W
Sagede våre ferdigmalte lister med en elendig gjærsag (som holdt på å fly ut gjennom døra flere ganger!), både hjørner og skjøter, ikke en flis som jeg kan se, at jeg fikk noen små gliper i hjørnene fikset jeg med litt akrylfugemasse, kan nevne at det var til og med første gang jeg brukte en gjærsag, og første gang jeg sagde til egne lister og satte dem opp :)
 
Fortsetter min bump-kampanje! :)

Hvordan blir det med fugemasse på ferdigmalte lister etter noen år. Jeg mistenker at a) fugen blir bred, dvs den går ut en 'fingerbredd' når man jevner ut med fingeren og b) samler støv. Stemmer det?

Føles litt overkurs å teipe før fuging.
 
Som verkstedguruen skrev, ikke noe rart.

Men når man girer ferdigmalte hvite lister og du får giringen perfekt, så blir det like forbannet en svart strek. Der pleier jeg å dra en streng latexfug, vaske av med våt oppvaskklut og så maler jeg kun giringen med litt maling.
 
Skal gi dere noen tips som jeg har kommet på etter å ha listet vinduer og dører på heltid i 12 år.
1. Oppbevar listene i romtemperatur noen dager før de brukes.
2. Vær nøye ved sagingen.
3. Lim alltid gjæringen.
4. Og til slutt det magiske... kast latexfugen og kjøp dere en pica gel hvit voksblyant!
Gni inn voksen over gjæringen og spikerhullene.
Tørk av med babyservietter!
Resultatet blir tipptopp!
 
  • Liker
-MH- og 4 andre
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Skal gi dere noen tips som jeg har kommet på etter å ha listet vinduer og dører på heltid i 12 år.
1. Oppbevar listene i romtemperatur noen dager før de brukes.
2. Vær nøye ved sagingen.
3. Lim alltid hjørneforbindelsene.
4. Og til slutt det magiske.... kast latexfugen og kjøp dere en pica gel hvit voksblyant!
Gni voksen over hjørneforbindelsene og spikerhullene.
Tørk av med babyservietter!
Resultatet blir tipp topp!
Denne magiske blyanten hvor kjøper man den? Så den på Ahlsell men er ikke bedriftseier så det trengs et annet sted.
 
Sist redigert:
Interessant tips, kan du forklare hvorfor du limer? Og vokspennen, er det for å "reparere" eventuelle flis?
 
-MH- skrev:
Finnes på nettet:

[lenke]

[lenke]

[lenke]

Googlet "pica gel hvit"
ja med googlet men la til penna etter fikk ikke noe bra søkeresultat så takk for hjelpen.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Fortsetter min bump-kampanje! :)

Hvordan blir det med fugemasse på ferdigmalte lister etter noen år. Jeg mistenker at a) fugen blir bred, dvs den går ut en 'fingerbredde' når man jevner ut med fingeren og b) samler støv. Stemmer det?

Føles litt overkurs å tape før fuging.
Søle ut fuge der den ikke skal være er aldri riktig bra, så fug forsiktig så det ikke blir for mye.
Dra ut fugen i de sprekkene og hakkene som skal skjules, avslutt med å forsiktig tørke bort fuge fra overflater som ikke skal ha fuge på seg (dvs de malte overflatene på en ferdigmalt list) med en våt klut.

Ja, det er faktisk litt pirkete å håndtere akrylfugen, såpass at det faktisk er bedre å satse på å være nøyaktig i momentet før så lite fuge som mulig trengs. ;)
 
Ferdigmalte lister kan bli bra om en dyktig og tålmodig snekker monterer.......men sluttresultatet er ikke i det hele tatt å sammenligne med innmalte lister.
Det første kan jo regnes som montasje og det andre som et håndverk og prefabrikkert er det som etterspørres i dag. Med raskt, prefabrikkert montasje kommer dessverre slike bekymringer som denne tråden sikter til.
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
Det går definitivt å få til bra gerninger på ferdigmalte lister. I våre flerboligsprosjekter bruker vi et firma som kun gjør listingen. Oftest ferdigmalte 0500-N. Det blir kjempebra. De som er raskest gjør ca 1,5 LEIL per dag (rundt 80 m2).
 
Liming gjør jeg for at det holder sammen gjæringen. Tre beveger seg, men med limingen deler det seg ikke gjennom årstidene. Selv om man får en perfekt gjæring, blir det en svart strek eller kanskje en halv mm sprekk. Med pennen fyller du alle sprekker og hull etter spikerpistolen.
Gni inn voksen og tørk av med en våtserviett/babyserviett.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.