49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
Nei det gjorde jeg ikke, men du snakker om luftspalter, det ventilerer overalt, du har sprekker overalt, størst sprekker blir innenfor knutepunktene(ca 50mm). Du forutsetter at det blir gastett, noe som ikke er tilfelle. Den totale arealet på sprekkene gjør at det ventilerer tilstrekkelig.H hul skrev:
ja, du får luftspalter som luften aldri når fordi du monterer en horisontal lekt kun.X xdigger skrev:
Det holder ikke med gliper og sprekker.
Det skal være en bred luftspalte på minst 25mm bak hele fasadeplaten.
Det finnes hvor mye forskning som helst som viser dette, og det undervises på alle tekniske høyskoler, jeg har for øvrig lest på Chalmers en master innen bygg.
Kan du henvise til noen detalj hvor man tar inn luft via knutlistene? Dette skulle jeg gjerne se.
Dessuten må jeg spørre om en ting til.X xdigger skrev:
Det finnes spesielle hattprofiler for montering av platekledning etc på fasaden.
Disse hattprofiler er alltid perforerte ordentlig for å skape en luftstrøm bak fasaden, hvorfor er de slik hvis de ikke er nødvendige ifølge deg?
DU må forstå at din konstruksjon er en risikokonstruksjon og du får et veldig lite luftrom som i prinsipp vil fungere som en enstegsforseglet fasade og vi vet alle hvor godt de er.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Jeg satte 12 mm lekter vertikalt utenpå platen før jeg satte 28 mm spiklekter. Ikke veldig mye ekstraarbeid, og det føles som at det ventilerer bra.
Skal man se det som at det er en spaltebredde på 12 eller 40 mm?
Skal man se det som at det er en spaltebredde på 12 eller 40 mm?
Nei, du skal vite hvilke påkjenninger en fasade utsettes for når det er slagregn mot fasaden. Jeg har for meg at stormen Gudrun kunne likestilles med en vannsøyle på flere cm over hele fasaden. Da kanskje du forstår hvor mye vann som tar seg inn.R RoBo skrev:
Har du da en fuktig luftspalte så forsvinner hele greia med totrinnsfasade siden trykkforskjellen blir mellom tørt og fuktig.
Finnes mange hus som har lock panel og kun ventileres via glipen mellom bordene har ikke hørt om at noen skulle fått problem på grunn av den lille luftspalten men er ikke noe jeg har eller tenker forske i lar sunn fornuft rå over det meste når jeg bygger.
Nei hvorfor skal man ikke tro på forskningS smurfen72 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Trefasader lekker nok alltid inn litt vann.R RoBo skrev:
Gjennom fuger mellom bordene, gjennom kvist hull som har oppstått når panelet har tørket, gjennom...
Konklusjonen er nok at det skal ventileres bak overflaten/panelet, og den fuktmettede luften må ha noen vei ut.
PS
Akkurat lekt eller lignende paneler med bra avstand mellom bunnbordene, i motsetning til f.eks. dobbelfasede spor, som det var snakk om her, tror jeg normalt er tilstrekkelig ventilert.
De små sagsporene i bordet, som er laget for å forhindre at det slår seg, gir ingen ventilasjon, da de raskt fylles av sagflis, musebæsj, fuglefjær og annet skrot.
Sist redigert:
nei, det er fukten som er problemet, ikke fritt vann. selv om fritt vann også er illeR RoBo skrev:
Forskning kan man tro på hvis den gjøres av uavhengige forskere, problemet er at de ofte har betalt av en aktør, og da vinkles resultatet ofte til (riktig resultat). Er overbevist om at en uavhengig forsker ikke likestiller en panel spikret med 30 mm spalte mot isolasjonen med 1 stegs tett fasade, som er noe helt annet. Googla så får du se forskjellen.H hul skrev: