H
GK100 GK100 skrev:
Ikke gjør deg til hul, forhåpentligvis er ingenting uklart i det innlegget for noen med dine kapasiteter. At du kjører med SBH i en slags ringdans må så være, men som jeg ser det, ser det utrolig kjedelig ut for ikke å si tåpelig ut. Jeg skrev tidligere og nå bare for å gi et lite signal om at det ikke fører frem som dere holder på.

Det interesserer meg ikke nok og gir heller ingen merverdi til tråden å også skulle gå inn i dette gnaget. Den eneste forskjellen ville vært at det ganske snart skulle utkrystallisere seg i en betydelig mer faktabasert retning der hver part direkte skulle måtte vise gjennom egne svar og grove beregninger hva man sikter til. Og der hjelper da ikke noen labbvegger under forhold som man lett kan stille spørsmål om de er relevante innenfor virkelighetens vegger.

Dere kan jo sende PM mellom hverandre i stedet for alle disse korte innleggene uten større verdi, i det minste for meg som leser. Ja, fortsett gjerne om dere vil, det er jo ikke noe som tvinger meg til å lese, men likevel.
jeg og SHB tar vår diskusjon over PM.

Kom med litt faktabaserte teorier eller beregninger om du vil, som viser at kun horisontalt lekt er en fullgod luftspalte. Det har jeg jo etterspurt hele tiden, men ingen har lykkes med å presentere noe, jeg har derimot presentert flere ulike.

H
GK100 GK100 skrev:
Ikke gjør deg til hul, forhåpentligvis er ingenting uklart i det innlegget for noen med dine kapasiteter. At du kjører med SBH i en slags runddans må være greit men det ser, som jeg ser det, utrolig kjedelig for ikke å si tåpelig ut. Jeg skrev tidligere og nå bare for å gi et lite signal om at det ikke fører fremover som dere holder på.

Det interesserer meg ikke nok og gir heller ingen merverdi for tråden at også jeg skulle gå inn i dette snakket. Eneste forskjellen ville være at det ganske snart ville krystallisere seg i en betydelig mer faktabasert retning der hver part direkte skulle vise med egne svar og grove beregninger hva man sikter til. Og der hjelper da ikke noen labbervegger under forhold som man ganske lett kan stille spørsmål rundt om de er relevante i virkelighetens vegger.

Dere kan vel sende PM til hverandre i stedet for alle disse korte innleggene uten større verdi i hvert fall for meg som leser. Ja fortsett gjerne om dere vil, det er jo ingenting som tvinger meg til å lese, men likevel.
Forresten hvorfor skriver du at jeg kjører med SHB.
han er utdannet siviløkonom og flere år enn meg i bransjen så burde vel kunne sin sak eller?

Hvis jeg går inn på Isovers nettside og klikker på Fasadeskive, står det under overskriften "Luftspalte bak trepanel" følgende:
"Lufting bak trepanel er like viktig som bak andre fasadematerialer ... Ved stående panel ... Her settes spikerregelen horisontalt, noe som gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekt i høyden før den horisontale spikerregelen settes, skapes en luftspalte."

Har dere virkelig lest monteringsanvisningene når dere har bygget alle de der husene?

• Liker
Prosit og 2 andre
  • Laddar…
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jeg går inn på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskive står det under overskriften "Luftspalte bak trepanel" følgende:
"Lufting bak trepanel er like viktig som bak andre fasadematerialer ... Ved stående panel ... Her settes spikeregelen horisontalt hvilket gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekt i høyderetning før den horisontale spikeregelen settes, skapes en luftspalte"

Har dere virkelig lest monteringsanvisningene når dere har bygget alle de husene?
De støtter mine påstander ganske tydelig synes jeg.
og viser at de montasjene noen i tråden har gjort er helt feilaktige.

H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jeg går inn på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva så står det under overskriften "Luftspalte bak trekledning" følgende:
"Lufting bak trekledning er like viktig som bak andre fasadematerialer ... Ved stående panel ... Her settes spikerregelen horisontalt, noe som gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekter i høyderetningen før den horisontale spikerregelen settes, skapes en luftspalte"

Har dere virkelig lest monteringsanvisningene når dere har bygget alle de husene?
Men dette er allmenn kunnskap og likevel bygget ganske mange eiendommer og aldri vært med på at man skipper luftspalten.
bortsett fra når man bygde enstegstätade fasader for et antall år siden.

De folk i tråden som bygger på denne måten med kun en horisontal lekter bygger i prinsippet en enstegstätad konstruksjon. Vi vet alle om problemene som kan oppstå.

S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jeg går inn på Isovers hjemmeside og klikker på Fasadskiva så står det under overskriften "Luftspalte bak trepanel" følgende:
"Lufting bak trepanel er like viktig som bak andre fasadematerialer ... Ved stående panel ... Her settes spikeregelen horisontalt hvilket gjør at ingen luftspalte dannes. Ved å plassere en lekt i høyderetningen før den horisontale spikeregelen settes skapes en luftspalte"

Du mener K-ritnigar?

SBH skrev:
Du mener K-tegninger?
Du får kalle det hva du vil. Hver seriøs byggmester som får underlag i hendene med åpenbare eller mistenkte mangler påpeker naturligvis dette tilbake i kjeden for å få det bekreftet at underlaget er korrekt.

GK100 GK100 skrev:
Både du och hul har på noe vis gravt mislykkes i flere vesentlige steg i deres bygg om det som har blitt trådens absurde skrivesirkus, dvs. om vertikal lekter er så viktig/nødvendig viser seg avgjørende. Flere av spørsmålene som noen har brakt opp, f.eks. hva innebærer tallene fra studiene og ved hvilke nivåer bør vi se det som problematisk? Hvilken andel av dekkende overflate trenger frigjøres av spalter pga. bunn/lokkbord for at ventilasjon vertikalt blir tilstrekkelig? Hvorfor sees akkurat den vertikale komponenten som så viktig, skjer ikke ulike transporter av vann foruten fritt likevel i alle retninger?
Jeg har ikke bygget et smekk. Men jeg synes at emnet er interessant.

"Hvorfor sees akkurat den vertikale komponenten som så viktig, skjer ikke ulike transporter av vann foruten fritt likevel i alle retninger?" - Jeg vet ikke om det var et spørsmål rettet til meg, men i enden på disse horisontale rommene sitter jo knutebordene/tilsvarende. Den luften er jo innestengt og kommer ingen vei.

H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jeg har ikke bygget noe. Men jeg synes emnet er interessant.

"Hvorfor ses den vertikale komponenten som så viktig, skjer ikke ulike transporter av vann, foruten fritt, like godt i alle retninger?" - Jeg vet ikke om det var et spørsmål rettet til meg, men i enden av disse horisontale rommene sitter jo knutplatene/tilsvarende. Den luften er jo innesperret og kommer ingen vei.
Det er akkurat det jeg prøver å si, at luften blir innesperret, ikke skapes det en fri luftstrøm.
For å ventilere bort fuktig luft kreves ny tørr luft. Uten en høy luftutskifting blir det umulig.

SBH skrev:
Jeg forstår det tegnes feil med vilje mener du?
Nei, er det tegnet med vilje så er det ikke feiltegnet. Men alle gjør jo feil, også de bak skrivebordene. ;)

Rarere ting har jo skjedd enn at en konstruktør har glemt å tegne inn litt lekter på en tegning. Om man da får en tegning i hånden der det mangler noe man selv synes burde være med, gjør man klokt i å sjekke med den som har laget tegningen om det virkelig skal være sånn.

Eller så later man som det regner og bygger nøyaktig etter tegningen og skylder på noen andre når det så viser seg at det har blitt feil (men som det var tegnet).

H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nei, er det tegnet med vilje så er det ikke feiltegnet. Men alle gjør jo feil, også de bak skrivebordet. ;)

Merkelige ting har jo skjedd enn at en konstruktør har glemt å tegne inn litt lekter på en tegning. Hvis man da får en tegning i hånda der det mangler noe man selv mener burde vært der, så gjør man klokt i å sjekke med den som har laget tegningen om det virkelig skal være slik.

Eller så later man som at det regner og bygger nøyaktig etter tegningen og skylder på noen andre når det så viser seg at det har blitt feil (selv om det var slik det ble tegnet).
Hadde vi bygget blindt etter tegning så hadde det vært ganske mye feil, konstruktører er mennesker de også, gjør feil hele tiden.

Så skal man vite at de som tegner k-tegninger ofte er nyutdannede konstruktører og da begynner man med bare å tegne CAD. Lett da å overse noe eller ikke se en feil hvis det gjøres. Nevner de det i sin beskrivelse så skal de jo selvsagt være.

Så er det jo ganske logisk at det trengs et luftspalte.

H
SBH skrev:
Dom som jag känner till är absolut inga duvungar när det gäller k-ritningar.
Men nu säger ju Isover att de krävs lutning med horisontel och vertikal läkt vi träpanel för att skapa en luftspalt.

Du sa tidigare att du följde Isover eftersom dom vr leverantör och borde veta.
Gäller de inte fortfarande?

H
SBH skrev:
alle produsenter endrer seg etter behov.

hva er det for helling du skal ha?
Luftning som jeg tror alle forsto utenom du.

H
Har ikke klaget på din staving.

Kan du svare på, hvordan du stiller deg til at også Isover nå forespråker krysslagt lekter?

H
SBH skrev:
ser tidigare inlägg
Kan du svare på hvordan du stiller deg til at også Isover (leverandør) nå forespråker krysslekt for å skape fullgod luftspalte?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.