3.990 lest ·
20 svar
4k lest
20 svar
Gips på installasjonssjikt
Fikk forslaget fra Lundqvist (produsenten av husmodulene) om å sette osb på stenderne (cc 1200) og deretter skru gips på det. Men føles jo som at det vil bli ustabilt? Så jeg heller mer mot forslaget ovenfor om å sette inn en ekstra 45x70 i hvert rom og kjøre gips på det. Å håndtere 2,7x1,2-gips føles dog som en utfordring.
Ja, det var nok i så fall tanken å legge osb-platen liggende, men i så fall trenger man jo en gipsskrue som er maks 13+11=24mm lang for å ikke risikere å gå igjennom plasten? Finnes jo 25mm skruer, men man vil jo dra inn hodet noen mm, så føles jo sånn passe? Eller tenker jeg feil?richardtenggren skrev:
Så føljetongen fortsetter! Etter en del kontakt med hustilvirkeren som foreslo OSB på 1200-reglene sjekket jeg gjennom tilbudet litt mer nøye og innså at de faktisk monterer inn ekstra stående regler så man får cc 600 på de stående regelsystemene, noe som jo er perfekt.
Nå viser det seg når jeg fikk tilgang til monteringsanvisningene (selv om jeg ikke kommer til å montere veggblokkene selv) at man må skru opp 11mm OSB på alle yttervegger for at huset skal bli stabilt nok i henhold til gjeldende regler/krav, så det blir OSB uansett...
Hvis man bruker 900-gips og skruer med 25mm skruer, er det en risiko for at man lager hull i plasten bak? De vil jo stikke ut ca 2-3mm. (Der det passer kan man jo så klart dra inn 30mm skruer i reglene)
Nå viser det seg når jeg fikk tilgang til monteringsanvisningene (selv om jeg ikke kommer til å montere veggblokkene selv) at man må skru opp 11mm OSB på alle yttervegger for at huset skal bli stabilt nok i henhold til gjeldende regler/krav, så det blir OSB uansett...
Hvis man bruker 900-gips og skruer med 25mm skruer, er det en risiko for at man lager hull i plasten bak? De vil jo stikke ut ca 2-3mm. (Der det passer kan man jo så klart dra inn 30mm skruer i reglene)
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.419 innlegg
Jeg hadde kjøpt 120cm gips og forskjøvet skjøtene mot osb:n og skrudd i stenderne (som man egentlig skal) men det spiller faktisk ingen rolle om du skrur gjennom plasten, ellers ville man jo aldri kunne skru opp noe på veggene.
Sist redigert:
Klikk her for å svare