pelrik pelrik skrev:
Hej allihop!

Jag renoverar ett timmerhus med torpargrund och funderar på bästa lösningen. Jag var först inne på att bara göra om trossbotten och isolera detta men jag har stött på folk som använt hasopor för att fylla grunden med. Som jag förstått kan man göra så här (se bild):[bilde]

Men jag undrar också vad som händer med markfukten i en sådan kostruktion?

Den största fördelen är ju att man slipper bygga trossbottnar i hela huset. Materialet skumglas är ju också hållbart och ingenting för möss att bygga i.

Jag undrar också om jag behöver ta bort nuvarande bärlinor för att minska risken för fuktproblem? Och så undrar jag om man ö.h.t. kan ta bort dem med tanke på konstruktionen. De är inlaxade i husets vägga vilket kanske tyder på att de håller ihop huset på något vis? Min känsla är att de ska vara kvar. Jag måste ju ändå ha något att spika golven i?

Synpunkter på denna modell mottages tacksamt!
Hej,

jag har fått förslag från en byggfirma om att isolera mitt hus med detta material.
Gjorde du det?
Har det fungerat bra - dåligt?

B BirHan skrev:
Hei,

jeg har fått forslag fra en byggfirma om å isolere huset mitt med dette materialet.
Gjorde du det?
Har det fungert bra - dårlig?
Fungerte bra i vårt bryggehus.

Hei!

Tar opp denne interessante tråden igjen. Har lest gjennom alt i tråden og jeg skal bruke Hasopor i min torpargrunn. Jeg vil legge til en aspekt og det er at på et tidspunkt har man satt inn en "moderne" lufteventil i husgrunn, antakeligvis på 50-tallet (modell vanlig rutemønster), men bare på ett sted og det er der jeg har tenkt å bygge et gulv med hasopor. Grunnen er kaldmurt stein på mark som man gjorde før i skånske gamle torp og lengder.

Det har blitt diskutert her litt angående lufting og jeg har trukket konklusjonen at det ikke trenger å være lufting i grunnen når man skal fylle opp et område med hasopor som jo skal isolere og holder seg selv tørr. I resten av huset er det gammel mullbänk og jeg går bare på logikk, at det føles helt unødvendig å slippe inn en masse luft som danner kondens under gulvet når varm luft møter kald. Med ventilen i grunnen burde det også bli ganske mye gulvtrekk.

Så min tanke er faktisk å tette igjen luftingen helt før jeg fyller med hasopor. Høres det rimelig ut?

• Liker
Bäckström92
  • Laddar…
M MJ6321 skrev:
Hei!

Tar opp denne interessante tråden igjen. Har lest gjennom alt i tråden, og jeg skal bruke Hasopor i min torpargrunn. Jeg vil legge til en aspekt og det er at på et tidspunkt har man satt inn en "moderne" lufteventil i husgrunnen, antagelig på 50-tallet (modell vanlig rutemønster), men bare på ett sted og det er der jeg har tenkt å bygge et gulv med hasopor. Grunnen er kaldmurt stein på mark som man gjorde før i skånske gamle torp og lengder.

Det har blitt diskutert her litt angående lufting, og jeg har konkludert med at det ikke trenger å være en lufting i grunnen når man skal fylle opp et område med hasopor som jo skal isolere og holder seg selv tørr. I øvrige huset er det gammel mullbänk og jeg går bare på logikk, at det føles helt unødvendig å slippe inn en masse luft som danner kondens under gulvet når varm luft møter kald. Med ventilen i grunnen burde det også bli ganske mye gulvtrekk.

Så min tanke er faktisk å tette igjen luftingen helt før jeg fyller med hasopor. Høres det rimelig ut?
Eller fylle grunnen med å blåse inn løsull ??

M MJ6321 skrev:
Hei!

Tar opp denne interessante tråden igjen. Har lest gjennom alt i tråden, og jeg skal bruke Hasopor i min torpargrunn. Jeg vil legge til en aspekt, og det er at ved en anledning har man satt inn en "moderne" luftingsventil i husets grunnmur, sannsynligvis på 50-tallet (modell vanlig rutemønster), men bare på ett sted og det er der jeg har tenkt å bygge et gulv med Hasopor. Grunnmuren er av tørrmur på mark som man gjorde før i skånske gamle torp og længer.

Det har blitt diskutert her litt angående lufting, og jeg har trukket konklusjonen at det ikke trenger å være en lufting i grunnen når man skal fylle opp et rom med Hasopor som jo skal isolere og holde seg selv tørr. I resten av huset er det gammel mullbänk, og jeg går bare på logikk at det føles helt unødvendig å slippe inn en masse luft som danner kondens under gulvet når varm luft møter kald. Med ventilen i grunnen burde det også bli ganske mye trekk fra gulvet.

Så min tanke er faktisk å tette igjen luftingen helt før jeg fyller med Hasopor. Høres det rimelig ut?
Det høres rimelig ut at det ikke er behov for lufting hvis du tenker å fylle opp grunnen med Hasopor. Snarere vil man ha det helt tett for å unngå trekk fra gulvet.

Jeg har nylig gjort et lignende prosjekt, og det oppsto flere komplikasjoner under prosjektets gang. I mitt tilfelle viste det seg at til tross for utgraving med maskin, ble dybden ikke mer enn litt overkant av 30 cm, og det er akkurat minimum som trengs for at Hasopor skal være kapillærbrytende. Dessuten viste grunnmurene seg å se veldig ustabile ut når gulvfyllingen ble gravd ut. Hvis det er et murt hus uten syllbjelke, vil man ikke at grunnsteinene begynner å bevege seg, for da sprekker veggen! Så det endte med at jeg lot støpe støttemurer av leca/cement for å holde grunnen på plass, og deretter valgte jeg perlit i stedet for Hasopor som fylling. I bunnen markduk! Nye gulvbjelker hvilte på støttemurene og en støpt kant midt i rommet. Deretter et lag med leire mellom perlit og tregulv for å stoppe trekk og buffre fukt (markduk mellom perlit og leire). Alt i alt ble det hele mer omfattende enn jeg først hadde tenkt, så resten av huset fyller jeg kanskje bare på med litt frisk sand og legger på nytt tregulv.....

Hva er det for en spesifikk problemstilling du vil løse når du gjør om grunnen?

T
J Jochi skrev:
Eller fylle grunnen med å blåse inn løsull ??tråden handler om skumglass
M MJ6321 skrev:
Hei!

Tar opp denne interessante tråden igjen. Har lest gjennom alt i tråden og jeg skal bruke Hasopor i min torpargrund. Jeg vil legge til en aspekt og det er at ved ett eller annet tilfelle har man satt inn en "moderne" luftingsventil i husgrunnen, antakelig på 50tallet (modell vanlig rutemønster), men bare på ett sted og det er der jeg har tenkt å bygge et gulv med hasopor. Grunnen er kaldmurad stein på mark som man gjorde før i skånske gamle torp og lengder.

Det har blitt diskutert her litt angående lufting og jeg har trukket den konklusjon at det ikke trenger å være en lufting i grunnen når man skal fylle opp et rom med hasopor som jo skal isolere og holde seg selv tørr. I øvrige huset er det gammel mullbänk og jeg går bare på logikk, at det føles helt unødvendig å slippe inn en masse luft som danner kondens under gulvet når varm luft møter kald. Med ventilen i grunnen burde det også bli rett mye golvtrekk.

Så min tanke er faktisk å sette igjen luftingen helt før jeg fyller med hasopor. Høres det rimelig ut?
Litt OT men nær; når jeg lot bygge en ny grunn på en rundet bergknatt, med murt, pusset lecastein som grunnvegger, helt fylt med lecakuler (jeg foreslo skumglass), ville byggmesteren sette et par ventiler på lavpunkter som ekstra trygghet OM berget mot formodning plutselig skulle slippe ifra seg vann gjennom sprekk. På lecan ble det støpt en betongsåle og så ble det lagt fliser. Både grunnmur og gulv av diffusjonsåpne materialer (fix, fuge, farge) Jeg syntes ventilene var unødvendige siden hele konstruksjonen kan puste og at ventilene bare kjøler vinterstid. Kan hende man burde blokkere ventilene vintertid. Vet flere som har fylt gamle grunner med leca som har satt ventiler med fuktstyrte vifter til rør trukket inn i lecan på kryss og tvers, men har aldri oppstått behov for å ventilere lecan. Jeg hadde droppet ventiler i ditt tilfelle, uten å være ekspert innen området.

• Liker
MJ6321
  • Laddar…
Microkatten
M MJ6321 skrev:
Hei!

Tar opp denne interessante tråden igjen. Har lest gjennom alt i tråden og jeg skal bruke Hasopor i min torpargrunn. Jeg vil legge til en aspekt og det er at ved en eller annen anledning har man satt inn en "moderne" lufteventil i husets grunnmur, antagelig på 50-tallet (modell vanlig rutemønster), men bare på ett sted, og det er der jeg tenkte å bygge et gulv med hasopor. Grunnen er kaldmurt stein på mark som man gjorde før i skånske gamle torp og lengder.

Det har blitt diskutert her litt angående lufting, og jeg har kommet til konklusjonen at det ikke trenger å være en lufting i grunnen når man skal fylle et rom med hasopor som jo skal isolere og holder seg selv tørr. I øvrige huset er det gammel mullbänk og jeg går bare på logikk, at det føles helt unødvendig å slippe inn en masse luft som danner kondens under gulvet når varm luft møter kald. Med ventilen i grunnen burde det også bli ganske mye gulvtrekk.

Så min tanke er faktisk å tette luftingen helt før jeg fyller med hasopor. Høres det rimelig ut?
Hasopor skal jo også isolere, noe den ikke gjør om den ventileres. Tenk bare på å tillate fukt å vandre opp gjennom grunn og gulv og deretter ventileres bort i rommet.

Vi har brukt perlite, samme konstruksjon som @Sommartorparn med leire på toppen rett under tregulvet.

• Liker
MJ6321 og 1 annen
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Hasopor skal jo også isolere, hvilken den ikke gjør om den ventileres. Tenk bare på å tillate fukt å vandre opp gjennom grunn og gulv og deretter ventileres bort i rommet.

Vi har brukt perlite, samme konstruksjon som @Sommartorparn med leire på toppen rett under tregulvet.
Takk, da tenker vi likt. Hvordan føles gulvene nå når minusgrader og den kalde vinden står på? Jeg hadde tenkt å legge slange i den øverste leiren for gulvvarme. Hvordan har du/dere resonert med gulvvarme?

Microkatten
Vi har ennå bare gjort et rom hittil, så kan ikke si så mye om hvordan det føles. Når det gjelder gulvvarme så skal det akkurat som du sier være mulig å legge ned slanger i lerskiktet. Jeg så konstruksjon for dette på kurs, men har ingen praktisk erfaring med det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.