Hei!

Jeg tror å vite at det ikke trenger å være kortling i hver "kortsideskjøt" på gipsen i taket, så lenge det ikke er i tilknytning til vegg. Stemmer dette?

Noen hevder at det ikke engang trengs i tilknytning til vegg, men er det enkelt å få det på plass hadde jeg gått for det. (ved vegg altså)

cc30 er det som gjelder, selv om noen hevder at cc40 (med 120 plate) også fungerer

Behovet av kortling er ikke mindre bare fordi det er midt på taket og ikke ved vegg!

Derimot kan jeg enig være i at det blir tilstrekkelig bra uten kortlinger på kortsider om man kjører cc300.

Skal man gå etter de regler som finnes er det antakelig gipstillverkarens avstand mellom skruer som er veiledende og da rekker nok ikke 300mm på kortsidene.

"Det skal alltid finnes underlag bak kortkantsfuger"

"Det er normalt ikke nødvendig med underlag bak langkantsfuger tvers underlaget."

det er fra danogips nettside.

Så vil du slippe kortlinger så er det bare å legge platene tvers reglene.

• Liker
injonil
  • Laddar…
MaZtoR skrev:
"Det skal alltid finnes underlag bak kortkantsfuger"

"Det er normalt ikke nødvendig med underlag bak langkantsfuger på tvers av underlaget."

det er fra danogips hjemmeside.

Så vil du slippe kortlingar så er det bare å legge platene på tvers av stenderne.
Oh, godt å høre. Har nemlig gjort så i et rom, men det gjenstår å se hvordan disse fugene ser ut om en stund med tanke på sprekker... krysser fingrene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.