larsbj larsbj skrev:
Luftspalten i veggen bygges alltid sammen med takets luftspalte slik at luften fra veggen kan komme ut. (om man gjør rett)
Det fungerer i gamle hus uten eller med dårlig luftspalte, men det skyldes at temperaturen holdes oppe av lekke varme innenfra.
Man bygger jo uten luftspalte i nye hus nå til dags.

Jeg holder på med samme jobb, bare med vestkystplaten, du får luftspalte med diatanshylsene siden du har spikerlekter. Ingen øvrig vindsperre i alle fall når det gjelder vestkystplaten, men kan ikke tenke meg at Isover har laget et system hvor man skal trenge å styre med vindsperre heller.

Skulle du montere lengre distanser så vil lektene sitte ranglete ville jeg tro, så ikke gjør det unødvendig komplisert!

• Liker
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Man bygger jo uten luftspalte i nye hus nå for tiden.
Tvilsomt gi gjerne noen eksempler på hus uten luftspalte i veggene, tror de fleste har lært av problemene med enstegstettede fasader.

• Liker
xdigger
  • Laddar…
L
Ifølge det bildet ovenfor, ser det veldig rart ut med en dampsperre nesten midt i veggen. Det gjør at ifølge gammeldags byggemåte som har fungert i alle tider, ikke er bra. Damptrykket om vinteren går inn og stopper der, kan ikke komme ut. Husene skal nå være så tette (som en termos) ifølge ekspertise og byggverksinstituttet, og mekanisk ventilasjon er et must og skal finnes. Kan tenke meg at det resonerer om viften går 24/7, så skal et undertrykk bli og damptrykket ikke bli som overtrykk. Satser kanskje en peng på at om noen år så sier noen at det ikke var feil, kanskje vil det komme frem at det ikke var riktig bra, så sitter det ganske mange med Svarteper. Akkurat som de plastmalingene som kom på 70-tallet, var for tette, fuktigheten ble værende i panelet og den råtnet. For min egen del ville jeg aldri bygge uten luftspalte bak panelet.

Dampsperren sitter jo bare 45 mm fra innsiden som installasjonssjikt. Alt dette bygger jo på at husene er veldig tette innvendig og mekanisk ventilasjon, først og fremst avtrekk, men synes selv at også styrt tilluft er å foretrekke. larsbj jeg skrev litt uklart, selvfølgelig luft som på bildet på veggene, men ikke luftet takfot og da står jo luften i alle fall stille bak panelet da det ikke finnes noen lufting i overkant. Derfor finnes det ikke behov for doble sløyfer.

Og slik skal det være om man ikke bruker Isovers fasadeskive/Västkustskiva. Vi snakker jo om ulike byggesystem. Men installasjonssjiktet er jo alltid med fordel der.
Vagg03.jpg

L
Kan kjøpe det
Det med plasten 45 in er nok fordi som du sier installasjonene av el, da blir det ikke en masse hull i den, som skal tapes, likt i taket med taping (takbokser og annet) men ikke å være uten luftspalte

R RoBo skrev:
Og slik skal det være hvis man ikke bruker Isovers fasadeskive/Västkustskiva. Vi snakker jo om forskjellige byggesystemer. Men installasjonssjiktet er jo alltid med fordel der.
[bild]
Her blir det åpenbart fritt frem for luften å sirkulere nedenfra og opp (eller muligens motsatt) siden de horisontale spikrene sitter et stykke ut fra isolering/vindduk. Burde man ikke ønske å oppnå det samme med fasadeskive/västhusskiva? I A-hus-bildet blir det tette rom mellom spikrene siden panel og skive slutter ganske tett mot lektene - eller kan man nøye seg med de små sprekkene som antagelig blir der panelbordene møtes?

Siden det dreier seg om tilleggsisolering, vil jeg maksimere isolasjonstykkelsen men minimere "unødvendig" dybde på konstruksjonen så å ha 28 mm luft føles surt hvis det ikke er absolutt nødvendig...

Jeg kan ikke tenke meg at det er noen problemer i det hele tatt med å kun ha liggende spiklekter utenpå vestkustskivan. Bruk 22 mm og maks 600 mm mellom distansene bygger jo mindre da. En panel blir jo ikke helt tett heller. Men jeg hadde nok satt vindsperre innenfor skivan.

Det er jo en luftspalte så fuktig virke ikke skal ligge direkte mot isolasjonen det er ingen luftkanal det handler om der store mengder luft skal passere og det blir gliper så det rekker bak panelet og antar at den er sporfreset.

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
Slik blir det med vestkystplate, rekker ikke lese hva dere har skrevet, tenkte mest å vise.

Vestkystplaten har jo et glassfibersjikt som skal fungere som vindpapp typ.

• Byggematerialer med treplate, vestkystskive og isolasjon laget av glassfiber ved en veranda.
Sist redigert:
  • Liker
Rumpnissen og 1 annen
  • Laddar…
L
At det er glassfiberskikt kjøper jeg i alle fall som vindtett, men med liggende spikerlekter så kommer ikke luften til å dra oppover, det er jo stopp mellom disse, men kanskje jeg tilhører den eldre stammen og ikke kan ta til meg nye funn, uten bygger med de gamle velprøvde måtene som jeg vet har fungert i nesten 100 år.

En panel er jo ikke helt tett, det luftes garantert mellom rommene med.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
At det er glassfiberskikt kjøper jeg i alle fall som vindtett, men med liggende spikeregler så kommer ikke luften til å dra oppover, det er jo stopp mellom disse, men kanskje jeg tilhører den eldre stammen og ikke kan ta til meg nye funn, uten bygger med de gamle utprøvde metodene som jeg vet har fungert i nesten 100 år
100 år, er det tømmer da eller sponfylte vegger? Uansett er det meget vanskelig å oppfylle bygg kravene i dag med nesten 100 år gammel byggemåte.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Sjekket på noen panelbord (dobbeltfaspanel) som jeg har liggende og det er to freste spor på baksiden ca 10 mm brede hver og like dype, så det er kanskje ikke så tett mellom rommene mellom spikerlekt som jeg trodde.

Spørsmålet er, skal man nøye seg med det og altså bare kjøre horisontale spikerlekt (stående panel)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.