49.616 lest ·
320 svar
50k lest
320 svar
Gir Isovers distansehylse luftspalte (fasadeskive)?
Henger ikke med finnes det forskning som motsier det du presenterte? 8-12 mm som er ganske vanlig er hele spalten som blir mellom papp og panelet ved tradisjonell isolering med f.eks. isovers løsning blir spalten like grov som lekten gjetningsvis rundt 28-34 mm men den vertikale spalten blir mindre der brukes kun spalten i eller mellom bordene. Jeg har ingen anelse hvor stor spalte det kreves for å få et trykkutjevnende kammer men antar at det kreves veldig liten spalte for å jevne ut trykket eller hvor stor spalte kreves det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det der som HUL skriver om trykkutjevnede kamre osv er jo bare tull, og det er litt synd, for i sak har jo HUL rett!
Ytterpanelet fuktes ved regn, noe vann trenger inn innenfor panelet, og fuktigheten må ventileres bort for å ikke bli værende i isolasjon og treverk og gi opphav til mugg.
Så en luftspalte trengs, og den skal naturligvis være åpen både oppe og nede, slik at det kan bli litt luftutveksling gjennom konveksjon, som ventilerer bort fukten. Det er jo elementær fysikk!
Å løse dette med en ekstra centimeter tykk lekt bak spikerlekten når man har stående panel synes jeg er en billig pris for å holde ytterveggene friske og tørre!
Ytterpanelet fuktes ved regn, noe vann trenger inn innenfor panelet, og fuktigheten må ventileres bort for å ikke bli værende i isolasjon og treverk og gi opphav til mugg.
Så en luftspalte trengs, og den skal naturligvis være åpen både oppe og nede, slik at det kan bli litt luftutveksling gjennom konveksjon, som ventilerer bort fukten. Det er jo elementær fysikk!
Å løse dette med en ekstra centimeter tykk lekt bak spikerlekten når man har stående panel synes jeg er en billig pris for å holde ytterveggene friske og tørre!
Normalt tror jeg panelet klarer seg bra uten luft spalte den er jo så tynn ca 22 mm så den tørker bra selv om den tørker kun utover men derimot isolasjon vil få en del fukt i seg. En vanlig 45*95 nysaget tørker på noen uker om den ligger fritt og det bør også panel gjøre som kun tørker i én retning.
Forstår ikke hva det har med saken å gjøre uavhengig av om man liker å male eller ei bør man velge en farge som ikke kan sammenlignes med en plastpose å male med noe slikt hva det nå er vil nok ødelegge huset mer enn beskytte.
Jo men med ditt resonnement så er jo luftspalte unødvendig.S smurfen72 skrev:
Men nå har man en luftspalte av helt andre årsaker enn de du nevner.
Luftspaltens funksjon er å være en del i en totrinns-tettet funksjon.
Der man skiller mellom regntettingen og vindtettingen med et trykkutjevnende sjikt.
Altså vil fuktigheten som kommer inn i luftspalten ventileres bort av luftsirkulasjonen, og for å gjøre dette kreves en tilstrekkelig bred luftspalte der luften kan bevege seg fritt som er åpen i overkant og underkant.
Dette fører til at trykkforskjellen over fasaden blir mellom tørre rom og dermed er det ingen risiko for at fuktig luft presses inn i fasaden og kondenserer alternativt vann presses inn i fasaden.
Der man skiller mellom regntettingen og vindtettingen med et trykkutjevnende sjikt.
Altså vil fuktigheten som kommer inn i luftspalten ventileres bort av luftsirkulasjonen, og for å gjøre dette kreves en tilstrekkelig bred luftspalte der luften kan bevege seg fritt som er åpen i overkant og underkant.
Dette fører til at trykkforskjellen over fasaden blir mellom tørre rom og dermed er det ingen risiko for at fuktig luft presses inn i fasaden og kondenserer alternativt vann presses inn i fasaden.
jeg kan ikke svare i et eksakt tall og det er ikke min mening heller.S smurfen72 skrev:
Uten snarere at det kreves en luftspalte og kun horisontal lekt samt panel ikke oppfyller fullgod luftspalte.
Mange har foreslått at det rekker med horisontal men da vil ikke fukt kunne ventileres bort hvilket fører til en fuktig "luftspalte" og dermed fyller ikke totrinns tettingen noen funksjon og fuktig luft vil presses inn i fasaden.
Men flere av rapportene viste jo at det var markant forskjell i uttørkingstid på om man økte fra noen mm til opp mot 15-20mm.
Men nå svarte du i alle fall, noe som er en forutsetning for en eller annen type diskusjon. Spørsmålet er om det gjør noe med lengre uttørkingstid. Et tradisjonelt luftspalte, si 12 mm, der pappen og isolasjonen ofte bukter ut og ligger nærmere enn det til panelet ser ut til å fungere bra så vidt jeg vet, men isover typen med ca 30 mm spalte + vertikal lufting via spor i panelet skulle ikke fungere høres urimelig ut for meg.
Nei nå snakker vi jo ulikt eller det samme avhengig av hvordan man ser det.S smurfen72 skrev:Men nå svarte du i alle fall, hvilket er en forutsetning for noen type diskusjon. Spørsmålet er om det gjør noe med lengre uttørkningstid. En tradisjonell luftspalte si 12 mm der papp og isolasjon ofte buler ut og ligger nærmere enn så til panelet ser ut til å fungere bra så vidt jeg vet, men isover-typen med ca 30 mm spalte + vertikal lufting via spor i panelet skulle ikke fungere høres urimelig ut for meg.
Den luftspalten som flere har forsvart her, som isover hadde Med på noen monteringsanvisning bestod av horisontal lekter og panel rett på de.
Altså 0 mm luftspalte der panelet ligger inntil spiklekten. Det var dette jeg var imot.
Hvor får du noen 30mm pluss vertikal lekter fra?
I så fall er det jo topp, men det var ikke det som ble diskutert i tråden og flere forsvart.
Det blir 30 mm spalte mellom isolasjon og panel, men den vertikale luftingen mellom rommene skjer via spor eller glipper mellom panelet. En kort innsnøring på et rør innen VVS eller vent gir ikke så stor struping av strømmen, og antar at det blir lignende her også at luftstrømmen blir større enn hva de små sporene ville gitt hvis det kun ble ventilert via dem, siden spalten er så stor på større delen av veggen.