H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är din tolkning. :D
Jo så er de. Men de skriver jo tydelig at det kun blir en svak ventilasjon og det er jo hele greia man vil unngå.
Som all forskning har vist med.

De nevnte ingenting om at det skulle tilsvare enstegs tetta fasade, hvilke det har blitt påstått i tråden tidligere?

Sitaten oven er ordrett. Kontentan er vel i prinsippet: "Med stående panel trengs ingen luftspalte for luftspalten er innebygd i fasaden."

Det vil jo kreve at det ikke finnes noen drypplist halvveis tenker jeg. Som det gjør på min fasade.

H
S smurfen72 skrev:
De nevnte ingenting om at det skulle tilsvare enstegs tett fasade som det har blitt påstått i tråden tidligere?
At de skulle tilsvare enstegstett er ikke bare hva jeg sier, men også hva forskningen har vist, disse artiklene har jeg vedlagt i tidligere innlegg.

Og det er ganske opplagt når man tenker etter. Men jeg tror problemet er at mange ikke vet hvordan en luftspalte fungerer og dens funksjon. Hvis du ikke har et trykkutjevnende sjikt så forsvinner jo hele greia med totrinnstetting.

Men folk ser ut til å tro at luftspalten er til for andre ting, typisk at kun innkommende vann skal ventileres bort osv.

Merkelig at isover ikke vet om det da for de ser ut til å ha gått glipp av at fasaden blir enstegs tetting uten vertikal lekter.

• Liker
Joak
  • Laddar…
H
S smurfen72 skrev:
Rart at isover ikke vet om det da for de ser ut til å ha oversett at fasaden blir enstegs tett uten vertikale lekter.
Jo men forskningsverdenen mot Isover.
Jeg vet hvem jeg stiller meg bak.

Dessuten er det veldig logisk, enkel fysikk

Du kommer nok ikke lenger nå hul, det finnes selvfølgelig grenser for begge måter å løse problemet på. Du har tidligere ikke kunnet angi ved omtrent hvilke geometriske forhold spaltene vertikalt i panelet blir ekvivalente eller tilstrekkelige mot en gitt åpning på grunn av den omfavnte vertikale ribben.

Kanskje til og med slik at begge løsningene har mer uventede effekter i visse tilfeller som ikke tas med i vurderingene og som gir både fordeler og ulemper. I dette tilfellet ser jeg det som ganske enkelt å lene seg mot den erfaringsbanken som finnes og som delvis har blitt uttrykt av diverse skribenter i tråden til tross for at noen virkelig har vært ustrukturerte.

Spørsmålet er hvorfor du stiller "forskningsverdenen" mot Isover, er det for å søke "tyngde"? Den verdenen, akkurat som andre, har en betydelig variasjon og er ikke noe man uprøvd kan trekke frem i troen på at det gir verdi.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Nå har jeg ikke lest alt, da mye av tråden har føltes irrelevant, men noen tanker:

Sitter ikke panel veldig løst om den henger i en lekt som i sin tur henger i en annen lekt?

Er det ikke bedre å ta den/de cm ekstra til mer isolasjon enn luftspalte?

For min del vil jeg ha så liten luftsirkulasjon mellom panelet og vindpappen da luften derimellom trolig blir varmere (når mindre ute luft kjøler den) og således kan bære bort mer fukt.

H
C Chris983 skrev:
Nå har jeg ikke lest alt, da mye av tråden har føltes irrelevant, men noen funderinger:

Sitter ikke panelet veldig løst om det henger i en lekt som i sin tur henger i en annen lekt?

Er det ikke bedre å ta den/de cm ekstra til mer isolering enn luftspalt?

For min egen del vil jeg ha så liten luftsirkulasjon mellom panelet og vindsperren da luften derimellom trolig blir varmere (når mindre uteluft kjøler den) og således kan transportere bort mer fuktighet.
Selvfølgelig sitter ikke panelet løst.

nei, aldri gå på kompromiss med luftspalten fordi du vil ha mer isolasjon, uten luftspalten så blir jo isolasjonen din verdiløs i visse tilfeller.

om du visste hvorfor man bruker to-trinns tettingskonstruksjoner så hadde du ikke sagt at du vil ha liten luftspalt med lite sirkulasjon. Da kan du like gjerne ha en ett-trinns tettingskonstruksjon.
Vet du hvordan en to-trinns tettingskonstruksjon fungerer, hvorfor man har de?

H
GK100 GK100 skrev:
Du kommer nok ikke lenger nå hul, det finnes selvsagt grenser for begge måtene å løse problemet på. Du har tidligere ikke kunnet angi ved omtrent hvilke geometriske forhold spaltene vertikalt i panelet blir ekvivalente eller tilfredsstillende med hensyn til en gitt åpning på grunn av den omhyllede vertikale ribben.

Kanskje til og med slik at begge løsningene har mer uventede effekter i visse tilfeller som ikke tas med i evalueringene og som gir både fordeler og ulemper. I dette tilfellet ser jeg det som ganske enkelt å lene seg mot den erfaringsbanken som finnes og som til dels er blitt uttrykt av diverse skribenter i tråden, til tross for at noen virkelig har vært ustrukturerte.

Spørsmålet er hvorfor du stiller "forskningsverdenen" mot Isover, er det for å søke "tyngde", den verden, akkurat som andre, har en betydelig variasjon og er ikke noe man ukritisk kan trekke frem i troen på at det gir verdi.

Klart at forskning gir verdi, hvordan tror du ellers vi kommer fremover.

Jeg tror ikke du og mange med deg på dette forumet vet hvordan og hvorfor man har en totrinnsforseglet konstruksjon? Der ligger problemet.

Eller vet du hvordan den fungerer og hvorfor man har en totrinnsforseglet?

S
C Chris983 skrev:
Nå har jeg ikke lest alt, da mye av tråden har virket irrelevant, men noen tanker:

Sitter ikke panelet veldig løst om det henger i en lekter som i sin tur henger i en annen lekter?

For min del vil jeg ha så liten luftsirkulasjon mellom panelet og vindsperren da luften derimellom burde bli varmere (når mindre uteluft kjøler den) og dermed kan bære bort mer fukt.
Sitter ikke panelet veldig løst om det henger i en lekter som i sin tur henger i en annen lekter?
kommer an på hvor dårlig eller godt du fester virket.

det kan man tro men luftspalten er ikke bare for isolasjonen. den er også der for panelet.
spesielt med dagens dårlig maling.

S
GK100 GK100 skrev:
Du kommer nok ikke lenger nå hul, det finnes selvsagt grenser for begge måtene å løse problemet på. Du har tidligere ikke kunnet angi ved omtrent hvilke geometriske forhold spaltene vertikalt i panelet blir ekvivalente eller tilstrekkelige i forhold til en gitt åpning pga den omhyllede vertikale ribben.

Kanskje til og med sånn at begge løsningene har mer uventede effekter i visse tilfeller som ikke tas med i evalueringene og som gir både fordeler og ulemper. I dette tilfellet ser jeg det som ganske enkelt å lene seg mot den erfaringsbanken som finnes og som delvis har blitt uttrykt av diverse skrivere i tråden til tross for at noen virkelig har vært ustrukturerte.

Spørsmålet er hvorfor du setter "forskningsverdenen" mot Isover, er det for å søke "tyngde", den verdenen akkurat som andre har en betydelig variasjon og ingenting man ukritisk kan dra frem i troen på at det gir verdi.
det finnes som mener at forskning/teori er det eneste. og ikke kan lære seg av praktiske eksempler. hvilket jeg mener er synd

SBH skrev:
det finnes som synes at forskning/teori er det eneste. og ikke kan lære seg av praktiske eksempler.
hvilket jeg synes er synd
Men forskning er jo ikke mye mer enn praktiske eksempler i stor skala.

Forskningen viste at luftstrømmen reduseres med redusert spalte, men den viste ikke slik jeg husker at det ville føre til noe problem i praksis i bransjen er vel ellers å bruke luft lekter på 8-12 mm og har ikke hørt om noe eneste tilfelle som har fått problemer til tross for så liten spalte mellom papp og trefasade. Finnes jo massevis med forsker rapporter som peker i den retningen som den som betaler forskningen vil. Har ingen anelse hvordan det er med det i dette tilfellet, men jeg stoler i alle fall ikke blindt på forskning.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
H
S smurfen72 skrev:
Forskningen viste at luftstrømmen reduseres med redusert spalte, men den viste ikke hva jeg husker at det skulle føre til problemer. Praksis i bransjen er ellers å bruke luftlekter på 8-12 mm, og har ikke hørt om noen tilfeller som har fått problemer til tross for så liten spalte mellom takpapp og trefasade. Finnes mange forskningsrapporter som peker i den retningen som den som betaler forskningen vil. Har ingen anelse om hvordan det er med dette tilfellet, men jeg stoler uansett ikke blindt på forskning.
Klart man ikke kan stole blindt på forskning. Men når forskningsverdenen unisont sier at bredde luftspalte trengs så skal man nok stole på de.
Finnes flinke folk som har lykkes med å presentere forskning som motsier dette, men jeg har presentert masse som støtter det.

Du nevnte 8-12 mm, som jo er betydelig mer enn det som har vært diskutert tidligere. Der man bare har hatt lufting i panelet, altså bare få mm luftspalte.
Hvordan skal man da få et trykkutjevnende kammer? Som jo er hele greien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.