Hei
Har hatt en sekk Maxit grovbetong stående i over et år som jeg nylig skulle bruke.
Det støvet rant ut som vanlig fra sekken, og jeg blandet den med vann og støpte.
Men det jeg støpte ble helt porøst etter 3 dagers herding og kunne brytes i stykker med hendene.
Vet at kromets binding brytes ned etter 6 måneder.
Blir betongen helt ubrukelig om den får stå?
//PPALM
Har hatt en sekk Maxit grovbetong stående i over et år som jeg nylig skulle bruke.
Det støvet rant ut som vanlig fra sekken, og jeg blandet den med vann og støpte.
Men det jeg støpte ble helt porøst etter 3 dagers herding og kunne brytes i stykker med hendene.
Vet at kromets binding brytes ned etter 6 måneder.
Blir betongen helt ubrukelig om den får stå?
//PPALM
Gir liv til tråden igjen da jeg sitter her med litt panikk
I går støpte jeg fast fem stolper med vangestykker til trappen jeg snart er ferdig med. I dag når jeg kjenner på betongen så er den fortsatt mørk, lyder hul når jeg banker på den, og den haugen som ble til overs og ligger på bakken kan lett brytes opp. Jeg mistenker at jeg har gjort bort meg i et forsøk på å være økonomisk og bruke den betongen jeg hadde liggende i boden siden ett år. Mitt spørsmål er derfor om noen vet om betong blir ødelagt med tiden, sekkene jeg brukte var litt harde men kunne "mykes" opp og støvet som vanlig når jeg blandet den. Jeg har vel egentlig fått svar nedenfor i tråden, men kanskje kan noen vite om det kan funke likevel, men at det kan være slik at det tar lengre tid for den å herde, men AT den herder? Hjelp og sukk fra en fortvilet hobbyfiksere.
Sist redigert:
Håper, håper, håper på det! Alternativet er å rive ned alle vangstykkene og grave opp alle fem pilarene. Det sitter jo perfekt i vater nå. Takk for svaret, det gir litt håp, nå får jeg vente og se da.cust3000 skrev:
Jeg har støpt >50 søyler og jeg funderte på om hvordan betongen har oppført seg, og som du beskriver har den vært porøs <2 døgn etter støping, for deretter å stabilisere seg. Hold oss oppdatert om hvordan det går!
Jeg har hatt den stablet på hverandre ute i boden som er uoppvarmet. Litt fukt virker den å ha trukket til seg siden sekkene var litt "stive". Klumpen jeg hadde helt ut på bakken i går tråkket jeg på i dag og den smuldret totalt opp, ikke engang klumper ble det - bare ballast og støv. Så det ser ut som at sekkene mine hadde gjort sitt. Selv om jeg håper på at det brenner sammen med tiden. Jeg forsterket med 2-5 cm lag fersk betong som bygde opp som støtte til stolpeskoen, regner med at det skal holde som avbæring mot de myke pilarene under.mlkjhr skrev:
En ny erfaring rikere er jeg i hvert fall.
Best-før-datoen refererer til kromreduksjonen - det har med arbeidsmiljøet å gjøre.
Gammel sement får som regel dårligere fasthet, noe som i laboratorieforhold kan ha betydning. Rent konstruktivt har jeg veldig vanskelig for å se hvordan ett år gammel sement skulle ha noen betydning.
Jeg tror at du har hatt i for mye vann, blandet for dårlig eller alternativt blitt utsatt for frostskade.
Gammel sement får som regel dårligere fasthet, noe som i laboratorieforhold kan ha betydning. Rent konstruktivt har jeg veldig vanskelig for å se hvordan ett år gammel sement skulle ha noen betydning.
Jeg tror at du har hatt i for mye vann, blandet for dårlig eller alternativt blitt utsatt for frostskade.
Klikk her for å svare