Listene i vårt nybygde hus er alt annet enn vakre. Gjæringen er slurvete så det holder. Treverket har splittet, og det spiller ingen rolle om man maler over, det synes tydelig likevel (byggerens eneste tiltak etter merknad på besiktigelsen). Nå synes byggherren at han er "ferdig" og skylder på at listene var ferdigmalte, treverket splittes nemlig da. Har han virkelig rett? Kan ikke fatte at noen husleverandør med god samvittighet kan selge det i så fall.

nei bygningsarbeideren har ikke rett har man rett blad på kapp- gjærsagen = fintannet, så blir det fint.

Som jeg mistenkte ... takk for svaret! Vet du hvordan man kan fikse dette i etterkant? Byggeren har pusset noe hjørne før maling (bedre men fortsatt ikke pent). Føles som vi må fikse selv til slutt ... Om man pusser, hvordan og med hva pusser man da? Hva bør man tenke på ved valg av farge? (Bortsett fra det åpenbare å velge riktig farge, noe vår bygger ikke klarte).

Det eneste som hjelper nå er å slipe - sparkle - slipe - male - male I den rekkefølgen vil jeg tro!

Finklippe og vil man være enda mer forsiktig så taper man over snittet i tillegg

Malerfug skjuler det meste.

/Kent

Blir aldri perfekt med kappesag hvor fin den enn er - må jo bli nøyaktig lik vinkel hver gang man vrir sagen (og det kan man jo glemme på en sag som kan vris i alle retninger) og dessuten er dørkarmene aldri perfekt monterte. De peneste "listkoplinger" har jeg bare sett på ferdigkappede lister fra fabrikk levert sammen med dører. Botemiddelet er dessverre malerfug og maling.

e dere gale eller?
FOG???
skjerp dere, den byggmesteren er ikke en snekker.
fog bruker man ikke.
sager man feil eller det fliser seg tar man en ny list. thats it.
hvorfor det fliser seg er følgende: dårlig sagblad, han sager for raskt og da fliser det seg.
aldri riktig monterte? mener du det vagabond? du kan bare montere på én måte, rett!!

klart det blir pent hvis man gjør det riktig og kapp- og gjæringssagen blir nøyaktig uansett hvordan man bruker den og vrir den.
da har man vært skjødesløs med den og den må justeres inn.

summa: kan du legge ut et bilde?
INGEN FOG.
ser man en snekker med fog på buksa, er han ikke en snekker. bare en person som ikke kan sitt fag og som skal skjule med en masse kliss og maling.

mvh
snekker estwing

beklager mitt skrivende men blir skuffet over en såkalt håndverker som tar betalt og ikke gjør jobben sin rett.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Sage så det fliser seg er jo ikke noe problem.
Men når du kapper ferdigmalte hvite lister og du får kappet perfekt, så blir det like forbannet en svart strek. Der pleier jeg å legge en streng latexfug, vaske av med våt oppvaskklut og så maler jeg kun kuttet med litt maling.

Snekker Estwing... Det er jo faktisk ingen rosa verden vi lever i... i gamle hus med tretex, tolv lag tapet, 4 lag maling osv så vil jeg påstå at selv du ikke lykkes i 100% av tilfellene.
Så er det bevist at kunder er villige til å betale for kvalitet, men de er ikke villige til å betale for overkvalitet. dvs jeg kan få en list eller vinkel perfekt ved å bruke 20 minutter ekstra på den, men kunden er bare villig til å betale for nesten 100%.

Sist redigert:
verktygsgurun skrev:
Så skjære så det fliser seg er jo ikke noe problem.
Men når man kapper ferdigmalte hvite lister og får snittet perfekt, så blir det like forbannet en svart strek. Der pleier jeg å legge en streng med latexfuge, vaske av med våt oppvaskklut og så maler jeg kun snittet med litt maling.

Snekker Estwing...Det er jo faktisk ingen rosa verden vi lever i...i gamle hus med tretex, tolv lag tapet, 4 lag maling mm så vil jeg påstå at selv du ikke lykkes i 100% av tilfellene.
Så er det bevist at kunder er villige til å betale for kvalitet, men de er ikke villige til å betale for overkvalitet. dvs jeg kan få en list eller snitt 110% bra ved å legge 20 minutter ekstra på den, men kunden er bare villig til å betale for nesten 100%.
jeg tilhører kategorien 110%.
det skal bli bra. det e da man skaper en kundekrets.
ang. tretex m.m så er det ikke det vi snakker om uten hvordan listingen er.
jeg vet la at ikke vegger ER rette m.m men selve listingen og flisningen SKAL være perfekt.
så at listen ikke ligger mot veggen på visse steder va gjør ikke spørsmålet her.

så har du helt klart rett i at det blir en tynn svart strek i skjøten, må det bli, der kan man ta forbedringsmaling å legge i tynt.
men IKKE at det fliser seg.
mvh
snekker estwing

snickarboden skrev:
Målarfog skjuler det meste.

/Kent
Men det ser ut som fan etter byggvasken...

Jeg byttet alle gulvlister og dørkarmer forrige sommer i huset. Jeg malte riktignok listene selv, dvs kjøpte ikke ferdigmalte (gjerrighet...). Jeg kjørte alle gjæringene med min 707. Det finnes ikke en flising...Blir det noen glippe så skyldes det ikke sagen, men at et 90 graders hjørne i et hus sjelden er 90,0 grader, dvs gjærer jeg to lister 45 grader og hjørnet er 90,5 grader, så blir det gjerne en liten glippe. Men byggmesteren du har ansatt har vel en eller annen ÖB-sag, kan jeg tenke.

Når det som er smått skal fikses, må man bruke skikkelige greier. i dette tilfellet nytt blad. også kalt listblad til 707 an.i min oppsetning

Girsag !!

Enig med deg Estwing, jeg er også den kategorien snekker som fortsetter å legge litt kjærlighet til når mange andre ville vært fornøyde... og å sage så det ikke fliser er ikke vanskelig, selv med et halvtslitt blad. Men malerfug/latexfug pleier jeg å bruke for å for eksempel fylle igjen hullet som blir om man skyter inn listene, for deretter å duppe med litt maling oppå dette... da blir det 110 %.

Hvordan gjør dere med spikerne/skruene...jeg nøyer meg ikke med mindre enn å sparkle dem to ganger og male minst to ganger, den siste malingen legger jeg over hele listen inkludert eventuelle streker ved gjæringene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.