Hva gjør man når det ser ut sånn i det gamle fyrrommet?

Bruk og puss på gammel "vassmatta" løsner eller er i ferd med å løsne. Kan man la en murer forsterke/fylle på med nytt bruk, for å binde sammen det som er på vei til å rase, og der det allerede har rast bort? Eller, må man først banke bort alt løst?

Jeg håper at det finnes noen teknikk/materiale man kan bruke uten å måtte banke ned alt løst først. Takk for tips!

Og, er det risiko for at det finnes asbest iblandet i denne typen bruk/puss?

Takk på forhånd!

Gammelt fyrrom med rør og utsatt murvegg der stukket og puss begynner å løsne fra gammel vassmatte. Rustfritt kobberrørnett og hvit tank vises. Sprukket puss på vegg med synlige åser av vassmatte i et gammelt fyrrom. To svarte rør går gjennom veggen der pussen har falt av.

Asbest tviler jeg på at det finnes i det der. Har du fuktig i fyrrommet? Fuktig miljø pleier å få pussede vegger til å slippe, men jeg synes ikke det ser spesielt fuktig ut på bildene. Arbeidet med rør osv. ser ikke spesielt gammelt ut, kanskje er det etterdønninger fra installasjonen, at man gikk litt hardhendt frem. Å pusse det opp kan dere sikkert gjøre selv, avhengig av hvor pent dere vil ha det selvfølgelig.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ingen anelse om jeg har fukt i fyrrommet...
Har tidligere fyrt med pellets, men har nå gått over til jordvarme.
I forbindelse med det, at jeg koblet fra kjelen og sluttet å fyre, lot jeg installere en radiator i fyrrommet.
Men, veggen der du ser at "vassmatten" er helt synlig (bilde 1) var allerede synlig før det.
Derimot har sikkert installasjonen av vannledning og jordvarmerør skadet den andre veggen, bilde nummer 2.

Hvis man skal pusse opp veggene, må jeg da først banke bort alt som er løst, eller kan man få det til å feste likevel?
Vil helst slippe å banke løs og støve en masse, både på grunn av støvet i seg selv og spesielt hvis det skulle inneholde asbest.
Vet at man før i tiden kunne blande i asbest i puss/mørtel, fordi det hadde en armerende egenskap.
Men, som sagt, ingen anelse om det er asbest i disse veggene.

Takk for svar Bonnier!
Noen ytterligere tanker rundt dette?

Forresten Bonnier, tror du jeg kan "kreve" at håndverkeren som installerte jordvarmen skal rydde opp veggen som de åpenbart har skadet da de installerte rørene til jordvarmen? Bilde 2.
Kan det ses som en reklamasjon?

Jag er nok dessverre ikke rett person til å svare på teknikalitetene, jeg er alt annet enn en putsekspert :) Personlig ville jeg ikke krevd at håndverkeren skulle utbedre veggen, jeg kan tenke meg at det ikke er helt lett å lage hull pent i en slik vegg. Om det var mitt fyrrom ville jeg kjøpt en billig hygrometer (fuktmåler) for å få kontroll på fuktigheten, og kanskje deretter beslutte om en avfukter trengs, samt om veggens tilstand plaget meg for mye ville jeg kjøpt noe pussmørtel på byggevarehandelen og selv smøre på...

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.