Hvordan pleier man å gjøre når man setter OSB/gips på et liggende installasjonssjikt ved ytterhjørner? Altså ved en yttervegghjørne.
Ved innerhjørner pleier man (eller i alle fall jeg har gjort) å sette en metallvinkel mellom OSB og gips. Gjør man det samme på ytterhjørner? Eller må man sette en vertikal bjelke for tilstrekkelig styrke? De der metallvinklene i innerhjørnene ser ikke ut til å gjøre en enorm forskjell i svikt, men hva som er nok vet jeg ikke. Innerhjørnene skal jeg uansett bare fuge, men ytterhjørnet vil jeg ikke ha sprekker i.
Man skal jo så ha en list utenpå gips hva jeg har forstått, men det er vel mer hjørnebeskyttelse og utseende, ikke styrken/svikten i platene kanskje?
Okei ja det er kanskje tryggest med regel da. Men lurer på hvordan man faktisk pleier å gjøre det?
Har søkt men ikke funnet noe. Virker uvanlig med disse hjørnene..
Tenker dere en regel kun i hjørnet som bare forbinder OSB fra begge sider? Den så å si "svever" utenfor reisverket. For skal den også sitte fast mot reisverket må jeg nok ha en 45x90. Blir enda mer kuldebro. Men en 45x45 utenpå hjørnet burde jo holde når de så skrus sammen med hverandre.
Hei
Jeg pleier å legge OSB, deretter plåtvinkeln og til slutt gipsen, mest for å kunne runde av hjørnet så det ikke blir et skarpt hjørne som lett skades.
Men det finnes vel ytterhjørner å lime på gipsen som man deretter sparkler inn?
/W
Hei
Jeg pleier å legge OSB så plåtvinkeln og til slutt gipsen, mest for å kunne runde av hjørnet så det ikke blir et skarpt hjørne som lett skades.
Men det finnes vel ytterhörn å lime på gipsen som man så sparkler inn?
/W
Ja men dette handler ikke om overflatefinish, men stabiliteten i platene hvis man henger/trykker mot veggen nær ytterhörnet.
Tänker ni en regel endast i hörnet så som bara sammanbinder OSB från båda håll? Den så att säga ”svävar” utanför stommen.
ja så skulle jag göra iallafall. Du behöver ju inte ens använda en 45x45, kan vara någon läkt också - bara du kan förbinda hörnen. Vill du till varje pris undvika köldbryggor så är en 28x70 eller liknande kanske ett bättre alternativ, och fungerar lika bra för att knyta ihop hörnan.
Min tanke med en stående regel var jo at den i så fall spikres fast mot de liggende reglene. Den trenger jo ikke sitte fast i huset så lenge de liggende reglene sitter i stommen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.