Det skal være varmt i kjelleren ja, det er grunnen til at jeg funderer på hva jeg skal fylle opp med. Men det er klart at det er isolasjon i trossbunnen også (siden min nye kjeller tidligere var krypkjeller). Så enda mer nøyaktig hvordan det ser ut er vel slik:

Tegning av kjellerstruktur med lecablokk, syllpapp, bjelkelag og innertak av spon, med notasjoner for trykkimpregnert tre og spørsmålet "VAD??".

Jeg trenger noe som ikke suger eventuell fukt fra lecablokkene, er mineralull bedre enn glassull? Andre materialer? (celleplast er jo bra, men tetter ikke så godt).

Mikael_L
Hva mener du med "men tetter ikke så bra"?

D09
Jeg har mineralull.

Vil du ha noe cellplastliknende som tetter så finnes det jo fugeskum, men det føles ikke som en bra ting spontant :)

Klebrig, tett og puster ikke :/

Mikael_L skrev:
Hva mener du med "men tetter ikke så bra"?
Ja, altså det er jo vanskelig å få eksakt tykkelse på "blokkene" så jeg slipper trekk.

D09 skrev:
Jeg har mineralull.

Vil du ha noe celleplastlignende som tetter så finnes det jo byggskum men det føles ikke som en god greie spontant :)

Klissete, tett og puster ikke :/
Mmm.. mine byggskumseventyr pleier å ende med at alt er klissete så unngår gjerne det :)

• Liker
D09
  • Laddar…
Mikael_L
OK.

Tre lag med syllisolering av liggeunderlagstype da?
Rull med grått isolasjonsmateriale, likt liggeunderlag, for bygging eller renovering.

Det ser ut som om du kommer til å ha innendørsklima der nede?

Da blir det jo en fukttransport utad i konstruksjonen over bakken og den trykte planken en kuldebro.

Den tåler sikkert kondensen fint men du risikerer å få vond lukt.

Det er kinky når man fikser slik. Egentlig skulle du ha prøvd å få tett både mot konveksjon og diffusjon men det medfører jo en masse annet og er for sent nå.

Jeg tror at du skal unngå mineralull i hvert fall - inneholder urea som også begynner å lukte.

PU-skum er kanskje ikke så dumt - blir jo konveksjonstett og isolerer.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Korrekt, det kommer bli inneklima.

Hvordan burde jeg gjort? Jeg har fortsatt et rom som ikke har tak ennå (som forsåvidt kommer bli tett da det skal bli baderom).

Når jeg bygde, tenkte jeg at det er ikke verre enn glippene mellom dørhull og karm/vindushull og karm så man drev vel bare. Det er avtrekk, dvs jeg har et svakt undertrykk i huset, men det kanskje ikke helt kompenserer for vanndamptrykket på grunn av varmen innenfra.

Ulempen med PU skum blir jo at det blir vanskeligere å holde kontroll. Med ull kan jeg jo bare ta bort listen/ullen og se hvordan det ser ut. Det blir jo en ganske "bred" PU-fuge, det handler jo om mellom 15-20 cm (2-4 cm tykt) så diffusjonstett burde det bli synes man. Jeg liker jo fuktsensorer, så om jeg bruker PU-skum legger jeg inn en sensor mot planken bak skummet så jeg kan holde litt kontroll.

Sist redigert:
Ja, jeg vet ikke hva som blir best.

Mikael_L
Locke skrev:
Det ser ut som om du kommer att ha innemiljø der nede?

Da blir det jo en fukttransport ut i konstruksjonen over bakken og den trykte planken en kuldebro.

Den tåler nok kondensen fint, men du risikerer å få vond lukt.

Det er vanskelig når man fikler slik. Egentlig skulle du forsøkt å få tett både mot konveksjon og diffusjon, men det drar jo med seg en masse annet og er for sent nå.

Jeg tror at du skal unngå mineralull i hvert fall - inneholder urea som også begynner å lukte.

PU-skum er kanskje ikke så dumt - blir jo konveksjonstett og isolerer.
Jeg klikket liker, for i teorien stemmer det nok som du skriver.
Hvordan det fungerer i praksis er jo litt vanskeligere å vite.

Om man har innredet kjellergulv så tror jeg at man for det meste velger å ikke sette opp diffusjonssperre på veggene.
Og det ser ikke ut som TS har gjort, og planlegger ikke heller å gjøre på den der øverste biten ved taket.

Visst kommer det sikkert være et damptrykk ut i konstruksjonen i spørsmålet, men det vil jo gjelde hele veggen, så får man problemer i den kjelleren så vil det ikke begrense seg til de øverste 3 cm av veggen, nærmest taket.

Var det min kjeller, så ville jeg ha fylt gapet der med nesten hva som helst som er uorganisk. Men mest ville jeg ha lent mot noe celleplast, isopor osv.
Ja, omtrent det som nombz linket til, eller bunnfylling av celleplast, eller kanskje EPS-isopor. Men den siste varianten er nok vanskeligst å få til og samtidig konveksjonstett.

Så er det vel bare å krysse fingrene.
Æhh, det er så mange steder på huset det kan gå til helvete på, man kan ikke sikre alt. :cool:

Mikael_L skrev:
Jeg klikket liker, for i teorien stemmer det nok som du skriver.
Hvordan det fungerer i praksis er jo litt vanskeligere å vite.

Hvis man har innredet kjellergulv så tror jeg at man for det meste velger å ikke diffusjonssperre veggene.
Og det ser ikke ut som TS har gjort, og planlegger heller ikke å gjøre på den øverste biten ved taket.
Nei, å diffusjonssperre hele veggene virker litt merkelig synes jeg. Min idé er å ha en løsning som ikke har noe organisk og sørge for at det ventilerer godt. Men akkurat den øvre delen inneholder jo organisk (gitt at det er tre der).
Har aldri hørt om en diffusjonstett kjellervegg, men det finnes kanskje.

Mikael_L skrev:
Visst, det vil helt sikkert være et damptrykk utover i konstruksjonen, men det gjelder jo hele veggen, så får man problemer i den kjelleren, så vil det ikke begrense seg til de øverste 3 cm av veggen, nærmest taket.

Var det min kjeller, så ville jeg fylle glipen der med typ nesten hva som helst som er uorganisk. Men mest ville jeg helle mot noe celleplast, isopor osv.
Ja typ det som nombz lenket til, eller sylltetning av celleplast, eller kanskje EPS isopor. Men den siste varianten er nok vanskeligst å få på plass og samtidig konveksjonstett.
Regnes PU-skum som uorganisk?
Mikael_L skrev:
Så er det vel bare å krysse fingrene.
Æhh, det er så mange steder på huset det kan gå til helvete på, man kan ikke sikre opp alt. :cool:
Akkurat, og i dette tilfellet er det jo et sted jeg i alle fall VET kan være følsomt. Legger jeg dessuten inn fuktighetssensor, kan jeg jo overvåke hvordan det går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.