Hei alle...
skal renovere et rom vi har i biområdet til huset, har vært vakker
trepanel på veggene og taket før, har revet panelet, fjernet vinyltapeten bak, og gjort alt klart for å bygge opp igjen, (taket blir hvitt) men jeg sliter med spørsmålet.
GULVET!!!
det er plate på mark, ingenting under, kun ren betongplate, kommer ikke til å legge inn gulvvarme, men vil likevel isolere gulvet så mye jeg kan, har ca. 40 mm å bygge opp for å havne på "riktig" nivå med tanke på terskler og annet i rommet.
har lest og lett, og lest enda mer... og kommet frem til følgende... rett meg gjerne om jeg tar feil...
fra betongplate:
s-150 isolasjonsplate foam klikkgulv.
*vil gulvet lage lyd hvis foamen ligger direkte mot isolasjonsplaten (skal jeg bytte ut foamen mot noe bedre?
* mitt viktigste spørsmål er egentlig FUKTSPERRE... skal jeg ha plast mellom betongplaten og isolasjonsplaten?
håper få svar på mine vurderinger
Christian- halmstad
skal renovere et rom vi har i biområdet til huset, har vært vakker
GULVET!!!
det er plate på mark, ingenting under, kun ren betongplate, kommer ikke til å legge inn gulvvarme, men vil likevel isolere gulvet så mye jeg kan, har ca. 40 mm å bygge opp for å havne på "riktig" nivå med tanke på terskler og annet i rommet.
har lest og lett, og lest enda mer... og kommet frem til følgende... rett meg gjerne om jeg tar feil...
fra betongplate:
s-150 isolasjonsplate foam klikkgulv.
*vil gulvet lage lyd hvis foamen ligger direkte mot isolasjonsplaten (skal jeg bytte ut foamen mot noe bedre?
* mitt viktigste spørsmål er egentlig FUKTSPERRE... skal jeg ha plast mellom betongplaten og isolasjonsplaten?
håper få svar på mine vurderinger
Christian- halmstad
Hvordan mener du?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 048 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.048 innlegg
Jeg er notorisk imot fuktsperrer, men i ditt tilfelle med en uisolert plate er det kanskje det beste alternativet. Å legge en aldringsbestandig byggplast med teipede skjøter under isolasjonsplatene for å hindre grunnfukt fra å skade gulvet.
Har du noen slags nivelløsning under vil jo ikke isolasjonen ha noen nytte.
Har du noen slags nivelløsning under vil jo ikke isolasjonen ha noen nytte.
Ah. Da forstår jeg.
Nei ingen nivell av noe slag.
Noen mer som har en tanke, jeg skal begynne å male taket i dag, så jeg kommer nærmere gulvstart for hver dag.
Nei ingen nivell av noe slag.
Noen mer som har en tanke, jeg skal begynne å male taket i dag, så jeg kommer nærmere gulvstart for hver dag.
Dette er jo en ganske gammel tråd, så det ville vært interessant å høre hva du endte opp med. Jeg står selv overfor en lignende situasjon med uisolert betongplate på mark. Av budsjettmessige årsaker vil jeg nok gi meg i kast med en lignende løsning som deg.
Jeg har tenkt mye på dette og kommet frem til at svaret ikke er superenkelt. Det kan, som du skriver, komme fukt fra bakken, men når man får på litt isolasjon oppå platen så vil jo også platen kjøles ned, noe som da kunne gi kondens fra fuktig inneluft. Legger du en dampsperre direkte på platen, så vil kondensen havne oppå dampsperren, noe som jo ikke er bra for tregulvet. Derfor tror jeg at det ville vært mer hensiktsmessig å legge fuktspærren oppå isolasjonen da isolasjonen jo tåler fukt.
Jeg har tenkt mye på dette og kommet frem til at svaret ikke er superenkelt. Det kan, som du skriver, komme fukt fra bakken, men når man får på litt isolasjon oppå platen så vil jo også platen kjøles ned, noe som da kunne gi kondens fra fuktig inneluft. Legger du en dampsperre direkte på platen, så vil kondensen havne oppå dampsperren, noe som jo ikke er bra for tregulvet. Derfor tror jeg at det ville vært mer hensiktsmessig å legge fuktspærren oppå isolasjonen da isolasjonen jo tåler fukt.
Klikk her for å svare