49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
Her er det jo ingen krysslagte lekter.Nyfniken skrev:
Hvis jeg går inn på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva så står det under overskriften "Luftspalte bak trefasade" følgende:
"Lufting bak trefasade er like viktig som bak andre fasadematerialer ... Ved stående panel ... Her settes spikerregelen horisontalt hvilket gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekt i høyderetning før den horisontale spikerregelen settes skapes en luftspalte"
Har dere virkelig lest monteringsanvisningene når dere har bygd alle de der husene?
http://www.isover.se/sites/isover.s...etsanvisning_isover_fasadskiva_30_2016-12.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Interessant diskusjon!
Gir et ansikt til ordtaket å male seg inn i et hjørne
Jeg har tidligere redegjort for mitt syn og det fordelaktige med liggende panel.
Men nå har jeg begynt å fundere.
Siden jeg har en uventilert såkalt klimavind, er det ingen luftspalte opp under undertakets sutaket. Og naturligvis har de nøyaktige snekkerne bygget veggene supertett ved forbindelsen mellom ytterveggens Z-panel og sutaket i taket, respektive utegipsen, som fungerer som vindsperre i veggene og sutaket.
Hmmm, må kanskje gi meg opp med hullsagen og lage litt ventilasjonshull i ytterpanelet rett under taket, så all fuktig luft kan komme ut.
Men man ser jo nedenfra hvor utette skjøtene i Z-panelet er. Kanskje det holder?
Jeg har tidligere redegjort for mitt syn og det fordelaktige med liggende panel.
Siden jeg har en uventilert såkalt klimavind, er det ingen luftspalte opp under undertakets sutaket. Og naturligvis har de nøyaktige snekkerne bygget veggene supertett ved forbindelsen mellom ytterveggens Z-panel og sutaket i taket, respektive utegipsen, som fungerer som vindsperre i veggene og sutaket.
Hmmm, må kanskje gi meg opp med hullsagen og lage litt ventilasjonshull i ytterpanelet rett under taket, så all fuktig luft kan komme ut.
Men man ser jo nedenfra hvor utette skjøtene i Z-panelet er. Kanskje det holder?
du vet antakelig hvor jeg står i spørsmålet hvis du har fulgt med i tråden.KnockOnWood skrev:
Interessant diskusjon!
Jeg har tidligere redegjort for mitt syn og fordelene med liggende panel.
Siden jeg har en uventilert såkalt klimavind, er det ingen luftspalte opp under rupaneletaket. Og naturligvis har de nøye snekkerne bygget veggene svært tett ved tilkoblingen mellom ytterveggens Z-panel og rupanelet i taket respektive utegipsen, som fungerer som vindsperre i veggene og rupanelet.
Hmmm, må kanskje ta frem hullsagen og lage noen ventilasjonshull i ytterpanelet like under taket, slik at all fuktig luft kan slippe ut.
Men man ser jo nedenfra hvor utette skjøtene i Z-panelet er. Kanskje det er nok?
Jeg hadde jo på noen måte ventilert i overkant om jeg var deg, er en såpass enkel løsning
Ikke glem insektsnett.
Jeg ville ikke blitt veldig overrasket om den vertikale spikklatten er lost in translation mellom konstruktøren og den tekniske dokumentatøren som har skrevet monteringsanvisningen.
De har neppe skrevet avsnittet om at vertikal lekter trengs ved en feiltakelse.
Jeg ville ikke blitt veldig overrasket om den vertikale spikklatten er lost in translation mellom konstruktøren og den tekniske dokumentatøren som har skrevet monteringsanvisningen.
De har neppe skrevet avsnittet om at vertikal lekter trengs ved en feiltakelse.
va har isovers dokumentasjon å gjøre med nyproduksjon eller renovering av et hus?Nyfniken skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Rimeligvis veldig mye når man velger å bruke et av deres systemer, noe denne tråden i stor grad handler om, derfor tittelen "Gir Isovers distansehylse luftesjikt (fasadeplate)?"SBH skrev:
Det er jo til og med du som har henvist til deres montasjedokumentasjon og foreslått at leverandøren av sitt system vet best.
Så. Nå har jeg sendt e-post til deres support.Nyfniken skrev:
Så for øvrig at de har fraskrevet seg på en måte: "Det finnes også stående panel med lockbrädor hvor bunnplanken er minst 19 x 150 mm og lockbrädan 22 x 150 mm. Her er lektere ganske bred, hvilket danner ventilasjonskanaler bak lockbrädan, se bilde nedenfor."
(Hvorfor i all verden skulle man kjøpe panel hvor det skiller 3 mm i tykkelse?)
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering
jo klart at litt luft vil passere bak overliggeren.Nyfniken skrev:
Så. Nå har jeg mailet deres support.
Såg for øvrig at de har fraskrevet seg på en måte: "Det finnes også stående panel med overliggere der bunnbordet er minst 19 x 150 mm og overliggeren 22 x 150 mm. Her er læktbordet ganske bredt, noe som danner ventilasjonskanaler bak overliggeren, se bilde nedenfor."
(Hvorfor i all verden skulle man kjøpe panel der det skiller 3 mm i tykkelse?)
[lenke]
Men de studiene har påvist at dette ikke er tilstrekkelig uten et fritt luftrom på litt over 20 mm er optimal.
Det blir ganske mye vann som skal ventileres bort så det ikke presser inn i fasaden.
Så kan det hende at noe skjer som en takrenne blir overfylt, storm, en fuge blir gammel, innfesting tas bort og glemmes å tettes igjen, osv osv.
Da blir belastningene veldig store for luftrommet, og omsetningen av tørr luft som kan ventilere bort fuktigheten, trenger å være stor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Så det begynner å løsne litt nå etter dette enorme antallet innlegg dvs #267, 268 at det som for en type person som f.eks. SBH er nærmest selvfølgelig skal være så vanskelig for enkelte å kunne akseptere, er merkelig. Dvs. at man med beste forståelse under riktige forutsetninger kan bygge med disse platene og distanser uten noen ekstra ribber i vertikal hvis man ikke trenger dem av andre grunner. Og helt uten problemer eller forhøyede risikoer.