Holder på å renovere et framtidig "uterom" og har nå fått litt problemer, har en bit steinvegg (tegel), der vi tenkte å sette fliser, veggen var pusset, men pussen satt dårlig. Min idé var å ta bort den gamle pussen, legge på ny, og så flislegge på det.
Så i går tok jeg ned pussen, og jeg forstår hvorfor den ikke satt i det hele tatt egentlig, virker å være en gammel ildsted man har pusset, med sot og tjære som sitter i teglsteinen. Forsøker man å våte teglsteinen er det som å helle vann på en gås, det bare perler seg.
Finnes det noe man kan gjøre for å få noe til å feste på dette, gjetter at man hadde trengt et lag puss før flisene?
har dessverre ikke noe godt svar men jeg sitter med nesten det samme problemet, har en gammel mur jeg vil flislegge men vet ikke hvordan jeg skal gjøre med forarbeidet. var to minutter fra å starte en egen tråd!
Min fundering er om det går å sette opp gipsplater på teglet som man så flislegger på...
Holder på å renovere et fremtidig "uterom" og har nå fått litt problemer, har en bit steinvegg (tegl), der vi tenkte sette fliser, veggen var pusset, men pussen satt dårlig. Min idé var å ta vekk den gamle pussen, legge på ny, og så flislegge oppå det.
Så i går tok jeg ned pussen, og jeg forstår hvorfor den ikke satt i det hele tatt egentlig, det ser ut til å være en gammel ildsted man har pusset, med sot og tjære som sitter i teglsteinen. Forsøker man å våte teglsteinen er det som å helle vann på en gås, det bare perler seg.
[bilde]
Finnes det noe man kan gjøre for å få noe til å feste på dette, gjetter at man hadde trengt et lag puss før flisene?
Takknemlig for hjelp
Man "pusser" jo inni skorsteiner når man reparerer gamle skorsteiner med såkalt glidestøping. Dette fester jo tross alt. De bruker en spesialmørtel med ekstra god vedheft og varmebestandighet, f.eks RUDIMAL ( https://www.soliduct.se/glidgjutningsmassa-25kg/p-1644.htm ) <--- Googlet..
Men jeg ville tro at du enkelt kan vaske veggen med noe som løser opp sot, f.eks malervask eller vanlig såpe og en børste. Deretter pusser du med vanlig c-mørtel. Husk at pussproduktene er betydelig bedre nå enn de var før. Så fremt det var noen år siden den ble pusset da.. =)
Vil du være ekstra sikker så bruker du en pussgrunning først for å øke vedheftingen..
har dessverre ikke noe godt svar, men jeg sitter med nesten samme problem, har en gammel murstock jeg vil flislegge men vet ikke hvordan jeg skal gjøre med underarbeidet. var to minutter fra å starte en egen tråd!
Min fundering er om det går an å sette opp gipsplater på teglet som man senere flislegger på...
Den pusser du bare opp med vanlig bruk og flislegger deretter på. Rengjør først fra støv og løst sittende materiale med en børste og/eller kost. Overflaten bør fuktes opp litt før for å få god heft av pussen.
Nå etter noen lag med puss og en og annen ed ser det slik ut i alle fall. Jeg gjorde som Thiger foreslo, vasket med malervask og skylte med slangen, ble ikke rent, men renere Så i prinsippet penslet jeg på et lag tynnflytende puss. Etter den behandlingen gikk det an å gå på de verste hullene og fylle i disse først, så var det bare å jobbe videre...
Nå etter noen lag med puss og et og annet bannord ser det slik ut i alle fall. Jeg gjorde som Thiger foreslo, vasket med malevask og skylte med slangen, ble ikke rent, men renere Så i prinsippet penslet jeg på et lag tynnflytende puss. Etter den behandlingen gikk det å gå på de verste hullene og fylle i disse først, så var det bare å jobbe videre...
Ser virkelig bra ut. Bra jobbet!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.