P Prosit skrev:
Kikket på noen panelbord (dobbelfasspond) som jeg har liggende, og det er to freste spor på baksiden, ca 10 mm brede hver og like dype, så det er kanskje ikke så tett mellom rommene mellom spikkelekten som jeg trodde.

Spørsmålet er, skal man nøye seg med det og altså bare kjøre horisontale spikkelekter (stående panel)?
Les innlegg 25 er helt riktig. Kjør som du har tenkt, blir ikke noe problem.

L
P Prosit skrev:
Kikket på noen panelbord (dobbelfasfals) som jeg har liggende, og det er to freste spor på baksiden, ca 10 mm brede hver og like dype, så det er kanskje ikke så tett mellom rommene mellom spikrene som jeg trodde.

Spørsmålet er, skal man nøye seg med det og altså bare kjøre horisontale spikre (stående panel)?
Det der med 100 år er litt overkurs men må si noe om gamle velprøvde metoder.
Er det slike spor i panelet, så vil det nok ventilere, de er nok ikke laget for moro skyld, men det finnes en hensikt med dem.

P Prosit skrev:
Kikket på noen panelbord (dobbeltfals) som jeg har liggende, og det er to freste spor på baksiden ca 10 mm brede hver og like dype, så det er kanskje ikke så tett mellom rommene mellom lektene som jeg trodde.

Spørsmålet er, skal man nøye seg med det og altså bare kjøre horisontale lekter (stående panel)?
Regn sammen flaten på dine 10*10 mm på en vegg så ser du snart at du har stor nok flate som luften kan ventileres gjennom.

Ja, det er unødvendig å lektere begge veier, dessuten bygger jo fasaden mer da. I mitt tilfelle så bygger fasaden ca 95mm ekstra uansett.

R RoBo skrev:
Les innlegg 25 er helt riktig. Kjør som du har tenkt blir ingen problemer.
Jepp, det var en bekreftelse på ditt innlegg.

H
selvfølgelig fungerer de ikke med liggende lekter kun da forsvinner luftingen som er viktig. i stedet har du et enstegstettet hus som i teorien fungerer men er mye mer følsomt for skader og byggefeil etc.

Riktig så ille blir det ikke. Luftspalten hindrer isolasjonen fra å ha kontakt med panelet. 'Luftningen' innebærer ikke at det skal være noen konstant luftstrøm bak panelet, men de spalter og spor som finnes er tilstrekkelige for å tørke opp innsiden av panelet mellom slagregnene.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
H
Nei, det stemmer ikke. Luften kan jo ikke sirkulere fritt i veggen, noe som er hele poenget for å ventilere bort fukt.

Joda, det kan den visst. Det er ikke gass tett, de sprekker som blir er nok til å ventilere bort fuktighet.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger skrev:
Jada, det kan den visst. Det er ikke gasstett, de sprekkene som blir er nok til å ventilere bort fukt.
nei dere tar feil, hva baserer dere dette på, har dere noensinne arbeidet i byggebransjen eller studert byggefysikk.

40mm spaltebredde er bra om man kan få, 25mm er greit.
Og å ha en vertikal lekt er ytterst viktig for å skape tilstrekkelig luftomsetning.
går man fra 40mm ned til 5mm spaltebredde så øker opptørkings tiden med 10ganger.
det er ekstremt mye.

dette er ikke kontroversielt men støttes uten alle forskningsstudier

S
H hul skrev:
nei dere tar feil, hva baserer dere dette på, har dere noen gang arbeidet i byggsektoren eller studert byggfysikk.

40 mm spaltebredde er bra om man kan få, 25 mm er greit.
Og å ha en vertikal lekt er ytterst viktig for å skape tilstrekkelig luftomsetning.
går man fra 40 mm ned til 5 mm spaltebredde så øker uttørkingstiden med 10 ganger.
det er ekstremt mye.

dette er ikke kontroversielt men støttes av alle forskningsstudier
det funker med både horisontale som vertikale spikregler.
du kan ikke si at et virkelig hus følger hva som står i byggfysikkbøker.
og tror du det så har du ikke arbeidet i byggsektoren særlig lenge

• Liker
Joak
  • Laddar…
H
SBH skrev:
det funkar med både horisontella som vertikala spikregler.
du kan ikke si at et virkelig hus følger hva som står i byggfysikkbøker.
og tror du det så har du ikke arbeidet i byggsektoren nå særlig lenge
De spiller vel ingen rolle om virkelige hus følger hva som står i bøker eller ikke.
Fakta er jo fortsatt at mindre luftspalte øker uttørkingstiden ekstremt mye.
og det er viktig å ha en vertikal lekt for å øke luftomsetningen.
Så spiller det jo ingen rolle om det følges eller ikke, det er fortsatt fakta.

forskning har vist at luftspalter mindre enn 10mm har sterkt begrenset fukttransportevne og dermed lange tørketider

du låser deg inne på at luften må forflytte seg opp og ned, det blåser fra høyre til venstre via knutene med. Spaltebredde på ca 50mm.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
H
X xdigger skrev:
du låser in deg på at lufta må flytte seg opp og ned, det blåser fra høyre til venstre via knutene med. Spaltebredde på ca 50mm.
Haha, nå endrer du deg når du innså at du hadde feil.
og selvklart tar man ikke inn luft ved knutene

"Jeg kan ikke tenke meg at det skulle kunne bli noen problemer!"
- Snekker, Hammarby sjøstad 2006

• Liker
Valkyr og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.