Jeg håper å komme i gang med fasadbytte med tilleggsisolering innen noen uker og har sett på Isovers Fasadskiva.

Det jeg ikke forstår er om man får en luftspalte mellom spiklekter og isolering når man bruker deres distanshylse. For å få det trenger distanshylsen å være noe lengre enn platens tykkelse - er det så?

Hva blir det for panel?

Sist redigert:
Stående spontet, dobbeltfas er tanken så det blir ingen ventilasjon i panelet i seg selv, så derfor spørsmålet mitt. Om det ikke blir et luftrom automatisk med avstandshylsene så får jeg vel legge lekter først vertikalt og så spikerlekter horisontalt, men det hadde vært fint å slippe det.

For så vidt kan man vel gå opp en størrelse i avstandshylser (i mitt tilfelle trolig 50->80), men om det allerede blir luftrom med "riktig" hylser er det enklest og billigst.

Hvor tykk er isolasjonen, i?
Hvor lange er distansene, d?
d - i = luftspalte, så må det vel være?

Isover viser bare hvordan man monterer med liggende panel, så dette virker å være noe de ikke har tenkt på.
Yttervegg med delvis installert liggende panel, synlig isolasjon og spikregler på et hus. Rødt tak og store vinduer ses også.

Ring og spør vetja!

Jeg selv hadde nok satt krysslagte spikregler som du skriver.
Og om du bruker "for lang" distanse, så holdes jo ikke platen på plass ordentlig.

Er det ingen vindpapp?

L
Så det samme, normalt vindsperre nærmest isolasjonen, deretter spikerlekter å sette panelen i
blir luftspalte bak panelet

Luftspalte blir det på grunn av den regel man monterer, ikke på grunn av distansehylsen. Det trengs ingen vindsperre til disse platene.

Skivene holdes fast av spiker/skruer med plastskiver på, så hvis man vil, kan man sikkert bruke lenger avstandsstykker. Jeg ville vært fornøyd med glipene som blir mellom lektene og panelet. Ofte er jo panelet sporfrest på baksiden, og selve panelet ligger jo et godt stykke ut fra isolasjonen, og det er nok det som er viktigst.

Jeg tenker så her:
* isolasjonen holdes på plass med plastskiver i henhold til monteringsanvisning
* spikrelekten gir luftspalte mellom isolasjon og panel, men det blir ingen sirkulasjon da spikrelekten slutter (nesten) tett mot isolasjon og panel (det blir altså lukkede rom bak panelet)
* spor på baksiden av panelet, det blir nok minimal luftsirkulasjon der?
* avhengig av hvilken fasadeplate man velger, skal man ha vindsperre eller ikke
* paroc har lignende system, det er også interessant. Vil dog minimere tykkelsen og Isover ser ut til å ha bedre lambda.

Sist redigert:
  • Liker
Joel. og 1 annen
  • Laddar…
Som andre allerede har påpekt, er ikke vindsperre på utsiden nødvendig da platen i seg selv er utstyrt med vindsperre på baksiden.

Avstandsstykkene er til for å ha noe stabilt å feste lekten mot når du spikrer. Det vil si at de skal gjennom isolasjonen og nå den underliggende veggen.

Selv satte jeg avstandsstykker som var like tykke som platene, fulgt av lekt og spikerlekt. For å få til en fornuftig luftspalte.

• Liker
Kyleman
  • Laddar…
På nybygde hus monterer man vindsperren bak fasadelementet, også kalt vestkystplate. Det er ingen grunn til å montere doble spikerslag, det fungerer bra uansett, det viktigste er at panelet ikke ligger mot isolasjonen. Luften beveger seg ikke nevneverdig der uansett system.

R RoBo skrev:
På nybyggde hus monterer man vindsperren bak fasadeplaten også kalt vestkystplate. Det er ingen grunn til å montere doble spiklekter, det fungerer bra likevel. Det viktigste er at panelen ikke ligger mot isolasjonen. Luften beveger seg ikke nevneverdig der uansett system.
I takt med at hus blir mer velisolerte finnes det nok en grunn til å sette en luftlek under spikrelevene så luften har "fri" passasje i vertikal retning. I tillegg er det en fordel isoleringssynspunkt at eventuelt vindtrykk har fri vei ut og ikke inn i isolasjonen.

Kan ikke tenke meg at det s
larsbj larsbj skrev:
I takt med at hus blir mer velisolerte finnes det nok en grunn til å sette en luftlekt under spikerreglene slik at luften har "fri" passasje i vertikal retning.
I tillegg er det en fordel isoleringssynspunkt at eventuelt vindtrykk har fri vei ut og ikke inn i isoleringen.
Kan ikke tenke meg at det gjør noen forskjell. Er vel ingen som bygger med luftspalte opp mot rupanelet f.eks. Nei der har du feil.

R RoBo skrev:
Kan ikke tenke meg at det gjør noen forskjell. Er vel ingen som bygger med luftspalte opp mot råsponten f.eks. Nei der tar du feil.
Luftspalten i veggen bygges alltid sammen med takets luftspalte slik at luften fra veggen kan komme ut. (om man gjør det riktig)
Det fungerer i gamle hus uten eller med dårlig luftspalte men det skyldes at temperaturen holdes oppe av lekkende varme innenfra.

Eksempel på en korrekt utført vegg
Energiveggens oppbygging: Klimatskal_uppbyggnad.jpg
1. 22 mm trefasade
2. 28 mm spiklekter
3. 50 mm fasadeplate/isolasjon
4. Vindtette
5. 170 mm stender + isolasjon
6. 0,11 mm plastfolie
7. 45 mm stender + isolasjon
8. 11 mm OSB-plate
9. 13 mm gips

Kilde: A-hus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.