Først og fremst, vet du hvorfor man har en to-trinns tetningskonstruksjon og hvordan den fungerer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.