49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
ok så isover er alltid involvert ved hver k-tegning som lages. bra å viteH hul skrev:
nei slik som du tenker kan man ikke gjøre.GK100 skrev:
Så det begynner å løsne litt nå etter dette enorme antall innlegg dvs. #267, 268 at det som for en type person som f.eks. SBH er nærmest selvsagt skal være så vanskelig for enkelte å kunne akseptere er merkelig. Dvs. at man med beste forstand under riktige forutsetninger kan bygge med disse platene og distanser uten noen ekstra ribber i vertikal om man ikke trenger dem av andre grunner. Og helt uten problemer eller forhøyede risikoer..
Det er en risikokonstruksjon som KAN føre til skader og hvis man vet om det skal man strebe etter å ikke bygge slik når det finnes løsninger på problemet.
plate på mark med isolasjon over platen er også en risikokonstruksjon som man sluttet med fordi enkelte hus ble fuktskadet, men langt fra alle.
I følge deres resonnement skulle man fortsette med dette siden det noen ganger fungerte til tross for at man visste at det var en risikokonstruksjon.
Nå vet vi bedre og bygger ikke plate på mark på den måten lenger og det samme gjelder for to-trinns tette fasader.
En trepanel med kun horisontale lekter er ikke to-trinns tettet, så enkelt er det.
Jeg har siden for noen dager siden fått svar. Svaret er dessuten fra det som ser ut til å være en seniorutvikler. Jeg trenger imidlertid tilgang til en datamaskin for å sette sammen dialogen. Gi meg noen dager til jeg er tilbake på hjemmebane.
Budgivningen er åpen!
Budgivningen er åpen!
Endelig!Nyfniken skrev:
Slik så min spørsmålsstilling ut:
"Jeg leser informasjon om deres fasadeplate på nettet hvor man kan lese følgende:
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering
"Luftspalte bak trekledning
Lufting bak trekledning er like viktig som bak andre fasadematerialer. Først og fremst bør du være nøye med å velge et trevirke av god kvalitet. Endeveden på kledningen skal skråskjæres med fall utover for at vannet skal renne lettere av. Fugene bør være forskjøvet samt jevnt fordelt over flaten. En passende dimensjon på spikerlektene er 28 x 70 mm. Da dannes en luftspalte som bidrar til at inntrengende vann tørker ut.
Det finnes ulike kledningsutførelser. Ved stående kledning med dekklist brukes en underliggende bord som er minst 22 x 175 mm og en dekklist som er minst 19 x 38 mm. Her settes spikerregelen horisontalt, noe som gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekt i høyderetningen før den horisontale spikerregelen settes, skapes en luftspalte."
Men i monteringsanvisningen finnes det ingen vertikal lekt med. Hva gjelder? Trengs det vertikale luftspalter bak kledningen?"
-----
Etter noen dager får jeg følgende (litt svakt svar kan jeg synes):
"Beklager at din e-post har ligget ubesvart under vår ferie.
I arbeidsanvisning viser vi bare eksempelet med dekklist på horisontal lekt.
Om du trenger horisontal lekt f.eks. i forbindelse med liggende kledning går det til på samme måte med hull som mothold."
-----
Så jeg presiserte mitt spørsmål:
"Jeg er ikke sikker på at jeg forstår svaret. I teksten på nettsiden står det at det ikke er nok med horisontal spikerlekt (ved stående kledning).
Hvordan garanterer man ventilasjon av kledningen med kun horisontale spalter?"
-----
Og fikk da følgende svar:
"Det blir en svak ventilasjon i de vertikale sprekker mellom bordene i det første laget av kledning."
-----
Hilsener og signaturer er klippet bort, ellers autentisk.