Vindussmyger finnes jo ferdige i hvitt, bare kapp og skru/skyte dem på plass med dykkert, akkurat som Stefan N skriver. En stripe lateks mellom vindu og smyg samt mellom smyg og vegg kan heller ikke skade. Alternativet er jo å remse MDF og male, dersom man har strammere budsjett.Stefan N skrev:
For eksempel disse hos Beijer Bygg: Fönstersmyg 16x100 Vit
Mindre jobb enn å gipse og sparkle inn hjørner...
Sist redigert:
Det er selvfølgelig en smakssak, men jeg synes det er betydelig penere med gips i smygen, litt mer jobb og kanskje derfor det etter min mening ser bedre ut. Mdf i vindussmyg liker jeg like lite som taklister.
Smaken er som baken og nå virker det som om TS har malt veggene allerede, så da ville ikke jeg starte med å sparkle ut et hjørne på veggene og deretter måtte hente fram malingsbøtta igjen - Men det er kanskje fordi jeg hater å male...Peter2400 skrev:
Jeg har gipset samtlige vindussmyger i både huset og garasjen. Jeg limte først hjørneforsterkninger med PL600 og så sparklet jeg. Avhengig av hvor mye drevmån du har rundt vinduene, kan du måtte legge noe mellom gipssmygen og regelen, ellers dekker ikke gipsen mykfugen/isoleringen/drevgarnet. Jeg brukte 10mm sponplate bak gipssmygen.
Visst er det mer jobb, men også mye penere.
Jeg bruker biltemas hjørner i aluminium, etter å ha testet de fleste i forrige bygg så har jeg falt for dem. Dessuten har de profesjonelle snekkere og malere jeg har snakket med anbefalt meg å lime, fordi hjørnene ikke sitter like stabilt med bare det verktøyet der.
Det finnes å kjøpe ferdige hjørner til å sparkle inn i 2,5 meters lengder som man klipper med saks og så fukter med vann så limet på baksiden får dem til å sitte til man sparkler med sparkel over perforeringen i vinklene eller skrur fast den eller lignende, sånn har jeg gjort, lett som en plett var det, jeg er grønnskolling i bygg, så kanskje finnes det enda enklere ting å bruke mvhG Gabbe1 skrev:Jeg har gipset samtlige vinduskarmer i både huset og garasjen.
Jeg limte først hjørneforsterkninger med PL600 og så sparklet jeg.
Avhengig av hvor mye drevmån du har rundt vinduene så kan du legge noe mellom gipskarmen og lekten, ellers dekker ikke gipsen mykfugen/isoleringen/drevgarnet.
Jeg brukte 10mm sponplate bak gipskarmen.
Klikk her for å svare