Skal bygge en fritidsbolig fra Lundqvist Trävaru der huset monteres i 120cm-moduler. Er altså stående stendere med cc 120cm. Min tanke har vært å montere gips direkte på dette, men innser nå at jeg har gjort en tankevurpa da jeg tenkte at stenderne satt med cc 60cm, noe som jo ikke er tilfelle.
Jeg tenker at et installasjonssjikt med liggende 45-stendere er nødvendig, men her ble jeg litt usikker på hvordan man løser det enklest? Setter man disse stendere med cc 60cm (liggende), hvordan blir det da med de stående skjøtene på gipsplatene? Man kan vel ikke ha disse uten stender bak? Pleier man å sette også stående stendere med cc 90 eller 120cm avhengig av bredde på gipsplatene?
Jeg tenker at et installasjonssjikt med liggende 45-stendere er nødvendig, men her ble jeg litt usikker på hvordan man løser det enklest? Setter man disse stendere med cc 60cm (liggende), hvordan blir det da med de stående skjøtene på gipsplatene? Man kan vel ikke ha disse uten stender bak? Pleier man å sette også stående stendere med cc 90 eller 120cm avhengig av bredde på gipsplatene?
Det finnes T-profil for dette å kjøpe på bla Byggmax. Du stiller gipsen og bruker den i de stående skjøtene. Husk å kjøpe kombi gipsskrue bare så du kan skru både i stålet og trelekten uten problemer.
Om du vil beholde din eksisterende plan er vel det enkleste å bare sette inn en gjeng ekstra stående stendere, slik at du får CC60. (Plåt eller metall etter smak og behag)
Men jeg ville nok heller satt et lag K-plywood på stenderne og gips oppå det. Prisforskjellen mot OSB er jo ikke så ekstrem, og da er det bare å kjøre på uten å måtte tenke på stendere osv. når man innreder (og man får en "massivere følelse" i veggene).
Men jeg ville nok heller satt et lag K-plywood på stenderne og gips oppå det. Prisforskjellen mot OSB er jo ikke så ekstrem, og da er det bare å kjøre på uten å måtte tenke på stendere osv. når man innreder (og man får en "massivere følelse" i veggene).
Du mener at man feller inn stålstenderen i isolasjonen? Det høres jo ut som et interessant alternativ.Dowser4711 skrev:
Hvis du vil beholde din eksisterende plan er vel det enkleste å bare sette inn et gjeng ekstra stående stendere, så at du får CC60. (Plåt eller metall etter tycke og smak)
Men selv ville jeg nok sette et lag K-kryssfiner på stenderne og gips på det. Prisforskjellen mot OSB er jo ikke så ekstrem og da er det jo bare å kjøre på uten å måtte tenke på stendere etc. når man innreder (og man får en "massivare følelse" i veggene).
Om man har liggende 45-regler antar jeg at man ikke bør sette disse profilene utenpå disse lektene? Uten enten sage bort litt der profilen passerer trelekten, eller kutte profilen i seksjoner som passer imellom? Om profilen settes utenpå lektene havner skjøten 2-3mm lenger ut enn, noe som jo rimeligvis vil skape problemer. Eller tenker jeg feil?Matti_75 skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.413 innlegg
Sponplate synes jeg er et meget interessant alternativ med dagens priser i tørre rom. Sponplaten er helt upåvirket av prisøkningene og duger fint til det meste man trenger, selv om den ikke er helt like bra som osb eller plyfa. Alle som har bodd en tid i et eldre Älvsbyhus (m fl) vet at det ikke er noe problem å skru opp også ganske tunge ting i 10mm sponplate.
Installasjonslaget føles sånn passe prisverdt hvis man ikke bruker det til det den er ment til.
Installasjonslaget føles sånn passe prisverdt hvis man ikke bruker det til det den er ment til.
Sist redigert:
Tanken har vært at husleverandøren ikke plastar inn veggene, men at jeg gjør det etter at elektrikeren har gjort sitt arbeid. Om vi kjører på et installasjonssjikt kan vi så klart plastar inn fra starten og at elektrikeren gjør sitt i installasjonssjiktet.A Emil_K skrev:
Ja, en 12mm spon koster jo mindre enn halvparten av en OSB. At jeg vil unngå OSB/treplate er pga kostnaden, at jeg ikke synes at det er verdt så mange tusen ekstra bare for å slippe gipsmolly. Er som sagt et fritidshus og må holde nede kostnadene.Rickard. skrev:
Sponplate synes jeg er et meget interessant alternativ med dagens priser i tørre rom. Sponplaten er helt uberørt av prisøkningene og duger fint til det meste man trenger om enn den ikke riktig er like bra som osb eller plyfa. Alle som har bodd en tid i et eldre Älvsbyhus (m fl) vet at det er ingen problem å skru opp selv ganske tunge saker i 10mm sponplate.
Installasjonssjiktet føles sånn passe prisverdig om man ikke bruker den til det den er ment til.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.413 innlegg
Akkurat, og bestiller man en lass 10mm spon burde man være relativt nær hva kostnaden for t-platene blir. 45x45-regelen kan man da også bytte ut mot f.eks. 28x70 om man prioriterer pris og plass, men da mister man fordelene med et installasjonssjikt.J jknut skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.413 innlegg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.413 innlegg
Jeg vet faktisk ikke.J jknut skrev:
En 45x45 med 2x plater er mer enn tilstrekkelig men helt uten støtte på baksiden og med enkelgips er jeg ikke like sikker, jeg tror det vil fungere om man finner gode stendere men bare det kan være et prosjekt. 45x70 er ofte enklere å finne i god kvalitet og enklere å jobbe med synes jeg.
Nei det trengs ikke å sages ut noe.J jknut skrev:Om man har liggende 45-regler antar jeg at man ikke bør sette disse profiler utenpå disse reglene? Uten enten sage bort litt der profilen passerer tre-regelen, eller kappe profilen i seksjoner som passer imellom? Om profilen settes utenpå reglene havner skjøten 2-3mm lengre ut enn hvilket jo rimeligvis vil skape problemer. Eller tenker jeg feil?