Takk! Forstår jeg deg rett så høres dette omtrent ut som min opprinnelige tanke (Bilde 1). Anbefaler du Hasopor opp til bjelkelaget og deretter celluloseisolasjon i feltene foran alternativet med Hasopor hele veien opp til gulvet?

U
A andrhedb skrev:
Takk! Forstår jeg deg rett så høres dette omtrent ut som mitt opprinnelige tanke (Bilde 1). Anbefaler du Hasopor opp til bjelkelaget og deretter celluloseisolasjon i rommene foran alternativet med Hasopor hele veien opp til gulvet?
Ja i hvert fall om hasoporlageret blir tynnere enn 50 cm.

Så er det lettere å få isoleringen tettere mot undersiden av gulvet om du bruker cellulose eller trefiber. Skal du ha Hasopor til overkant av bjelkelag må du nesten legge på en leirkake eller lignende for å unngå trekk under gulvplankene.

Tenker du da at man legger i trossbotnen og fyller hele rommet med isolasjon (alt 1), eller at man fyller med Hasopor nesten hele veien opp til gulvet og bare legger et tynt isoleringslag øverst for å forhindre trekken under plankene (alt 2)?

• Alternativ 1 viser 22 cm celluloseisolasjon over 40 cm skumglass (Hasopor), mens alternativ 2 har 45 mm celluloseisolasjon over 60 cm skumglass.
U
A andrhedb skrev:
Tenker du da at man legger i bjelkelaget og fyller hele rommet med isolasjon (alternativ 1), eller at man fyller med Hasopor nesten hele veien opp til gulvet og bare legger et tynt isolasjonslag øverst for å forhindre trekk under plankene (alternativ 2)?
Jeg har valgt alternativ 1 der. Hasopor er ikke moro å grave med spade, så helst så lite som mulig :D Ganske dyrt også

MathiasS MathiasS skrev:
Om man vil håndtere problematikken med fukt i krypkjelleren pleier man å legge byggplast.

Om du har store problemer med radon (har du noen problemer i det hele tatt med radon?) kan det kanskje være verdt å vurdere en radonduk, men det føles som et helt annet prosjekt enn det du holder på med. Dessuten, om du bruker byggplast og sørger for at det blir TETT i skjøter og mot vegger etc, så vil du garantert redusere nivåene av radon såpass mye at du ikke trenger å tenke på noen dyr radonduk. OM det skulle være slik at dette billige tiltaket ikke er nok, forbered da for en liten radonsug ved å legge et drensrør under plasten der du kan skape et svakt undertrykk med en vifte. Da har du på en billig måte skaffet deg en radonsikret løsning.

...men, før du i det hele tatt tenker på radon - gjør en måling. Har du ingen radon, sov videre og gjør en ny måling om noen år.
Som et tillegg så kan fukt i krypkjelleren komme fra bakken, men typisk er ellers at luften varmes opp om våren som da kommer inn i den kalde krypkjelleren og så kondenserer mot den kalde trekonstruksjonen.

Hvorfor ikke bytte makadamen mot skumglas?

Siden @ Utsliten og utdømt hvorfor skulle det bli gulvtrekk?
Er ikke alba-bjelker og makadam/bærelag + 30 cm skumglas tilstrekkelig lufttette?

U
Oldboy Oldboy skrev:
Hvorfor ikke bytte makadam mot skumglass?

Så @ Utslitt og avskrevet hvorfor skulle det bli gulvtrekk?
Er ikke alba-bjelker og makadam/bærelag + 30 cm skumglass tilstrekkelig lufttett?
Fordi luften under plankegulvet (eller sponplaten osv.) kan sirkulere i bjelkelagsrommene. Veldig vanlig fenomen.
Handler ikke om tetthet mot ytre klima, men bare at det ikke skal være en lomme eller rom direkte under gulvet der luften kan sirkulere.

Vi har grunnmur som er pusset inn og utside samt fylt grunnen med hasopor. Tok inn tre uttalelser fra tømrere og snekkere da vi gjorde det, alle anbefaler enten leire på hasoporen eller trefiber-/celluloseisolasjon for å unngå trekkfulle gulv.

• Liker
Sommartorparn og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har fortsatt vanskelig for å forstå hvordan eller hvorfor luft under gulvplankene ville sirkulere/trekke hvis det ikke finnes luftlekkasje inn og ut i grunnmuren.

Egen erfaring og ifølge litteratur så trekker det kaldt hvis det er luftlekkasje i grunnmuren eller et bjelkelag. Denne effekten merkes veldig tydelig når det er kaldt om vinteren og enda mer hvis det blåser.

Jeg mistenker at det skyldes at en murt grunnmur kan sprekke, og en natursteinsmur er naturlig utett mellom steinene. Det er en effekt jeg også kan tenke meg gjennom makadam og/eller skumglass. Så, å eliminere luftspalten er antagelig en ekstra beskyttelse mot tidens tann og uforutsette hendelser.

Hm, nå ser det ut som jeg har besvart min egen undring..., eller finnes det flere aspekter? 🤔

Oldboy Oldboy skrev:
Jeg har fortsatt vanskelig for å forstå hvordan eller hvorfor luft under gulvplankene skulle sirkulere/trekke hvis det ikke finnes luftlekkasje inn og ut i grunnen.

Egen erfaring og ifølge litteratur så trekker det kaldt hvis det finnes luftlekkasje i grunnen eller et bjelkelag. Denne effekten merkes veldig tydelig når det er kaldt om vinteren og enda mer hvis det blåser.

Jeg mistenker at det skyldes at en murt grunnmur kan sprekke, og en natursteinsgrunn er naturlig utett mellom steinene. Det er en effekt jeg også kan tenke meg gjennom makadam og/eller skumglass. Så, å eliminere luftspalten er antagelig en ekstra beskyttelse mot tidens tann og uforutsette hendelser.

Hm, nå ser det ut som jeg har besvart min egen undring..., eller finnes det flere aspekter? 🤔
Jeg har hatt samme fundering: hvordan kan det bli trekk fra en lukket grunn? Men kanskje det kan bli luftbevegelser mellom varmt og kaldt, fuktig og tørt? Altså, selv uten kontakt med utendørs?

Uansett så har jeg nå tatt alle gulvtrekkvarsler på alvor og legger et lag leire mellom fylling og gulvbord, til tross for at prosjektet forsinkes og blir dyrere.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men kanskje det kan bli luftrørsle mellom varmt og kaldt, fuktig og ufuktig? Altså, selv uten kontakt med utendørs?
Ja, det der er vanskelig å bestemt si at så ikke kan skje, men det er i min verden lite sannsynlig. Luft kan "renne" som vann men da er det alltid at kald luft legger seg i en senkning og varm luft stiger. Disse effektene merkes mer jo større høyde- og temperaturskille det er (f.eks. skorsteinseffekten). Mener å huske at Harrysson i en eller annen studie av veggisolering konstaterte at luftlommer var mye verre om de strakte seg ovenfra og ned enn om de gikk horisontalt.
Gulv ligger horisontalt og det trengs ikke mye luftsprekk for at det skal kunne dra. Det forekommer ikke sannsynlig/tenkelig at det skal kunne dra om grunnen er helt tett. Derimot om grunnen er det minste utett så blir det ekstremt sannsynlig/tenkelig at det drar. Dette på grunn av den termiske effekten som finnes i alle oppvarmede hus, hvor den varme luften stiger og trenger å erstattes, noe den gjør av kald luft som suges inn nedenfra.

Hvorvidt fukt påvirker luftrøsler vet jeg ikke. Har dog ikke hørt noe om det. Finnes det en slik effekt så er den antageligvis marginal i sammenhengen.

• Liker
Sommartorparn
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vi har grunnmur som er pusset inn og utside samt fylt grunnen med hasopor. Tok inn tre uttalelser fra tømrere og snekkere når vi gjorde det, alle anbefaler enten leire på hasoporen eller trefiber-/celluloseisolering for å unngå trekkfulle gulv.
Vi tenker et tilsvarende opplegg, grunn av albabjelker som er pusset på utsiden, diffusjonsåpen vindsperre på innsiden av bjelkene, Hasopor i grunnen og celluloseisolering i feltene i gulvbjelkelaget.

Jeg funderer nå på om man kan legge isoleringen direkte på hasoporen? Eller trengs vindsperre og/eller luftspalte mellom Hasopor og isolering?

A andrhedb skrev:
Jeg vurderer nå om man kan legge isoleringen direkte på hasoporen? Eller trengs det vindsperre og/eller luftspalte mellom Hasopor og isolering?
Det bør gå å legge isolering direkte mot hasoporen. En vindsperre mellom gjør dog at eventuelle luftlekkasjer ved grunnmuren ikke kan trekke gjennom topplaget på hasoporen.

L lat skrev:
Jeg gjorde så jeg la plastduk i bunnen & så blåste vi inn Isodrän-kuler & fylte torpargrunnen. Funker kanon.
Interessant. Hva blåste dere med?

J Johan700 skrev:
Interessant. Hva blåste dere med?
Fikk låne vifte av de som solgte isodrän.

Z Zebula skrev:
Gulvet på plass, 25x170 gulvbord. Beskyttelsespapp og masonitt beskytter gulvet under det videre arbeidet. [bilde] [bilde] [bilde] Nå tette en runde til med leire, duk og papp. Panel og isolere tak mm, men det får bli i en annen tråd tenker jeg meg.
Hva valgte du for dimensjon på gulvbjelkene? Jeg skal fylle mitt gamle torp med skumglas til sommeren men blir ikke helt klok på hva jeg skal velge for bjelkelag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.